Genesis GV80 Live

0

Genesis, het nieuwe premiummerk van Hyundai, onthult op de autotentoonstelling van New York een conceptstudie voor een SUV. Het Koreaanse luxelabel heeft reeds een tweetal sedans in haar gamma (G80 en G90) en werkt aan een derde, compacter model (G70; qua formaat en onderstel identiek aan de Kia Stinger). Maar Genesis zich ook een SUV in haar gamma opnemen omdat dit een meer lucratief marktsegment is.

De conceptstudie heeft de naam GV80. Om het toekomstgerichte karakter van de SUV te onderstrepen, is het model voorzien van een brandstofcel. De Belgische hoofdontwerper van Genesis, Luc Donckerwolke, heeft veel werk gemaakt van het design. De GV80 is in conceptvorm voorzien van grote 23-inch velgen, maar de verwachting is dat de productieversie kleinere wielen krijgt. Ook het ontbreken van conventionele buitenspiegels en extreem minimalistische lichtunits verraden dat wij hier van doen hebben met een conceptstudie.

Dat de GV80 zou kunnen doorgaan als de nieuwe ‘instap SUV’ van Bentley, is geen toeval: Donckerwolke was eerder werkzaam voor dit Britse merk. Het geeft de Genesis in ieder geval veel cachet. Overigens heeft Hyundai ook plannen voor een compactere SUV voor haar premiummerk. Genesis werd in 2015 losgeweekt van haar Koreaanse moeder en wil à la Lexus een serieuze speler worden in het luxesegment. Dat vereist niet alleen een SUV van formaat, maar ook een wat goedkoper model waarmee grotere verkoopvolumes gerealiseerd kunnen worden.

Opvallende details aan de design van de GV80 zijn de ‘doorzichtige’’ B en C stijlen, de rasters in de lichtmetalen velgen en de platte koplampen plus achterlichtunits met lasertechniek. Reguliere handgrepen zijn vervangen door elektronische exemplaren. Het dashboard is voorzien van een 22-inch groot, licht gebogen display waarin het instrumentarium is verwerkt. Het scherm bestaat uit 2 delen, waardoor bestuurder en bijrijder een eigen deel van het scherm hebben. Lager op het dashboard, tussen het houtwerk, is het bedieningsorgaan voor het scherm geplaatst. Het hele interieur is bekleed met hout, leer, fraaie stiksels en levendige kleuren.

Voordat Genesis verzelfstandigd werd, gebruikte Hyundai de merknaam voor de Genesis Coupé en Sedan. Die tweede is in vernieuwde vorm nu te koop als G80. De G90 is feitelijk de oude Hyundai Equus. Luxe sedans zijn een leuk begin voor een premiummerk, maar net zoals je bij het zien van de Jaguar XJ of Maserati Quattroporte kunt denken “och”, gaat de premium autoconsument pas op het puntje van zijn stoel zitten na het zien van een SUV (in het geval van beide bovengenoemde merken de F-Pace en de Levante).

De genoemde brandstofcel wekt elektriciteit op voor een elektromotor. Vermoedelijk gaat het om minimaal 2 exemplaren, zodat zowel de voorwielen als de achterwielen worden aangedreven. Waarschijnlijk wordt de productieversie van de Genesis GV80, die voor 2019 op de agenda staat (met een Europese marktlancering in 2020) ook leverbaar met conventionele verbrandingsmotoren, bijvoorbeeld de geblazen 3,3 liter grote V6 met 370 pk / 510 Nm uit de Kia Stinger GT.

Comments are closed.