Zelfrijdende auto debuteert in Eindhoven

0

De Nederlandse start-up en autodeel bedrijf Amber Mobility is van plan om vanaf 2018 ’s nachts auto’s zelfstandig te laten rijden op busbanen. Het gaat om een bestaande vloot van BMW i3 deelauto’s, die voorzien worden van hardware voor autonoom rijden.

De auto’s hebben geen passagiers aan boord en in eerste instantie zal er een chauffeur aanwezig zijn die kan ingrijpen mocht het fout gaan. Het is de bedoeling dat de voertuigen ’s nachts naar een klant van de autodeel dienst rijden, zodat deze de volgende dag de auto kan gebruiken. De gemeenten Eindhoven en Helmond ondersteunen het project. De busbanen waarop de BMW i3’s zelfstandig moeten gaan rijden zijn ’s nachts in principe leeg.

Amber gaat zijn bestaande BMW i3 modellen inzetten, zegt operationeel directeur Joep Sloot. Om deze auto’s zelfstandig te laten rijden, worden ze voorzien van camera’s en een radarsysteem. De hardware wordt volgens Sloot grotendeels geleverd door Nvidia, dat ook de hardware levert voor de Autopilot van Tesla. Microsoft levert algoritmes aan en TomTom fungeert als leverancier van kaarten. De implementatie en het testen van de sensoren en camera’s wordt verzorgd door TNO.

Uiteindelijk wil Amber wel autonoom rijden met passagiers aan boord. “Op dit moment zijn we daarvoor nog wel heel erg afhankelijk van de technologie, maar vooral ook de wetgeving”, zegt Sloot. “Voor personenvervoer is het simpelweg nog niet bekend wanneer dat langzaam aan zal worden toegelaten”. Omdat de deelauto’s al worden voorzien van de hardware die autonoom rijden mogelijk maakt, moet het wel mogelijk zijn om snel ook passagiers op te pikken als de wetgeving dat eenmaal toestaat. Sloot zegt niet te kunnen voorspellen wanneer dat zal zijn.

Het uiteindelijke doel van Amber is om een eigen auto te produceren en die middels een abonnement van 33 euro per week aan te bieden in heel Europa. Gebruikers van ‘Amber Mobility’ moeten op ieder moment op iedere plek de beschikking hebben tot een auto op loopafstand. De auto verplaatst zichzelf van klant naar klant en moet uiteindelijk ook passagiers kunnen vervoeren zonder dat deze zelf hoeven te sturen. Het is nog niet duidelijk wanneer dat mogelijk is, dat hangt onder andere samen met wetgeving.

Vorig jaar presenteerde het bedrijf zijn Amber One (bovenste foto), een elektrische auto van 700 kg die een actieradius van 400 km heeft en een levensduur van 1,5 miljoen kilometer zou moeten hebben. Momenteel maakt het bedrijf hier prototypes van. Om productie op een grotere schaal mogelijk te maken heeft de start-up nog investeringen nodig.

Sloot zegt dat Amber bewust voor een andere aanpak kiest dan internationale hightech giganten als Waymo, het zusterbedrijf van Google, en taxi-app Uber. Het Nederlandse bedrijf wil niet direct de markt op met het hoogste niveau van zelfrijdende technologie, maar wil langzaam zijn weg daar naartoe werken. “Die weg is nog heel lang. Wij proberen een aanpak te kiezen waardoor we wel heel snel autonoom kunnen rijden, daarvan kunnen leren, om zo snel mogelijk door te groeien naar hogere niveaus van autonoom rijden”.

Amber wordt in zijn missie gesteund door de gemeentes Eindhoven en Helmond. “Het is voor ons vanzelfsprekend dat we Amber steunen om de eerste te zijn die zelfrijdende auto’s daadwerkelijk toepast”, zegt burgemeester John Jorritsma van Eindhoven. “Bovendien versterken we hiermee de positie van Eindhoven Brainport als vooraanstaand centrum van hightech innovatie”.

Reageren is niet mogelijk.