Toyota Yaris Live

0

In het B segment worden de kaarten opnieuw geschud. Vers van de staalpers zijn de Ford Fiesta, Kia Rio, Nissan Micra en Seat Ibiza. Toyota reageert op de veranderende marktverhoudingen met een intensieve facelift voor de Yaris.

De vernieuwde editie kenmerkt zich door een enorme grille en veel meer personalisatiemogelijkheden dan voorheen. Ook een zwart dak staat bijvoorbeeld op de optielijst (deze contrastkleur loopt dan door tot de taillelijn), evenals rode decoratiesierlijsten (ook voor de grille).

Maar als je de vernieuwde Yaris uitpelt, dan is het uiteindelijk nog steeds een budgetvriendelijke boodschappenauto. Voorzien van de grootste éénarmige ruitenwisser in zijn klasse die zijn rusthouding prominent op de voorruit heeft. Onder de kap zit standaard een atmosferisch 3-pittertje van 69 pk.

De vernieuwde Yaris wil zich echter ook van een andere kant laten zien. Op de autosalon van Genève staat de ultrasportieve GRMN uitvoering te pronken (‘GRMN’ is de afkorting van ‘Gazoo Racing Masters of the Nürburgring’). Deze potente, uitsluitend als 3-deurs leverbare versie, heeft volgens Toyota de DNA van de rallyversie van de Yaris. De gepeperde versie wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde 1,8 liter viercilinder benzinemotor met compressor en een vermogen van meer dan 210 pk. Wat vermogen betreft is de Yaris GRMN daarmee één van de krachtigste modellen in het B segment.

Een Torsen gelimiteerd sperdifferentieel zorgt volgens Toyota voor efficiënte verdeling van het motorvermogen over de voorwielen en optimaliseert de tractie in bochten. Een verlaagde wielophanging met schokdempers en een grote stabilisatorstang zorgen voor een directer rijgedrag. De Yaris GRMN is voorzien van performance remmen met grote geventileerde remschijven en 4 zuigers per remklauw voor optimale stopkracht.

De Yaris GRMN is herkenbaar aan de kleuren van Toyota Gazoo Racing, lichtmetalen 17-inch multi-spaak velgen van BBS en een forse zwarte achterspoiler. Ook de bumpers zijn specifiek voor de GRMN uitmonstering ontworpen, evenals de diffusor achter en de centraal geplaatste uitlaat.

In het interieur is volgens Toyota alles gericht op performance. De sportstoelen (speciaal ontwikkeld voor de Yaris GRMN) bieden daarom meer zijdelingse steun. Een sportstuurwiel met een kleine diameter (afkomstig uit de GT86), aluminium sportpedalen en een nieuw ontworpen cockpit geven een extra boost aan het sportieve karakter.

Toyota produceert de Yaris GRMN net als de doordeweekse uitvoeringen in het Franse Valenciennes. De verkoop van de sportieve topuitvoering start begin 2018. De prijs en alle technische specificaties maakt Toyota later bekend. De Japanners hebben 90 miljoen euro geïnvesteerd in de vernieuwde Yaris en de auto op 900 punten verbeterd.

De reguliere uitvoeringen van de Yaris zijn verkrijgbaar vanaf 14.495 euro. Het zogeheten Toyota Safety Sense (TSS) systeem is standaard. Dit is een pakket actieve veiligheidssystemen als Pre Crash Safety System met Autonomous Emergency Braking, Lane Departure Warning, Automatic High Beam en Road Sign Assist (de laatste uitvoering is alleen aanwezig op de duurdere uitvoeringen).

Ander nieuws is dat de 1,3 liter benzinemotor is ingeruild voor een nieuwe, geavanceerde 1,5 liter unit van 111 pk. Het maximumkoppel ligt met 136 Nm bij 4.400 toeren een stuk hoger. Hiervan is 118 Nm al vanaf 2.000 omwentelingen beschikbaar. Ten opzichte van de 1,3 liter motor verloopt de sprint naar 100 km/u 0,8 seconde sneller (nu 11,0 seconden).

De vernieuwde Yaris is ook weer als efficiënte Hybrid leverbaar. Zijn aandrijflijn past uitstekend bij het budgetvriendelijke karakter van de boodschappenauto van Toyota en is ook relatief vriendelijk voor het milieu: de CO2-uitstoot bedraagt slechts 75 gram/km. In Europa is ruim 40 procent van de verkochte Yaris exemplaren een Hybrid; in Nederland zelfs 57 procent. Toyota heeft hem ook nog stiller gemaakt. Daarnaast geeft de elektrische stuurbekrachtiging van de Yaris Hybrid meer gevoel en communiceert de installatie volgens de fabrikant directer met de bestuurder.

Wie de Yaris Bi-Tone kiest met een chique zwart gelakt dak en zwarte raamstijlen, krijgt een interieur waarvan de kleur is afgestemd op die van de carrosserie, zoals blauw met blauw/zwart of grijs met brons/zwart. Deze interieurkleuren komen terug in het dashboard, de deurpanelen en stoelen. Nieuwe Executive en Premium uitvoeringen bieden een extra luxueus interieur met onder meer halflederen bekleding. Het uitzicht op die enkelvoudige, enorme ruitenwisser is echter identiek.

Comments are closed.