Nieuwstelex

0

+++ In het eerste kwartaal van dit jaar zijn 37,6 procent meer auto’s met een ALTERNATIEVE aandrijflijn verkocht dan in dezelfde periode van 2016. De afzet steeg naar 212.945 exemplaren. Stekkerhybride auto’s (+13 procent) en volledig elektrische modellen (+49 procent) zorgden samen voor een verkooptoename van liefst 30 procent. Gewone hybride personenwagens gingen 61 procent vaker over de toonbank, terwijl auto’s die LPG of CNG lusten 10 procent vaker een eigenaar vonden. In ons land kwam de verkoop van volledig elektrische modellen in het eerste kwartaal uit op 2.146 exemplaren; een stijging van 84,8 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016. Als gevolg van de gewijzigde bijtellingregels, waardoor stekkerhybride auto’s hun fiscale voordeel verloren hebben, klapte de afzet van dit type voertuigen in met 70 procent tot 351 stuks. Gewone hybride modellen, die het vorig jaar ook al zonder financiële prikkel moesten doen, worden beter verkocht dan ooit. De afzet nam met liefst 167 procent toe tot 4.633 exemplaren. Ook auto’s met een LPG of CNG tank aan boord zaten in de lift: deze modellen waren 120 procent vaker in trek en trokken in totaal 372 kopers. +++

+++ BMW komt in 2020 met een volledig elektrische variant van de tweede generatie 4-serie. Dit model zal een jaar eerder in benzine en dieselvorm worden vernieuwd, waarbij de 5-deurs versie wordt herdoopt tot ‘GT’. Op die manier creëert BMW dan ook een opvolger voor de 3-serie GT. De elektrische variant krijgt een actieradius van 500 kilometer en zal dezelfde prestaties bieden als de 335d uitvoering. De prijs zal circa 60.000 euro gaan bedragen, waarmee de BMW gaat concurreren met de aangeklede uitvoeringen van de Tesla Model 3. De elektrische 4-serie GT krijgt zijn elektromotor voorin en ‘zoals het hoort’ achterwielaandrijving. Dat scheelt bovendien kosten en gewicht in vergelijking met een constructie waarbij alle wielen worden aangedreven en er zowel voorin als achterin een elektromotor is geplaatst. Deze opzet gaat gehanteerd worden voor de emissieloze uitvoering van de nieuwe X3. Die moet in 2019 klaar zijn, maar wordt fors duurder (circa 80.000 euro). BMW had eerst als strategie om haar elektrische modellen een uniek/eigen koetswerk te geven (i3, i8), maar onder druk van de concurrentie zal men nu meer emissieloze auto’s gaan aanbieden. +++

+++ CITROEN komt in 2020 met een in eigen regie ontwikkeld volledig elektrisch model. Momenteel is het merk in het emissieloze segment slechts marginaal actief met de C-Zéro (een herlabelde Mitsubishi i-MiEV) en de E-Méhari (idem, maar dan met de Bolloré BlueSummer als technische donor). Er is sinds kort weliswaar een elektrische Berlingo, maar die zorgt met een actieradius van 170 kilometer niet bepaald voor voorpaginanieuws. Linda Jackson, de merkchef van Citroën, belooft vanaf 2020 beterschap. Waarschijnlijk zal dan een volledig elektrische variant van de volgende generatie C4 Cactus dan zijn opwachting maken. Dat model zal worden gebaseerd op de e-CMP architectuur, die moederbedrijf PSA momenteel aan het ontwikkelen is (ook voor Peugeot en DS). De kans is reëel dat uiterlijk Opel een eigen variant krijg, als opvolger voor de Ampera-e. Dit model is kersvers, maar General Motors verlangt er een forse vergoeding voor en dat geld steekt PSA liever in eigen zak. +++

+++ Duitse steden zijn streng in de leer als het gaat om milieunormen. De lucht moet er schoner worden en dat kan alleen door bepaalde auto’s niet meer toegelaten worden in de centra. Na Stuttgart zal ook Hamburg oudere DIESEL auto’s in de ban doen. Modellen met een Euro5 typegoedkeuring of lager komen er niet meer in. Hamburg kent een buitengewoon hoge fijn stof belasting en het stadsbestuur stelt de autofabrikanten daarvoor verantwoordelijk. Zij zouden gesjoemeld hebben met hun uitlaatgas/verbruikscijfers. Door alleen auto’s toe te laten die aan de Euro6 norm voldoen, denkt men de milieuschade te kunnen beperken. +++

+++ Ook in België zit de verkoop van ELEKTRISCHE auto’s in de lift. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016 steeg de afzet in dezelfde periode van 2017 met 47 procent naar 7.913 exemplaren. Overigens zijn deels elektrische modellen in dit saldo meegerekend. Volledig emissieloze exemplaren werden 788 keer door onze zuiderburen besteld (+35 procent), stekkerhybride modellen trokken 2.275 kopers (+49 procent) en voor gewone hybride auto’s meldden zich 4.246 Belgen (+65 procent). Opvallend genoeg waren auto’s met een op LPG of CNG afgestemde motor minder in trek: de afzet van deze voertuigen daalde met 11 procent. Dat (gewone) hybride modellen de grootste verkoopstijging lieten zien, is te danken aan de Hyundai Ioniq, de Kia Niro en de Toyota C-HR. Ook de facelifts bij Lexus hadden hun uitwerking. +++

+++ Vanaf deze maand staan alle Europese websites van LANCIA op zwart. Alleen in Italië zelf is het merk nog ‘in de lucht’. Klanten in andere landen worden virtueel nog wel verwezen naar servicepunten en naar de andere merken van Fiat Chrysler Automobiles. In Italië zelf staat de Ypsilon er alleen voor. Zijn pensioen is gepland voor 2019. Zijn plaats op de Poolse productielijn zal dan worden ingenomen door de volgende generatie Panda. Die wordt ook een luxueuzere varianten leverbaar, waardoor Fiat Chrysler Automobiles de Lancia klanten op concernniveau binnenboord hoopt te kunnen houden. +++

+++ In 2019 maakt MG met zijn modellen een comeback op het Europese vasteland. In het Verenigd Koninkrijk zal dit jaar al een doorstart worden gemaakt. Dat gebeurt met de compacte cross-over XS. MG wil daarmee de Honda HR-V, de SsangYong Tivoli en de Suzuki Vitara gaan beconcurreren. De XS is geen compleet nieuw model maar feitelijk een herlabelde versie van de eind 2016 in Guangzhou gepresenteerde ZS. De 4,31 meter lange cross-over heeft standaard een atmosferische 1,5 liter 4 cilinder benzinemotor van 120 pk en 150 Nm onder de kap. Tegen meerprijs is een 1.0 Turbo 3-pitter met 125 pk en 170 Nm leverbaar. De 1.5 heeft als transmissiekeuze een handgeschakelde 5-bak of een 4-traps automaat. De 1.0 Turbo is er alleen met een handgeschakelde 6-bak. +++

+++ PORSCHE mag dan wel in zijn nopjes zijn met de Macan (de compacte SUV stuwt de verkoopscijfers van het merk naar nieuwe recordhoogten), of de klant er even tevreden mee is, is een ander verhaal. De Macan moet namelijk opnieuw terug naar de dealer. Bij versies die gebouwd zijn tussen 4 maart 2014 en 14 april 2017 kunnen in de brandstoffilter fijne scheurtjes ontstaan, met lekkende brandstof en brand als mogelijk resultaat. Porsche gaat daarom het filter en de afdichting bij alle getroffen exemplaren inspecteren. Indien nodig zal Porsche ze vervangen. Het is niet meer de eerste keer dat de Macan terugmoet naar de dealer. Eerder waren er al problemen met de sensor voor de airbag en de bevestiging van de voorste stabilisatorstang. Een euvel dat plotseling overstuur kon veroorzaken. +++

+++ Om autonoom rijden te kunnen verfijnen, heeft TESLA data nodig. Heel veel data. Klanten die de nieuwste software update hebben gedownload, krijgen daarom de vraag of ze ook videobeelden willen delen. Tesla zegt die informatie nodig te hebben in de verdere ontwikkeling van haar Autopilot functie. Het merk gebruikt de data die komen van de externe camera’s en zegt er van te kunnen leren met betrekking tot alle soorten markeringen op de weg, verkeersborden en de verschillende posities van verkeerslichten. Tesla maakt de klant wel duidelijk dat alleen externe beelden worden opgenomen en dat de privacy gewaarborgd blijft. De beelden worden niet gekoppeld aan het chassisnummer van de auto en zijn dus nooit terug te voeren op de berijder. Bovendien kunnen klanten na een eerdere goedkeuring deze ook weer terugtrekken. +++

+++ Pon, de Nederlandse importeur van (ondermeer) Audi, Seat, Skoda en VOLKSWAGEN erkent dat de update van haar sjoemeldiesel motoren tot klachten kan leiden. Uit een extern onderzoek is gebleken dat ruim de helft van de klanten die een aanpassing heeft laten doorvoeren, klaagt over verminderde prestaties. 38 procent maakt melding van een hoger verbruik en 30 procent van problemen met het EGR systeem. Ook was er een kleine groep die problemen met het roetfilter ondervond. Pon zegt alle klachten serieus te nemen, maar opvallend is dat een derde van de respondenten van het genoemde onderzoek alles zelf moest betalen. De overigen kreeg een korting op de reparatie, maar in sommige gevallen bedroeg die slechts 10 procent. +++

Comments are closed.