Prijsindicatie Mercedes-AMG GLC 63

0

De jongens uit Affalterbach hebben woord gehouden: ook de Mercedes modellen GLC en GLC Coupé worden nu leverbaar met 476 pk sterke 4,0 liter V8 motor. Er is zelfs een S versie met 510 pk. De voorganger van de GLC, de GLK, moest het indertijd nog zonder potige 63 AMG uitvoering doen. Het nieuwe duo debuteert op de deze maand te houden autotentoonstelling van New York.

De GLC (en GLC Coupé) was reeds leverbaar als 367 pk / 520 Nm sterke 43 AMG. Maar die SUV was eerder warm dan heet. De 63 en 63 S uitvoeringen hebben onder de kap de dubbel geblazen V8 die debuteerde in de AMG GT. De motor is gekoppeld aan de nieuwe 9-traps AMG Speedshift MCT automaat van de jongste E 63 AMG.

De V8 krachtbron is in ‘standaardvorm’ goed voor een vermogen van 476 pk en een maximum koppel van 650 Nm. De S versie biedt zelfs 510 pk en 700 Nm. Voor een passende geluid zorgt de speciale AMG uitlaat met variabele kleppentechnologie die zich opent bij volle belasting. Het verschil in vermogen en koppel komt vanzelfsprekend tot uiting in het prestatieniveau. De topsnelheid is in beide gevallen begrensd op 250 km/u, maar de sprint naar 100 km/u duurt in de S uitvoering 0,2 tellen korter: de topversie heeft slechts 3,8 seconden voor deze acceleratieklus nodig.


Verder is 4Matic+ vierwielaandrijving standaard. Dat is geen klassiek systeem, maar de combinatie van een variabele koppelverdeling met een actief achterdifferentieel. Afhankelijk van de gekozen rij modus behoort zelfs driften tot de mogelijkheden. Het AMG Dynamic Select systeem, dat de afstelling van de motorrespons, de transmissie, de ophanging, het ESP (met als standen: aan, sport, uit), de stuurinrichting en dus de 4×4 aandrijving regelt, biedt de keuze uit de settings Comfort, Sport, SportPlus en Individual. De S versie voegt daar een Race modus aan toe, die alle parameters van ‘vervaarlijk’ in ‘onverschrokken’ verandert.

Om de hete SUV qua onderstel niet door de mand te laten vallen met zoveel motorkracht, zorgt AMG voor een opgewaardeerde voorwielophanging met de achterasconstructie van de E 63 AMG. Daardoor staat het topduo breder op zijn poten dan zijn minder potente GLC uitvoeringen. De spagaatstand tussen ‘sport’ en ‘comfort’ weet de Mercedes-AMG uit te voeren dankzij luchtvering en actieve dempers (met als standen: Comfort, Sport en SportPlus).

De standaarduitrusting van de S versie is iets uitgebreider, met onder andere het AMG instrumentencluster en een Performance stuurwiel in zwart nappaleder en Dinamica microvezel. De GLC 63 wordt geleverd met 19-inch velgen en de S versie met 20-inch exemplaren. Daarachter bevinden zich Performance remschijven met rode remzadels. Naast dit herkenningselement vallen de 63 varianten van de Mercedes-AMG GLC ook op door hun zogeheten Panamericana grille met bolle verticale spijlen dat vorig jaar debuteerde op de GT R en dat geïnspireerd is door de meest legendarische racewagens van het Duitse automerk.

De AMG 63 is er bij de showroomintroductie in september direct in 2 carrosserievarianten, te weten als GLC en als GLC Coupé. De orderboeken worden in juni geopend. De prijzen zijn nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl rekent op 118.000 respectievelijk 126.500 euro. Ter vergelijking: de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio met 510 pk gaat 122.660 euro kosten. Bij de verkoopstart is er tevens een Edition1 uitvoering leverbaar. Dit introductiemodel wordt door AMG voorzien van strepen (naar keuze geel of matgrijs) over de gehele carrosserie, matzwart gekleurde 21 inch lichtmetalen velgen met gele elementen en een aërodynamica pakket. Binnenin kenmerkt de Edition1 uitvoering zich dor sportstoelen, een stuurwiel met afgeplatte onderkant, Nappa lederen bekleding en gele stiksels.

Comments are closed.