Krachtigste SUV ooit: Jeep Grand Cherokee Trackhawk

0

Jeep komt met de ultieme power SUV: De 717 pk en 875 Nm sterke Grand Cherokee Trackhawk. Die verwijst niet alleen de 468 pk sterke SRT-8 uitvoering naar het tweede plan, maar ook de BMW X5 M (575 pk) en de Mercedes-AMG GLE 63 (585 pk).

Vergeleken bij het vermogen dat de nieuwe Grand Cherokee Trackhawk biedt, is dat allemaal kinderspel. De 717 pk zijn afkomstig van een 6,2 liter grote compressor V8 die we reeds kennen van de Hellcat uitvoeringen van de Dodge modellen Challenger en Charger (daar bedraagt het maximum koppel 881 Nm). Die hebben achterwielaandrijving maar Jeep kiest er (vanzelfsprekend) voor om alle wielen aan te drijven.

Jeep ziet door de komst van de Grand Cherokee Trackhawk geen bestaansrecht meer voor de SRT-8. Die had een atmosferische 6,4 liter V8 onder de kap. De Trackhawk kan met zijn compressor motor in 3,7 seconden naar 100 km/u sprinten. Daarmee is hij overigens maar marginaal sneller dan de Mercedes-AMG GLC 63 S die deze week gepresenteerd werd, maar soit, sneller is sneller.

De topsnelheid bedraagt een angstaanjagende 289 km/u. Dankzij gigantische, gegroefde maar niet geperforeerde, remschijven van Brembo (vóór bijna 16 inch groot, achter bijna 14 inch) staat de 2.433 kilo zware Jeep ook weer binnen 37 meter stil als hij 100 km/u rijdt.

Het vierwielaandrijvingsysteem stuurt standaard 40 procent van het vermogen en koppel naar de voorwielen en de rest naar de achterwielen. De Grand Cherokee Trackhawk heeft verschillende rij modi, die de aandrijfkrachten anders kunnen verdelen. In ‘Snow’ setting is er sprake van ’50:50′ in ‘Sport’ modus gaat meer kracht naar de achterwielen (65 procent) en in ‘Track’ stand nóg meer, namelijk 70 procent van de kracht naar de achterwielen.

Voor het trekken van trailers is er de ‘Tow’ modus. Dan gaat er meer vermogen en koppel naar de voorwielen, namelijk 60 procent. De Grand Cherokee mag overigens 3.266 kilo trekken. Ben je op zoek naar een snelle auto voor uw sleurhut? Zoek niet verder!

Het uiterlijk van de Grand Cherokee Trackhawk is tamelijk ingetogen: de Jeep is weliswaar duidelijk herkenbaar als een superpotente SUV, maar zeker niet zo ‘over the top’ als sommigen op basis van zijn vermogen zouden verwachten. De verschillen met de SRT-8 uitvoering zijn ogenschijnlijk minimaal, maar wel degelijk aanwezig. Zo is de neus iets aangepast en heeft de Trackhawk uitvoering grotere luchtinlaten. Achter kan je het nieuwe topmodel herkennen aan 4 uitlaatpijpen (in plaats van 2 stuks bij de Grand Cherokee SRT-8).

Jeep presenteert de krachtigste, in serie geproduceerde SUV met een verbrandingsmotor die wereldwijd te koop is op de New York Auto Show. In het najaar staat de Grand Cherokee Trackhawk in de showroom. Of hij ook naar Europa komt, is nog niet bekend. Maar mocht het licht op groen gezet worden, dan zal iedereen er reikhalzend naar uitkijken hoe deze Amerikaan presteert op de Nürburgring.

Comments are closed.