Mazda komt met CX-8

0

Mazda heeft bevestigd dat zij haar SUV gamma gaat uitbreiden met de CX-8. Dat wordt een 6 à 7 persoons model waarvan de verkoop in Japan nog dit jaar start. De CX-8 is primair voor de thuismarkt ontwikkeld, maar biedt ook in Europa een groot verkooppotentieel.

Momenteel zit er een groot gat tussen de wereldwijd populaire CX-5 en de CX-9. Met het laatste model wordt vooral de Noord Amerikaanse markt bediend. Voor Japanse maatstaven is de CX-9 te groot. Daarom komt Mazda nu met de CX-8.

De CX-8 is rechtstreeks afgeleid van de CX-5. Beide SUV modellen zijn even breed (1,84 meter) maar de CX-8 heeft een 23 centimeter langere wielbasis. Daarmee wordt ruimte gecreëerd voor een derde rij stoelen. In totaal is de CX-8 afgerond 35 centimeter langer dan de CX-5.

Met 3 zitrijen en 6 à 7 zitplaatsen kan Mazda een alternatief bieden voor de Nissan X-Trail, de Peugeot 5008, de Skoda Kodiaq en de Volkswagen Tiguan Allspace. Dit zijn allemaal tamelijk nuchtere, hoekige modellen. Mazda kiest, zo valt uit de verspreide interieurfoto op te maken, voor een styling boordevol ‘zoom zoom’. Oftewel een meer coupéachtig ontwerp. Dat kan schadelijk zijn voor de hoeveelheid hoofdruimte helemaal achterin, maar het levert wel een sexy ontwerp op. En als die 6e/7e zitplaats toch maar zelden wordt gebruikt, of alleen door kleine kinderen, dan kan de CX-8 tóch gaan scoren, óók in Europa.

Vanwege de technische verwantschap met de CX-5, zal de CX-8 met dezelfde motoren leverbaar worden. Concreet gaat het daarbij om de 165 pk sterke 2,0 liter SkyActiv-G benzinemotor, de 192 pk sterke 2.5 uitvoering en 2 vermogenversies van de 2,2 liter SkyActiv-D dieselmotor (150 of 175 pk). Het gebrek aan motorisch verschil met de CX-5 rechtvaardigt wellicht niet de ‘sprong’ in typeaanduiding naar CX-8, maar het getal klinkt bij Mazda, het de RX-8 in het achterhoofd, altijd sensueel en sportief. Goede zet!

Reageren is niet mogelijk.