In detail: facelift Peugeot 308

0

Peugeot komt met een update van de 308. Van de compacte middenklasser zijn sinds de lancering meer dan 760.000 exemplaren. Er komen 6 uitrustingsniveaus van de bijgepunte 308: Access, Active, Allure, GT Line, GT en GTi. Daarnaast kan er gekozen worden uit de bekende hatchback en de SW stationwagon versie.

De vernieuwde 308 wordt later dit jaar leverbaar met nieuwe aandrijflijn combinaties. Zo is er de nieuwe EAT8 8-traps automaat die standaard gekoppeld wordt aan de 180 pk sterke 2.0 BlueHDi dieselmotor. Gloednieuw is de 1.5 BlueHDi. Deze dieselmotor levert 130 pk. Met zijn nieuwe efficiënte motoren loopt Peugeot naar eigen zeggen qua nieuwe emissiesystemen voor zowel benzinemotoren als diesels vooruit op de introductie van de Euro 6.c norm. Voor de nieuwe krachtbronnen is de tankklep van de 308 van vorm veranderd: die is niet meer rond maar vierkant om het tanken van AdBlue mogelijk te maken.

De toekomstige Euro 6.c norm gaat in vanaf september en schrijft voor dat de emissie van stikstofoxide (Nox) van motoren bij reëel gebruik niet 2,1 keer hoger mogen zijn dan de gemeten emissie op de testbanken. Peugeot toont zich evenwel ambitieus met gloednieuwe motoren die factor 1,5 halen; een norm die pas gaat gelden in 2020. Anders gezegd: 3 jaar vooruitlopend op de norm bijt de nieuwe Dieselmotor de spits af met een nabehandeling systeem voor stikstofoxide met een Selective Catalytic Reduction (SCR) van de 2e generatie en een roetfilter (DPF) die zo dicht mogelijk bij de motor zijn geplaatst. Naast de 3-wegs katalysator hebben de direct ingespoten turbo benzinemotoren ook een roetfilter (GPF) voor de verwerking van koolwaterstoffen, kooldioxiden, stikstofoxiden en eveneens roetdeeltjes.

De gelifte 308 zal later dit jaar op de markt komen met een verbeterde versie van de 1.2 PureTech 130 benzinemotor. Deze nieuwe variant levert volgens Peugeot meer prestaties, rijdt sportiever, verbruikt minder en is daarmee efficiënter. De motor is doorontwikkeld om nog minder vervuilende stoffen uit te stoten ongeacht de gebruiksomstandigheden. De emissie wordt bij de bron en bij de uitlaat op 3 manieren behandeld: 1) Door gebruik van een zogenaamde Gasoline Particulate Filter om de emissie van roetdeeltjes terug te dringen (filterefficiency meer dan 75%), 2) Door een emissiesysteem dat in alle situaties efficiënter werkt door gebruik van hittebestendiger materialen, een betere temperatuurregeling en het invoeren van nieuwe katalysatortechnologieën, 3) Door betere verbranding dankzij een nieuwe generatie lambdasondes die zorgen voor een zeer nauwkeurige afstemming van de verhouding van het lucht/brandstofmengsel.

Naast het bieden van betere prestaties en kortere reactietijden is het brandstofverbruik met 4 procent gedaald vergeleken met de huidige 1.2 PureTech 130. Het betere rendement is bereikt door een cyclus met hoge mate van uitlaatgasrecirculatie, door de inspuitdruk te verhogen tot 250 bar, door minder interne wrijving en door nieuw ontwerp turbocompressoren. Deze nieuwe 1.2 PureTech 130 wordt in de modeljaar 2018 uitvoering van de 308 geleverd met een nieuwe handgeschakelde 6-versnellingsbak. Behalve dat hij lichter is en een beter rendement biedt, is deze handgeschakelde 6-versnellingsbak net zo compact als een vergelijkbare handgeschakelde 5-versnellingsbak. Na veel werk aan de verbetering van de efficiency van ieder onderdeel, gaat schakelen nu soepeler en nauwkeuriger. Eind 2017 zal deze nieuwe aandrijfgroep leverbaar zijn op de 308.

De gelifte 308 is de eerste auto van de PSA Groep die wordt uitgerust met de nieuwe 1.5 BlueHDi 130 dieselmotor. Voor deze 4 cilinder werden bijna 200 patenten aangevraagd. ‎Met prestaties die vergelijkbaar zijn met 2,0 liter motoren heeft de nieuwe 130 pk sterke 1.5 BlueHDi 10 pk meer dan de 1.6 BlueHDi 120 die hij vervangt. Het vermogen blijft in de hoge toerentallen behouden dankzij een nieuwe cilinderkop met 16 kleppen waardoor het rij gevoel volgens Peugeot dicht bij dat van een benzinemotor komt. Hij is niet alleen krachtiger, maar ook zuiniger. Er wordt zo’n 4 tot 6 procent minder verbruikt in vergelijking met de 1.6 BlueHDi 120 dankzij een kleinere cilinderinhoud, een nieuwe, high efficiency compressor en een nieuw verbrandingssysteem met een gepatenteerde geometrie (geometrie van de zuigers van de Peugeot 908 die de 24 uur van Le Mans won).

Het emissiesysteem dat wordt ingewijd bij deze 1.5 BlueHDi is dusdanig geëvolueerd dat 3 jaar eerder dan nodig al wordt voldaan aan de norm voor stikstofoxide (NOx) van 1,5 die pas in 2020 van kracht wordt. Ook dit systeem behandelt de emissie bij de bron en bij de uitlaat. Dankzij een innovatieve plaatsing en constructie is de efficiency van de behandeling van NOx verhoogd en wordt er minder brandstof verbruikt. Het emissiesysteem is compacter doordat de katalysator, de SCR (Selective Catalytic Reduction) en de SCR op FAP (roetfilter) bij elkaar zijn geplaatst als één geheel. Doordat ze zo dicht mogelijk bij de motor zijn geplaatst, vindt de nabehandeling sneller plaats. Doordat er geen additief meer wordt gebruikt voor het roetfilter zijn de gebruikskosten voor de klant lager en is het onderhoud voor de klant makkelijk gemaakt door de AdBlue tank vlakbij de brandstoftank te plaatsen.

De facelift van de 308 kenmerkt zich door een strakkere, horizontale motorkap met daaronder een rechtop geplaatste grille. Op het hele gamma prijkt de leeuw in het midden van dit luchtrooster en de merknaam op de bovenste strip van de grillelijst. Bij ieder afwerkingniveau zorgt de LED dagverlichting in de koplampen voor een strakke blik. De hogere uitrustingniveaus GT Line, GT en GTi hebben volledige LED techniek voor de koplampen. 2 nieuwe voorbumpers versterken het karakter van de modeljaar 2018 uitvoering van de 308; één type bumper voor de Access, Active en Allure en een tweede type voor de GT Line, GT en GTi. De motor wordt gekoeld via 3 royale luchtinlaten onder de bumper. De mistlampen zijn ondergebracht in de openingen aan de zijkanten. De achterlicht reflector van de 308 is bij de hatchback donkerder uitgevoerd voor een dynamischer look.

Voor de Allure versie van de vernieuwde 308 is keuze uit 3 nieuwe lichtmetalen velgen: Standaard is 16-inch Zyrcon. Deze velg heeft een opmerkelijke Cx-waarde waarmee het bijdraagt aan de efficiency en dus ook aan de beperking van het brandstofverbruik. Optioneel zijn 16-inch Jade (tweekleurig met diamantglans) en 18-inch Saphir Black (tweekleurig met diamantglans). De vernieuwde 308 is verkrijgbaar in 10 carrosseriekleuren, waaronder 1 nieuwe tint: Beige Pyrite in plaats van het Gris Aluminium. De symbolische GTi is leverbaar in een nieuwe versie van het exclusieve Coupe Franche die Magnetic blauw en Perla Nera zwart combineert.

Er zijn nieuwe bekledingen bij de uitrustingniveaus Active (Meco Mistral stof voor een klassiek effect) en Allure (Oxford kunstleder / Stof voor een dynamisch effect; leverbaar in een lichte of donkere ambiance). Vanaf het uitrustingniveau Active is de vernieuwde 308 uitgerust met een herzien touch screen. Het is capacitief, reageert sneller en is volgens Peugeot net zo makkelijk in gebruik als de meeste smartphones. Verbonden met TomTom Traffic maakt het navigatiesysteem met stemherkenning het in de vernieuwde 308 mogelijk om zo snel mogelijk op je bestemming te komen doordat de route wordt bepaald aan de hand van de drukte op de weg, maar ook om in real time informatie te krijgen over bijvoorbeeld het weer, de dichtstbijzijnde tankstations of parkeergarages. Dankzij de TomTom community kunnen tijdelijk gevaarlijke gebieden worden weergegeven via een betaald abonnement.

De vernieuwde 308 heeft ook Mirror Screen. Deze software zorgt ervoor dat het scherm van uw smartphone kan worden gekopieerd op het touch screen van uw auto zodat alle compatible apps kunnen worden gebruikt. In een tijdperk waarin de smartphone een verlengstuk van ons is geworden, zorgt Mirror Screen ervoor dat je deze niet hoeft te missen in de auto. In het kader van veiligheid kan de telefoon in het opbergvak van de middelste armsteun worden gelegd terwijl alle favoriete apps beschikbaar blijven. Met stemherkenning krijgt u toegang tot alle bedieningen. Hiervoor druk je simpelweg op een knop op het uiteinde van de richtingaanwijzerbediening. Met de stemherkenning van de smartphone (S-Voice bij Android en Siri bij Apple) kan je dus bellen, sms´en opstellen of een adres inspreken voor het navigatiesysteem. Dit ‘triple play’ aanbod is compatible met de protocollen van Mirrorlink, Android Autoen Apple Carplay.

De 308 biedt voortaan de rij hulpsystemen die onlangs op de nieuwe 3008 en 5008 werden onthuld. Zo wordt de bestuurder gewaarschuwd bij kans op een aanrijding met een voorligger of een voetganger binnen het detectiegebied. Als de bestuurder niet snel genoeg reageert op de waarschuwing, treedt het automatisch noodremsysteem onmiddellijk in werking. Zo kan het risico van een aanrijding worden voorkomen of aanzienlijk worden verkleind door de auto flink af te laten remmen. Het systeem ziet voertuigen in het verkeer die stilstaan of in dezelfde richting rijden maar ook voetgangers op de rijweg. Fietsen, motoren, dieren of objecten op de weg worden daarentegen niet gezien. Het automatisch noodremsysteem werkt onder de 3 volgende voorwaarden: 1) Als er een ander rijdend voertuig wordt gezien: rijsnelheid tussen de 5 km/u en 140 km/u, 2) Als er een stilstaand voertuig wordt gezien: rijsnelheid minder dan 80 km/u, 3) Als er een voetganger wordt gezien: rijsnelheid minder dan 60 km/u.

Een camera die doorgetrokken of onderbroken strepen op de weg herkent, waarschuwt het Lane Departure Warning systeem als de auto onbedoeld een in de lengte lopende streep op de rijweg overschrijdt. Als de bestuurder dit niet in de gaten heeft en de auto harder dan 80 km/u rijdt, weerklinkt een geluidssignaal en wordt ook een visueel signaal gegeven. Bij snelheden tussen 65 en 180 km/u corrigeert Lane Departure Warning via de stuurinrichting geleidelijk de koers van de auto als wordt geregistreerd dat de kans bestaat dat een rijbaanmarkering onbedoeld wordt overschreden. Zo wordt de auto op de oorspronkelijke rijbaan gehouden. Het systeem wordt onderdrukt als de bestuurder bij het wisselen van rijbaan zijn richtingaanwijzer heeft gebruikt. Desgewenst kan het systeem met een knop worden uitgeschakeld.

De vernieuwde 308 is standaard uitgerust met Rijtijdwaarschuwing: na 2 uur onafgebroken harder dan 65 km/u rijden wordt er een visueel & geluidssignaal afgegeven om de bestuurder te waarschuwen dat een pauze raadzaam is. Dit systeem wordt aangevuld met de functie Vermoeidheidsherkenning. Met een camera bovenin de voorruit analyseert de auto zijn eigen koers. Het systeem beoordeelt de alertheid van de bestuurder via een analyse van afwijkingen in de koers in vergelijking met de rijbaanmarkeringen. Verschillende gradaties in waarschuwingen kunnen visueel dan wel hoorbaar worden weergegeven (bijvoorbeeld: ‘Let op!’ of ‘Neem een pauze!’). Een camera bovenin de voorruit analyseert lichtbronnen en schakelt automatisch tussen groot & en dimlicht afhankelijk van het licht en het verkeer. Zo kan vaker met grootlicht worden gereden zonder dat andere voertuigen worden verblind. Dezelfde camera ziet en leest de verkeersborden met een maximumsnelheid en verkeersborden die het einde van de snelheidsbeperking aangeven en stuurt deze informatie naar het instrumentenpaneel voor weergave. Bovendien kijkt het systeem naar de informatie over snelheidsbeperkingen op de kaarten van het navigatiesysteem. Bijzondere snelheidsbeperkingen (bestemd voor vrachtwagens bijvoorbeeld) worden niet weergegeven. De functie Cruise Controle met snelheidsbegrenzer maakt het systeem compleet: de bestuurder kan ervoor kiezen om de geprogrammeerde snelheid van de auto te vervangen door geregistreerde snelheid van de camera door op de knop ‘MEM’ van de snelheidsregelaar/-begrenzer te drukken.

De vernieuwde 308 is ook leverbaar met Adaptieve Cruise Controle met Stop functie (in combinatie met automaat) of 30 km/u functie (met handgeschakelde versnellingsbak). In het midden van de voorbumper zit dan een camera met een maximaal bereik van 150 meter. De Adaptieve Cruise Control vervult 2 functies: 1) Automatisch behouden van de rijsnelheid die de bestuurder heeft ingesteld, 2) Automatisch aanpassen van de afstand tot de voorligger. Dit systeem ziet de voorligger die in dezelfde richting rijdt. Het past automatisch de rijsnelheid aan de voorligger aan door af te remmen op de motor of in te grijpen in het remsysteem (in het laatste geval lichten de remlichten op). Als de voorligger trager rijdt, remt het systeem de auto af of stopt het de auto helemaal met de Stop functie. Als de voorligger versnelt of van rijbaan verandert, neemt de snelheid van de auto geleidelijk aan toe tot de ingestelde snelheid is bereikt. Als de bestuurder zijn richtingaanwijzer gebruikt om een trager rijdende voorligger in te halen, laat het systeem het tijdelijk toe om de voorligger te naderen om het inhaalmanoeuvre mogelijk te maken, zonder echter ooit de geprogrammeerde snelheid te overschrijden. Na een remactie die leidt tot stilstand van de auto zorgt de Stop functie ervoor dat de auto helemaal stil blijft staan. De snelheidsregelaar wordt in dat geval tijdelijk uitgeschakeld. Bij de 30 km/u functie wordt na een remactie die de rijsnelheid heeft doen dalen onder de 30 km/u, de snelheidsregelaar tijdelijk uitgeschakeld en moet de bestuurder de auto weer overnemen, ontkoppelen en remmen tot de auto stilstaat. Deze functie werkt tot 180 km/u.

Tussen de 12 km/u en 140 km/u waarschuwt (actieve) dode hoekbewaking de bestuurder voor de aanwezigheid van een andere auto in één van zijn dode hoeken, zodra dit een potentieel gevaar vormt. In de zijspiegel van de betreffende hoek gaat een waarschuwingslampje branden, zodra er een voertuig (auto, vrachtwagen, fiets) wordt opgemerkt in een dode hoek. Dit systeem werk samen met Lane Departure Warning: naast het lampje dat gaat branden in de zijspiegel wordt een koerscorrectie gevoeld als er een rijbaanmarkering wordt overschreden ook al heeft de bestuurder zijn richtingaanwijzer geactiveerd, om een aanrijding te voorkomen.

De vernieuwde 308 is bij de hogere uitrustingniveaus uitgerust met een 180 graden videocamera op de achterklep. Deze stuurt de beelden van de omgeving rondom de auto voor weergave naar het touch screen. De parkeersensoren zorgen voor een complete informatievoorziening over het zicht boven de auto. De nabije omgeving boven de auto wordt tijdens het manoeuvreren weergegeven zodat de bestuurder een 360 graden beeld heeft. Dit vergemakkelijkt parkeren doordat alle obstakels in de buurt zichtbaar worden gemaakt.

Optioneel is een actieve parkeerhulp. Met behulp van ultrasone sensoren op de hoeken wordt in 2 situaties actieve hulp geboden tijdens het parkeren: 1) Het vinden van een parkeerruimte waar de auto in past met behulp van sensoren in de bumpers, 2) automatisch insturen in deze parkeerruimte. Met een handgeschakelde versnellingsbak heeft de bestuurder controle over het versnellen, het remmen, het schakelen en het koppelen. Bij de automaat EAT8 hoeft de bestuurder alleen het remsysteem te bedienen. Tijdens het in/uitparkeren geeft het systeem zichtbare en hoorbare informatie aan de bestuurder om de manoeuvres veilig te laten verlopen. De bestuurder kan te allen tijde de controle over het stuur hernemen door het vast te pakken. De actieve parkeerhulp helpt bij file parkeren (in of uit) of haaks op de rijrichting parkeren.

Exclusief voor de GT uitvoering van de bijgepunte 308 wordt de 2.0 BlueHDi 180 dieselmotor voortaan gekoppeld aan de nieuwe generatie automaten (EAT8) die ontwikkeld werd in samenwerking met de Japanse specialist Aisin. Deze nieuwe automaat zorgt voor een beperking van het brandstofverbruik tot wel 7 procent in vergelijking met de EAT6 dankzij 2 extra versnellingen, de verbetering van het rendement met de uitbreiding van het Stop & Start systeem tot 20 km/u, minder gewicht en een compacter geheel (tot 2 kg in vergelijking met de EAT6 bij eenzelfde omtrek). Maar de nieuwe automaat heeft volgens Peugeot veel meer te bieden dan 8 versnellingen. Tijdens het rijden valt het schakelcomfort meteen op dat mogelijk is gemaakt door een verbetering van de koppelomvorming tussen motor en versnellingsbak, door de overgang naar 8 versnellingen waardoor de toerentalsprong bij het schakelen wordt beperkt. In het dagelijkse verkeer biedt de soepele koppelomvormer veel rij comfort bij het wegrijden en bij het in/uitparkeren. De nieuwe automaat (‘Shift & Park by wire’) is volgens Peugeot gebruiksvriendelijk, intuïtief door de ergonomische elektrische bediening en schakelt moeiteloos. Met de standaard aanwezige schakelflippers op het stuur kan handmatig worden geschakeld zonder dat de automatische functie verloren gaat. Om veiligheidsredenen wordt de functie Park automatisch geactiveerd bij het uitzetten van de motor. De rijrichting wordt nu automatisch beheerd bij het gebruik van rij hulpsystemen Active parkeerhulp of Adaptieve Cruise Controle met Stop functie, zonder dat de bestuurder ook maar iets hoeft te doen.

Last but not least de 308 GTi. Deze sportieve versie heeft dezelfde nieuwe stijlelementen als de doordeweekse uitvoeringen, is 11 millimeter verlaagd en heeft een specifieke voor & achterkant. Het interieur is sportiever met een speciaal stuur en kuipstoelen. De motor is, Autointernationaal.nl voorspelde dit al eerder, ongewijzigd gebleven. Dit betekent dat de 1.6 e-THP unit in de 308 GTi goed is voor 270 pk. De uitstoot bedraagt 139 gram/km; een waarde die het gevolg is van een gemiddeld verbruik van 6,0 liter/100 km. Met een voor dit segment ongekend goede verhouding tussen gewicht en vermogen (slechts 4,46 kg/pk), heeft de 308 GTi slechts 6 seconden nodig om op te trekken naar 100 km/u. De vernieuwde hete hatchback is uitgerust met een differentieel met beperkte slip van Torsen en 19-inch Carbone velgen met Michelin Pilot Super Sport banden. Deze versie heeft vóór schijfremmen met een diameter van 380 mm, roodgelakte remklauwen en ‘Peugeot Sport’ markering. Achter zitten schijven met een diameter van 268 mm. Exclusief voor de GTi uitvoering is een nieuwe Coupe Franche kleur leverbaar die Magnetic blauw en Perla Nera zwart combineert. De 250 pk versie is overigens komen te vervallen, want hier maakt Peugeot geen melding meer van.

Reageren is niet mogelijk.