Nio kiest bij ES8 voor verwisselbare accu

0

Autofabrikant NIO, onderdeel van de Chinese start-up NextEV, heeft op de autotentoonstelling van Sjanghai de ES8 onthuld. De elektrische cross-over heeft 7 zitplaatsen en moet dit jaar in productie gaan. De verkoop start in China in 2018.

Afgezien van het feit dat de ES8 zowel op de vóór als achterwielen wordt aangedreven met elektromotoren, heeft NIO nog niet veel details bekend gemaakt over de techniek. Zo is er nog geen informatie over welke afstand de ES8 kan afleggen op zijn accu’s. Wel is bekend dat NIO heeft gekozen voor het concept van een verwisselbare batterij, zodat het probleem van de laadtijd geëlimineerd kan worden. Dat deed Renault ooit ook, met de Fluence ZE. En we weten allemaal hoe het daarmee is afgelopen. Ondertussen komen er steeds meer snel laadstations bij, dus het is de vraag of NIO wel op het juiste paard gokt. Eind dit jaar vindt de officiële onthulling van de cross-over plaats en dan weten we vermoedelijk meer over de technische specificaties van de ES8.

De ES8 is 4,97 meter lang en heeft een wielbasis van meer dan 3 meter. De carrosserie en het chassis zijn gemaakt van aluminium. Dat moet het gewicht van de cross-over beperkt houden. NIO meldt verder bij de ES8 gebruik te maken van luchtvering. De accuset zit tussen de assen in de bodem en zorgt dus voor een laag zwaartepunt van de cross-over. In het interieur zijn grote, tabletachtige schermen te zien voor het weergeven van informatie.

NIO zegt al duizenden kilometers met het model getest te hebben, onder andere in extreme kou in Mongolië en in de hitte in Australië. Volgens de fabrikant is de fabricagelijn voor het maken van de ES8 al gereed en is ook de aanlevering van alle benodigde onderdelen rond. De autofabrikant wil nog dit jaar van start gaan met de massaproductie, om de auto begin 2018 te kunnen leveren in China. Hoeveel exemplaren het bedrijf jaarlijks wil maken en wat de ES8 gaat kosten, is nog niet bekend. In eerste instantie komt hij alleen voor de Chinese markt beschikbaar, maar gezien de ambities van NIO zouden Europa en Noord Amerika snel kunnen volgen.


Op een heel andere doelgroep richt NIO zich met zijn supersportwagen, de EP9, die afgelopen november werd onthuld. De Chinese fabrikant gaat 10 nieuwe exemplaren maken van de 1,4 miljoen euro kostende bolide. Tot op heden zijn er 6 stuks gebouwd, voor investeerders van het bedrijf. De EP9 heeft een chassis en carrosserie van koolstofvezel en is uitgerust met 4 elektromotoren die samen goed zijn voor 1.360 pk. Daarmee zit de NIO in 7,1 seconden op 200 km/u. De topsnelheid bedraagt 313 km/u. De accu kan in 45 minuten opgeladen worden en de actieradius van de EP9 bedraagt volgens NIO maximaal 427 kilometer. Volgens de makers is de EP9 de snelste elektrische auto van dit moment. De supersportwagen klokte een rondetijd van 7 minuten en 5 seconden op de Nordschliefe. Ook heeft de EP9 techniek voor autonoom rijden aan boord. Daarmee zette de NIO de snelste tijd neer voor zelfrijdende auto’s op het Circuit of the Americas.

Reageren is niet mogelijk.