Prijsvergelijking Peugeot 308 Access

0

Peugeot heeft haar 308 een nieuwe basismotor gegeven. Althans, de atmosferische 1.2 PureTech unit is uit het menu geschrapt. Een wijze beslissing, want die leverde slechts 82 pk en 118 Nm (bij 2.750 toeren). Bestuurders van deze 308 moesten alles uit de kast halen om de vaart er enigszins in te krijgen, met als gevolg dat het verbruik (gemiddeld 5,0 liter per 100 km) niet om over naar huis te schrijven was.

Peugeot Hyundai Seat
308 i30 Leon
Access PT 110 i-Motion 1.0 T-GDI Reference 1.0 TSI
21.979 euro 21.995 euro 21.900 euro
Peugeot Kia Skoda
308 SW Cee’d SW Octavia Combi
Access PT 110 Comfort T-GDI 120 Active 1.0 TSI
23.479 euro 23.940 euro 23.690 euro

Dat kan de turbovariant allemaal veel beter. Die levert bijna 2 (!) keer zoveel koppel (205 Nm bij 1.500 toeren) en 110 pk. Dat scheelt bij elke keer accelereren naar 100 km/u 2,2 seconden van je leven (11,1 in plaats van 13,3 seconden) en het gemiddelde verbruik ligt een volle liter lager. Qua milieubelasting betekent dit geen 114 gram/km maar 95 gram. Gaat voor niets de zon op? Nee, niet helemaal maar de prijsverhoging (net geen 500 euro) is reuze schappelijk. Ja, in deze Peugeot voelt men zich een stuk prettiger.

Onlangs zijn de eerste beelden van de vernieuwde 308 uitgelekt. De compacte middenklasser van Peugeot is inmiddels 4 jaar oud, dus is het tijd voor een opfrisbeurt. De wijzigingen zijn niet schokkend, maar de 308 kan wel rekenen op een hertekende grille (die beter aansluit bij de exemplaren van de nieuwe 3008 en 5008) met daarop een dominanter aanwezige leeuw. Verder kenmerkt de modeljaar 2018 uitvoering van de Peugeot zich door grotere luchtinlaten, sportievere bumpers en nieuwe lichtunits (met LED techniek voor de dagverlichting).

Het omstreden dashboardontwerp (klein stuurwiel in combinatie met hoog geplaatst instrumentarium) wordt niet overboord gegooid. Ook maakt de 308 nog niet de overstap naar een digitaal instrumentarium. Dit betekent klassieke wijzerplaten. Tussen de 2 meters plaatst Peugeot echter wel een display. Het aanraakscherm voor het multimediasysteem behoudt zijn huidige formaat, maar de installatie zelf zal waarschijnlijk wel een update ondergaan. De middenconsole verliest niets van zijn sereniteit (lees: minimalisme). Dit betekent nog steeds (te) weinig individuele bedieningsknoppen.

Motorisch nieuws is er ook: de gelifte 308 wordt leverbaar met een kakelverse 1.5 BlueHDi dieselunit. Die levert naar keuze 100 of 120 pk. Sommige bronnen spreken zelfs van 130 pk, hetgeen als antwoord op de 1.6 dCi unit van rivaal Renault niet onlogisch zou zijn. Peugeot zal de vernieuwde 308 waarschijnlijk in juni officieel voorstellen. In het najaar arriveert hij in de showrooms.

 

Comments are closed.