Fiat: Italië moet zich verantwoorden

0

De Europese Commissie is een juridische procedure begonnen tegen Italië vanwege het dieselschandaal.

Autofabrikant Fiat Chrysler heeft in Italië goedgekeurde dieselmodellen op de markt gebracht die dankzij sjoemelsoftware minder CO2 leken uit te stoten dan ze daadwerkelijk deden. Het gaat om de Fiat modellen 500X en Doblò, plus de Renegade van dochtermerk Jeep. De Europese Commissie start de juridische procedure tegen Italië omdat het land te weinig heeft ondernomen in het schandaal met sjoemeldiesels. De reden is dat de Italiaanse overheid Fiat Chrysler hiervoor had moeten bestraffen, maar dat is tot op heden niet gebeurd.

De zogeheten inbreukprocedure volgt op stappen die Brussel in december al nam tegen 7 andere EU landen, waaronder Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, omdat ze hebben verzaakt de dieselfraude bij Volkswagen boven water te krijgen. Bovendien werden de betrokken fabrikanten niet aangepakt toen de fraude aan het licht kwam. De nationale autoriteiten, zoals in Nederland de RDW, zijn verantwoordelijk voor het testen van de motoren op de uitstoot van schadelijke gassen, de typegoedkeuring van auto’s en het markttoezicht.

De commissie werd door Duitsland geattendeerd op gesjoemel bij Fiat. Italië moet binnen 2 maanden tekst en uitleg geven maar ontkent tot nu toe dat er gefraudeerd is bij haar nationale trots. Duitsland wees er op dat de toelatingstests, die plaatsvinden voordat de auto’s de markt op mogen, werden uitgevoerd door een keuringsinstantie dat banden had met Fiat. Er werd getwijfeld aan de onafhankelijkheid van de metingen. De beschuldiging leidde tot een rel tussen Duitsland en Italië.

De Europese Commissie vroeg om opheldering bij de Italianen, maar Brussel zegt dat Italië dat tot op heden onvoldoende heeft gegeven. Nu is de Commissie een zogenoemde inbreukprocedure gestart. Het betekent dat Italië 2 maanden heeft om te reageren op de beschuldigingen. Daarna kan de Europese Commissie naar het Europees gerechtshof stappen. Fat Chrysler ligt ook in de Verenigde Staten onder vuur, eveneens vanwege onjuiste vermelding van de emissiewaarden. Daar betreft het modellen van Jeep en Ram, het pick-up merk van het concern.

Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks) noemt de Fiat zaak ”een soap”. “Het is hoog tijd dat er orde op zaken wordt gesteld. Deze affaire onderstreept opnieuw het belang van onafhankelijk Europees toezicht, zodat EU landen niet langer voor hun eigen industrieën een oogje kunnen toeknijpen”. De eind 2015 ingestelde speciale ‘dieselgate commissie’ van het parlement concludeerde in april dat de lidstaten en de Europese Commissie hebben gefaald in het toezicht op de autofabrikanten en keuringsinstanties. Het EU parlement verwierp in april echter een voorstel voor de oprichting van een overkoepelend agentschap boven de nationale instanties.

Reageren is niet mogelijk.