Ster van de show: Mercedes AMG GT4

0

Van de Tesla Model S is bekend dat dit ontwerp Volkswagen terug naar de tekentafel heeft gestuurd bij de ontwikkeling van een opvolger van de Phaeton. Dat komt in de eerste plaats door de elektrische aandrijving, maar ook de carrosserievorm hebben de Duitsers aan het denken gezet. De liftback is onverwacht populair in het topsegment. Iets wat Rover met de SD1 al in de jaren zeventig van de vorige eeuw bewees, maar dat sindsdien een beetje ondergesneeuwd is geraakt.

Een vijfde deur is dus helemaal niet statusverlagend. Bij Porsche weten ze daar sinds de introductie van de Panamera alles van. Met dat model wordt tegenwoordig, samen met de Macan en Cayenne, het brood verdiend. De sportauto’s (911, 718) zijn bijzaak geworden. Porsche zou zonder de ‘gezinswagens’ wellicht net zo zijn gemarginaliseerd als Lotus.

Maar niet alleen het succes van de Tesla Model S is niet onopgemerkt gebleven, ook de populariteit van de Panamera maakt jaloers. Bijvoorbeeld de buren van Mercedes. Voor de Macan en Cayenne heeft dit merk in de vorm van de AMG uitvoeringen een passend alternatief. Op de Panamera heeft Mercedes tot nu toe geen antwoord. Er is weliswaar een AMG uitvoering van de E klasse, maar niet iedereen heeft zin om in een taximodel te rijden. Al is het alleen maar omdat op het circuit qua rij dynamiek het kaf van het koren gescheiden wordt.

Maar de dagen dat de Panamera het rijk alleen heeft, zijn geteld. Mercedes heeft samen met tunerdivisie AMG namelijk de GT conceptstudie ontwikkeld. Die is momenteel de ster van de show op de autosalon van Genève. De GT Concept moet het gat dichten tussen enerzijds de E 63 AMG plus de CLS en anderzijds de 2-persoons sportwagens. Met zijn lage, brede bouw en coupéachtige achterzijde heeft Mercedes een verleidelijk alternatief weten te creëren voor de Panamera. De GT Concept is verfrissend anders voor diegenen die de C, E en S klasse maar eenheidsworsten vinden.

Minstens zo indrukwekkend is de techniek. Onder de kap zit de bekende dubbel geblazen 4,0 liter V8 van AMG. Die is sowieso al goed voor afgerond 600 pk. Elektrische assistentie levert onder de streep echter een gecombineerd vermogen van 816 pk op. Daarmee kan de door AMG in Affalterbach ontwikkelde Mercedes (die eerder tekende voor de SLS en de 2-deurs GT) in minder dan 3 seconden naar 100 km/u sprinten. Kom daar bij een Panamera maar eens om …

De Mercedes-AMG GT Concept is niet zomaar een stylingoefening. Waarschijnlijk kunnen we over een jaar een productieversie van de 5-deurs coupé tegemoet zien. Alleen zaken als wielen, bumpers, buitenspiegels en deurgrepen zullen nog aangepast worden. Het vermogen zal iets onder de 800 pk uitkomen. De GT Concept is dus niet de opvolger van de CLS, maar boort voor Mercedes een nieuw segment aan. De klasse bóven van de Panamera. Net zo praktisch (en ruim), maar dan een stuk sneller.

Comments are closed.