Nieuwstelex

0

+++ AUDI onthult op 11 juli de nieuwe A8. Het is de eerste auto van een reeks nieuwe modellen die de komende 14 maanden gepresenteerd zullen worden. Omdat de A8 het vlaggenschip is van Audi, wordt in Ingolstadt alles uit de kast gehaald dat het merk nog steeds ‘voorsprong door techniek’ heeft. In het kielzog van de nieuwe A8 volgt in het najaar de tweede generatie A7. In het eerste semester van 2018 zullen zowel de A1 als de A6 worden vernieuwd. Daarnaast zal het SUV gamma worden uitgebreid met de elektrische Q6 E-tron en met de coupéachtige Q8. De Q4 staat voor 2019 op de rol. +++

+++ BANDEN fabrikant Continental start deze maand met de levering van zijn eerste vier seizoenenband. De zogeheten Allseasoncontact wordt leverbaar in 33 maten van 14 tot en met 18 inch. Continental was tot nu toe uitgesproken voorstander van zomer óf winterbanden en wilde niet aan de compromisband. In het idee dat een band de sterke eigenschappen van beide zou kunnen combineren, geloofde het bedrijf niet. Maar de klant is koning. Als gevolg van de toenemende vraag naar vierseizoenen banden volgt Continental nu het voorbeeld van andere premium bandenmerken als Bridgestone, Goodyear en Michelin. In vergelijking met de vier seizoenenbanden van andere A merken presteert de nieuwe band volgens Continental vooral goed qua rolweerstand, die circa 10 procentpunten lager is dan bij de concurrentie. Ook het rijden op sneeuw en de aquaplaningkwaliteiten zijn beter dan die van de rivalen. De kwaliteiten op nat wegdek zijn vergelijkbaar, maar op een droge ondergrond is de remweg van de Michelin Crossclimate korter omdat deze band iets meer op de zomer georiënteerd is. +++

+++ Zowel ELEKTRISCH rijden als deelauto’s zijn lonkende perspectieven, maar voor een combinatie van beiden is voorlopig nog geen business case. Dat is de conclusie van een rapport dat is opgesteld door Green Deal Autodelen. Zowel elektrisch rijden als autodelen vereist gedragsveranderingen: in het eerste geval moet je dealen met accuangst en laadstress, terwijl het delen van een auto bewuste keuzes en planning vergt. Een combinatie van al deze de benodigde gedragsveranderingen is voor veel mensen te veel gevraagd. Bovendien brengen elektrische auto’s extra logistieke uitdagingen met zich mee voor de aanbieder, bijvoorbeeld wanneer auto’s niet worden opgeladen na gebruik omdat de berijder geen vrije parkeerplaats met laadpaal kon vinden. De conclusies van Green Deal Autodelen betekent niet dat het nooit wat gaat worden met de elektrische deelauto. “De verwachting is dat op termijn de kosten van elektrische auto’s gaan dalen, de actieradius zal toenemen, er meer snelladers zullen komen en meer mensen elektrisch rijden gaan omarmen. De business case voor elektrisch delen komt daarmee op wél binnen handbereik. Wanneer overheden elektrisch rijden en autodelen onafhankelijk van elkaar stimuleren, gaan deze twee ontwikkelingen elkaar zeker vinden”. Daarom zou het van belang zijn dat gemeenten een kader ontwikkelen voor autodelen, om de groei ervan te ondersteunen. Voor het delen van conventionele auto’s is al enige tijd wél een business case (zonder subsidie). Wanneer elektrisch rijden doorbreekt, zullen deelauto’s ‘vanzelf’ ook elektrisch worden, zo is de verwachting. +++

+++ FIAT zag zich afgelopen maand op haar thuismarkt geconfronteerd met 4,6 procent lagere autoverkopen. De autobouwer uit Lingotto had daar minder last van dan de concurrentie. Ook in Duitsland werd terreinwinst geboekt, evenals in Frankrijk en Spanje. Fiat was afgelopen maand opnieuw marktleider in het A segment met de Panda en de 500. Dochter Alfa Romeo zal dit jaar in Europa uitkomen op 80.000 à 85.000 auto’s. Dat is meer dan voorheen, maar nog mijlenvel verwijderd van de (mondiale) afzetdoelstelling van 400.000 exemplaren. Jeep, een andere dochter, bezet met de Renegade, een top10 plek in het segment voor compacte SUV modellen. +++

+++ Volgens FORD zijn aandelen en obligaties achterhaald. Tegenwoordig gaan slimme spaarders het alternatieve pad op. De zogeheten ‘passionele’ investeringen, zoals goede wijnen, kunst en klassieke horloges zijn zeer geschikt voor een sneller rendement op de investering. Het automerk maakte een overzicht van de duurste modellen die zijn verkocht. Een Ford GT40 uit 1968 werd in augustus 2012 voor 9.986.120 euro verkocht. Een serie designerhandtassen kan naast een kenmerkend modeaccessoire ook een lucratievere investering zijn dan investeren in aandelen. De waarde van de legendarische draagtas van Hermes Birkin is bijvoorbeeld met gemiddeld 14,2 procent per jaar gestegen sinds de introductie ervan in 1981 en is daarmee een veiliger keuze dan goud. De waarde van een kwaliteitswijn is alleen al in 2016 met 24 procent gestegen. En muntenverzamelaars lachen zich rijk op weg naar de bank. In september 2015 werd een muntenset met Queen Victoria uit 1839 verkocht voor 596.608 euro; het dubbele van het vorige recordbedrag. Degenen die denken dat er geen geld te verdienen valt met auto’s, vergissen zich. De totale groei in het afgelopen decennium was 457 procent. Dit is zelfs een grotere stijging dan bij onroerende goederen, waarvan de waarde in Europa in het afgelopen decennium met gemiddeld 20 procent en met 152 procent sinds 2000, is gestegen. En niet alleen voor supersportwagens wordt een flinke smak geld neergeteld. In de lijst met duurste automerken hoort Ford bij de merken met de laagste instapkosten. “De legendarische GT40 supercar vormt het leeuwendeel van de duurste Fords die ooit op een veiling zijn verkocht. De nieuwe GT, die momenteel aan klanten wordt geleverd, wordt onze meest exclusieve auto ooit, met een productieaantal dat wereldwijd nooit hoger zal zijn dan 250 per jaar”, aldus Jim Farley, de eerste man van Ford in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, die zelf een gepassioneerd coureur en verzamelaar is, en een GT40 in zijn privé collectie heeft. “Maar ook toegankelijkere klassieke hete hatchbacks zijn zeer populair, mits ze in goede staat zijn”. In maart 2016 werd een Ford Escort Cosworth met minder dan 2.500 mijl op de teller op een veiling verkocht voor 80.001 euro, terwijl dezelfde auto tijdens de introductie in 1992 voor een nieuwprijs van (omgerekend) 26.102 euro werd verkocht. De gemiddelde prijs van een Cosworth is nu meer dan het dubbele dan de oorspronkelijke prijs en de waarde van de Fiesta XR2 die in 1981 verkocht werd voor (omgerekend) 6.505 euro, is sinds 2014 verdrievoudigd. Er doen ook verhalen de ronde dat sportieve Fords voor hogere bedragen worden verkocht dan bekend wordt gemaakt. “Voordat je beslist wat je met je geld doet, moet je goed nadenken over wat voor jou de beste investering is”, adviseert Andrew Shirley, die de Knight Frank Luxury Investment Index samenstelt: “Hoewel de indexen waarin vermogenscategorieën worden bijgehouden, zoals klassieke auto’s, in de afgelopen tien jaar een sterke groei hebben laten zien, moeten potentiële investeerders voorzichtig zijn. Niet bij elke auto stijgt de waarde. Er zijn ook aanzienlijke kosten verbonden aan persoonlijke luxe-investeringen, zoals opslag, onderhoud en verzekering. Mijn advies is om altijd iets te kopen wat je leuk vindt en waaraan je veel plezier beleeft. Elke waardestijging moet als bonus worden beschouwd”. Een verklaring voor de grote stijging van de waarde van klassieke auto’s is het feit dat over de winst uit verkoop door een individu geen belasting hoeft te worden betaald in Europese landen. Voor veel verzamelaars gaat het echter om het realiseren van een jeugddroom door een auto te kopen die ze altijd al wilden hebben. +++

+++ GENERAL MOTORS wil geen auto’s meer verkopen in India en zich meer gaan toeleggen op de verkoop in Brazilië en China. De Amerikaanse autobouwer maakte dit in het kader van een herstructurering van zijn internationale activiteiten bekend. General Motors ziet meer brood in andere markten dan India, omdat daar meer kansen liggen. Het bedrijf blijft nog wel auto’s maken in India, maar zal die niet meer in dat land verkopen. Verder krimpt GM zijn activiteiten in Zuid-Afrika in, onder meer door verkoop van een fabriek aan Isuzu. De autofabrikant verkocht eerder al zijn Europese activiteiten (Opel/Vauxhall) aan PSA. Topvrouw Mary Barra besloot daarna de prestaties van alle internationale activiteiten tegen het licht te houden. +++

+++ Er is wéér een autowinkel in hartje Utrecht; nu van MERCEDES. Dit merk opent 2 juni een pop-up store in het nieuwe deel van Hoog Catharijne, naast de Zara Man. Na Skoda (La Viestraat) en Fiat (Vredenburg) is dit het derde automerk dat een tijdelijke winkel in hartje Utrecht opent. Volgens makelaar Jeroen Brouwer van JB Retail is sprake van een trend. “Wij zien een toenemende vraag in pop-up stores voor automerken. Wij begrijpen van autodealers dat mensen minder vaak naar de showroom op een bedrijventerrein gaan om nieuwe auto’s te bekijken. In Utrecht is bijvoorbeeld de autoboulevard in Overvecht vrijwel verdwenen. Er is wel een compacte autoboulevard ontstaan bij Leidsche Rijn, maar veel kleiner”. Ook internet speelt een steeds grotere rol in de autoverkopen, meent Brouwer. “Om toch in contact te komen met consumenten, is een pop-up store bij een introductie van een nieuw model of ter promotie van private lease een zeer goed instrument. Consumenten komen op een leuke manier tijdens het winkelen in contact met een product”. Utrecht is voor automerken populairder dan bijvoorbeeld Amsterdam, ziet Brouwer. “Utrecht is namelijk een sterke winkelstad met koopkrachtige regio, centraal gelegen in het midden van het land met veel dagjesmensen en heeft een compact winkelgebied. Ook heeft Utrecht een relatieve jonge hoog opgeleide bevolking wat een interessante doelgroep is voor veel merken. Het nadeel van Amsterdam is dat de Kalverstraat veel duurder is en het merendeel toerist wat voor een Nederlandse productintroductie minder interessant is”. In de pop-up store in Hoog Catharijne kan het winkelende publiek kennismaken met de merken Mercedes en Smart, aldus woordvoerster Lydia Altena. De modellen worden regelmatig gewisseld. De Mercedes modellen komen uit de compacte klasse. Bij Smart worden de Fortwo Coupé en Cabrio en de 4-zits Forfour afgewisseld. Bezoekers van de pop-up store kunnen de auto’s niet direct kopen, maar kunnen wel een proefrit aanvragen voor elk model en meer informatie krijgen over de verschillende modellen. +++

+++ MINI heeft laten weten dat de conceptstudies Rocketman (een écht klein model) en de Superleggera open sportwagen definitief niet in productie gaan. In 2019 komt er wel een elektrische Mini en daar zullen wij het qua nieuwe modellen mee moeten doen. Het merk heeft nog steeds een verkoopkater van de Coupé, Roadster en Paceman. Al die modellen haalden niet het beoogde rendement. Daarom hebben zij geen opvolger gekregen. Mini laat de niches dus voor wat ze zijn en richt zich op modellen waar grotere verkoopvolumes mee te realiseren zijn (ja, daar hoort óók de Cabrio bij). +++

+++ RENAULT heeft voor het nieuwe modeljaar de Espace licht opgefrist. Optische veranderingen zijn nieuwe 18 en 19 inch velgen en een verse carrosseriekleur: titaniumgrijs. Ook voor het interieur is er een nieuwe kleur, in de vorm van zandgrijs lederen bekleding. Apple CarPlay en Android Auto maken hun weg naar het R-Link 2 infotainment systeem. Onder de motorkap maakt de 1,6 liter TCe 200 unit (met 200 pk) plaats voor een 1.8 die de Renault Sport divisie ontwikkeld heeft voor de Alpine A110. In die sportwagen zal de krachtbron goed zijn voor 250 pk, maar bij de Espace wordt het vermogen teruggeschroefd naar 225 pk. Het maximum koppel bedraagt 300 Nm, hetgeen 40 Nm meer is dan de TCe 200 bood. De motor wordt standaard gekoppeld aan een 7-trapsautomaat. Ook altijd van de partij is 4Control vierwiel besturing. Renault geeft een gemiddeld verbruik van 6,8 liter/100 km op, hetgeen 152 gram CO2/km betekent. +++

Reageren is niet mogelijk.