Suzuki Dzire Live

0

Maruti Suzuki heeft in India de nieuwe Dzire voorgesteld. Dit modeltype kennen wij in Europa niet, maar is gewoon een sedanversie van de Swift.

Voor het nieuwe model is de jongste editie van de Swift als uitgangspunt genomen, inclusief diens lichtgewicht onderstel. Maruti Suzuki zegt dat de Dzire dankzij deze bodemplaat tegelijkertijd sterker en stijver is geworden in vergelijking met zijn voorganger. Door een betere ruimtebenutting groeit het formaat van de kofferbak van 316 naar 376 liter. Dankzij een 2 centimeter langere wielbasis en een 4 centimeter grotere carrosseriebreedte kon een merkbaar ruimer interieur worden gecreëerd.

Het motorengamma van de Dzire is wat anders dan dat van de Europese Swift. De 1,2 liter benzinemotor heeft om fiscale redenen een iets minder grote inhoud dan bij ons, waardoor het vermogen blijft steken bij 85 pk. De Dzire kan ook geleverd worden in 1,3 liter dieseluitvoering. Die heeft feitelijk de 1.248 cc Fiat krachtbron onder de kap, goed voor 75 pk. Beide motoren kunnen worden gekoppeld aan een handgeschakelde 5-bak of een automaat. Dankzij het lagere gewicht (de diesel weegt 105 kg minder en de benzinevariant is 85 kg afgeslankt) belooft de nieuwe Dzire zowel zuiniger als sneller te zijn dan het oude model.

In Nederland (en de meeste andere Europese landen) zijn B segment sedanmodellen onverkoopbaar, maar in India ben je helemaal het mannetje als je in zo’n auto rijdt. Vanuit dit perspectief is het begrijpelijk dat Maruti Suzuki zijn best heeft gedaan om de Dzire een hoogwaardig, premiumachtig interieur te geven. Zo behoort nephout tot de mogelijk heden, evenals een touch screen voor het infotainment systeem. Het aan de onderzijde afgevlakte stuur staat natuurlijk ook best sexy.

Opvallend is dat het dashboard van de DZire afwijkt van de boordplank van ‘onze’ Swift. Zo zijn de ronde ventilatieroosters vervangen door rechthoekige exemplaren. Laat Suzuki bij ons de consument kiezen uit elke interieurkleur zolang het maar zwart is, in India behoort ook een combinatie van beige en zwart tot de mogelijkheden. Dat moet volgens Maruti Suzuki zorgen voor een luxueuzere sfeer. Het exterieur van de DZire is om deze reden rijkelijk voorzien van chroom.

Maruti Suzuki gaat de Dzire in haar Manesar fabriek bouwen. Het model wordt een stukje duurder dan zijn voorganger, maar vanwege het nephout op de deuren is er in India waarschijnlijk niemand die daar moeilijk over doet. De standaarduitrusting omvat zaken als 2 airbags, ABS, een noodremsysteem en gordelspanners, allemaal zaken die in India langzamerhand ook vanzelfsprekend beginnen te worden. De Dzire gaat in India concurreren met de Ford Figo (Ka sedan), Honda Amaze (Brio sedan) en de onlangs gelifte Hyundai XCent (i10 sedan). Het nieuwe alternatief van Maruti Suzuki is vanaf mei te bestellen.


De sedanversie van de Swift komt ook voor andere markten beschikbaar, zoals Chili en Zuid-Afrika, maar dan met een iets langere achterzijde. Om fiscale redenen mag de Dzire perse niet langer zijn dan 4 meter. In andere landen speelt dit belastingprobleem niet en daar zal de sedanuitvoering worden voorzien van een kofferbak die meer in verhouding is met de rest van de carrosserie.

Comments are closed.