+++ Vervuilende dieselauto’s met buitenlandse nummerplaten rijden nog steeds zonder te worden beboet door de lage emissiezone in ANTWERPEN. De Belgische minister van Mobiliteits, François Bellot, heeft Vlaanderen afgelopen week een brief gestuurd waarin een aantal oplossingen worden gesuggereerd. In februari werd in Antwerpen een lage emissiezone ingevoerd. Na een gedoogperiode van 1 maand wordt er sinds maart ook effectief beboet in het stadscentrum. Al snel na de invoering bleek er een probleem met het bekeuren van auto’s met een buitenlandse nummerplaat, omdat er geen verdrag bestaat dat de uitwisseling van de nodige gegevens regelt. “Buitenlandse nummerplaten worden gefotografeerd door de onbemande camera’s en die beelden worden een jaar lang opgeslagen”, zo laat de Antwerpse schepen van Leefmilieu, Nabilla Ait Daoud, weten. “In afwachting van een oplossing kunnen er geen boetes worden verstuurd”. Volgens de Vlaamse minister van Mobiliteit, Ben Weyts, kan het federale niveau Vlaanderen perfect helpen door de nummerplaatgegevens te delen. Maar dat klopt niet, zegt Bellot, al stelt hij Vlaanderen wel een aantal oplossingen voor. Eén van de opties is een uitbreiding van het Europees verdrag dat de inschrijvingsgegevens van voertuigen voorziet. Onder meer Frankrijk is echter geen lidstaat van dat verdrag. Een andere mogelijkheid is de uitbreiding van de bilaterale verdragen met bijvoorbeeld Frankrijk en Nederland. Die worden gesloten tussen landen en niet tussen deelstaten. Daarom zouden de gewesten in hun parlement een protocol moeten ratificeren, dat het verdrag een gemengd karakter verleent. Ook de Kamer moet dan een nieuwe wet stemmen, net als alle betrokken parlementen in het buitenland. Het gaat dus om bijzonder complexe juridische materie, terwijl de klok genadeloos verder tikt. In februari worden de nummerplaten die op dat moment een jaar in de databank zitten immers gewist. De enige manier waarop buitenlanders op dit moment kunnen worden beboet is een betrapping op heterdaad door de politie. In dat geval wordt de bekeuring wel onmiddellijk uitgeschreven, aldus het stadsbestuur. +++
+++ BMW kampt dezer dagen niet alleen met een productiestilstand, er zijn voor de autofabrikant uit München momenteel ook problemen in de Verenigde Staten. BMW moet er meer dan 45.000 auto’s repareren omdat de portieren tijdens het rijden kunnen openen. De terugroepactie betreft de oudere 7-serie van de modeljaren 2005 t/m 2008), zo maakte de Amerikaanse toezichthouder NHTSA vrijdag bekend. Volgens BMW is het probleem beperkt tot auto’s in de Verenigde Staten. +++
+++ De Belgische kranten De Standaard en Het Nieuwsblad hebben enkele artikelen gepubliceerd waarin beweerd wordt dat ELEKTRISCHE auto’s even vervuilend zijn als benzinemodellen. Dit is de conclusie van een onafhankelijk onderzoek van Transport & Mobility, een spin-off van de Universiteit van Leuven (KUL). Dit onderzoek bevestigt inderdaad dat een elektrische auto minstens evenveel fijn stof produceert als een voertuig dat op benzine loopt. Volgens de studie is het verschil in het stadsverkeer met een moderne benzinewagen verwaarloosbaar vanwege de waarschijnlijk hogere slijtage van de remmen en banden van elektrische auto’s door hun hogere gewicht. Wie met dit onderwerp echter een beetje vertrouwd is, weet waarschijnlijk dat elektrische voertuigen eigenlijk hun remmen juist minder op de proef stellen dan traditioneel aangedreven auto’s dankzij het energierecuperatie systeem dat gebruik maakt van een ‘motorrem’. Hierdoor rijzen er dus ernstige twijfels over de kwaliteit van deze studie. De uitkomsten snijden verder alleen hout als de elektriciteit afkomstig is van een vervuilende bron, zoals een steenkoolcentrale, en niet van een kerncentrale of hernieuwbare energiebronnen. Omdat de elektromotor op zich geen fijn stof produceert als hij rijdt. En zelfs in het slechtste geval (steenkool) is de directe vervuiling ten gevolge van de productie van elektriciteit niet slechter dan die van een benzinemodel. Denk je dat deze studie het werk was van wetenschappers of lobbyisten? +++
+++ JAGUAR LAND ROVER was afgelopen boekjaar (dat t/m 31 maart liep) iets minder winstgevend dan aanvankelijk werd gedacht. Het bedrag dat aan de strijkstok bleef hangen, is weliswaar onveranderd 1,85 miljoen euro, maar van dit bedrag is 174 miljoen euro te danken aan uitkering door haar verzekeraar naar aanleiding van een enorme brand in de haven van het Chinese Tianjin. Het dochterbedrijf van Tata Motors moest ook meer geld uitgeven aan reclame en marketing. Jaguar Land Rover investeerde afgelopen boekjaar bijna 4 miljard euro in uitbreiding van de Britse fabrieken en bouw van een nieuwe productievestiging in Slowakije. Voor het lopende jaar staat nog eens 4,6 miljard aan investeringen op het programma. Jaguar Land Rover wist in China een derde meer auto’s te verkopen. In Noord-Amerika steeg de afzet met een kwart en in Europa waren er 13 procent meer klanten. Jaguar Land Rover denkt in het huidige boekjaar verder te kunnen blijven groeien dankzij de nieuwe Discovery, de Range Rover Velar en de elektrische Jaguar I-Pace. +++
+++ MASERATI heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat er voor de op niet al te lange termijn te introduceren hybride uitvoering van de Levante gebruikt gaat worden van techniek van de Chrysler Pacifica. Deze opvolger van de Voyager is sinds 2016 op de markt en inmiddels verkrijgbaar in deels elektrische uitvoering. Daarin krijgt de 3,6 liter V6 benzinemotor assistentie van een door een 16 kWh accupakket gevoede elektromotor. De benzinekrachtbron zal niet door Maserati worden overgenomen, maar de rest van de aandrijflijn wel. Dat moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles voor deze insteek kiest, is niet zo verwonderlijk: de ontwikkelingskosten van compleet nieuwe hybride techniek zijn gezien de kleine verkoopaantallen van de exclusieve Maserati niet te rechtvaardigen. Om diezelfde reden is het aannemelijk dat ook de Ghibli en Quattroporte, die onderhuids veel overeenkomsten vertonen met de Levante, te zijner tijd de beschikking krijgen over de van Chrysler geleende hybride technologie. +++
+++ PEUGEOT heeft een autonoom rijdend voertuig ter beschikking gesteld aan het tennistoernooi van Roland Garros. Deze 3008 maakt deel uit van een vloot van 230 voertuigen die gebruikt worden tijdens het toernooi. De autonome Peugeot is bedoeld voor het vervoer van spelers en journalisten tussen de verschillende tennisvelden. Het voertuig maakt deel uit van het zogeheten AVA (Autonomous Vehicle for All) programma. In dit kader zal de Franse autobouwer stap voor stap technologie ontwikkelen voor autonome voertuigen. In 2018 zullen de Peugeot modellen uitgerust worden met “geautomatiseerde rij hulpfuncties onder het toezicht van de bestuurder”. De bedoeling hiervan is het rijden in monotone omstandigheden op snellere wegen te vergemakkelijken, bijvoorbeeld tijdens files of bij parkeermanoeuvres. In 2020 zullen eerst de ‘handenvrije’ oplossingen hun opwachting maken. Daarna volgt de ‘oogvrije’ techniek, die de auto uiteindelijk helemaal autonoom zal laten rijden. En voor wie niet de mogelijkheid heeft om deel te nemen aan de autonome rijproef: er staat op Roland Garros ook een 3008 tentoongesteld met virtual reality brillen waarmee de rij hulpsystemen virtueel ervaren kunnen worden. +++
+++ RENAULT heeft de Franse activiteiten op het gebied van onderzoek en ontwikkeling van chipsgigant Intel overgenomen. De autofabrikant hoopt daarmee haar positie op het gebied van ‘connected’ en autonoom rijdende auto’s aanzienlijk te versterken. Bij de volgens Franse media “verrassende stap die de omwenteling in de autowereld betekent”, verwerft Renault 2 onderzoeksinstellingen: één in Toulouse en één in Sophia-Antipolis, met samen ruim 400 hooggespecialiseerde medewerkers. Zij houden zich met name bezig met zogeheten embedded software, connectivity en nieuwe diensten. “Hiermee zetten we de ontwikkeling van connected en autonome auto’s een stapje hoger. Dit brengt waardevolle kennis binnen op gebieden zoals gepersonaliseerde diensten en remote, autonome updates zonder interventie van buitenaf”, legt Renault aan Automobiel Management uit. “De medewerkers van Intel beschikken over hoogst relevante vaardigheden op een sterk concurrerend technisch gebied waar onze alliantie één van de wereldleiders is. We blijven hiermee de Franse innovatie en economische ontwikkeling ondersteunen”, zo voegt CEO Carlos Ghosn er aan toe. +++
+++ 2017 is geen goed jaar voor de autosector in de VERENIGDE STATEN. Voor het eerst sinds 2009 zullen de verkopen naar verwachting dalen. Dat blijkt uit de cijfers voor april die zijn gepubliceerd door de grote spelers op de Amerikaanse markt. Die is in zijn geheel met 4,7 procent gekrompen. Sinds het begin van dit jaar zakken de verkoopcijfers al 4 maanden op rij. Alle grote spelers op de Amerikaanse markt worden erdoor getroffen. Voor april meldt General Motors een achteruitgang van 6 procent, Ford wordt geconfronteerd met een min van 7,2 procent, Toyota met 4,4 procent (maar 11 procent voor Lexus) en Fiat Chrysler Automobiles met 6,6 procent. Nissan slaagt erin om de schade te beperken tot een verkoopdaling van 1,5 procent. Op het eerste gezicht lijkt deze terugval niet dramatisch, maar langzamerhand ontstaan er toch problemen bij de autofabrikanten. Eigen schuld, want zij laten de productie op volle toeren draaien, met als gevolg oplopende voorraden. Volgens onderzoeksbureau JD Power bedraagt het voorraadniveau van veel Amerikaanse dealers momenteel 70 tot 100 verkoopdagen. Voor dergelijke aantallen moeten we terug naar de periode vóór 2009, toen de financiële crisis uitbrak. Voorlopig hebben de fabrikanten de situatie nog enigszins onder controle door grote kortingen te geven op de voorraadauto’s. General Motors, de grootste speler op Amerikaans grondgebied, zit met een voorraad van bijna 1 miljoen exemplaren. Volgens JD Power kan je daarom op een nieuwe auto gemiddeld 3.500 dollar korting scoren, wat even veel is als vóór 2009. Dat bedrag schommelt uiteraard wel sterk per modeltype. De pick-up en de SUV gaan vlot van de hand, maar sedans zijn veel minder in trek. Ford noteerde in april bijvoorbeeld een lichte verkoopstijging (+ 1,4 procent) voor SUV modellen, maar zag de afzet van zijn sedans tegelijk met meer dan 21 procent teruglopen. Daarom geeft het merk op sommige modellen kortingen tot 20 procent op de catalogusprijs. In de komende maanden zou deze situatie verder kunnen verslechteren door de geleidelijke stijging van de rentevoet in de Verenigde Staten. De lage interest had de afgelopen jaren de verkoopcijfers een duw in de rug gegeven, maar de bodem lijkt nu bereikt te zijn. De Amerikaanse autofabrikanten hadden de afgelopen jaren veel mensen in dienst genomen om aan de vraag te kunnen volgen, maar kampen daardoor nu weer met overcapaciteit. General Motors ging van 77.000 werknemers in 2010 naar meer dan 105.000 vorig jaar, maar wil daar nu 4.000 mensen weer van afdanken om zich aan te passen aan de instorting van de verkoopcijfers van zijn compacte auto’s. Voor Fiat Chrysler Automobiles ziet het er nauwelijks beter uit. Deze speler heeft net 6.000 mensen technisch werkloos gemaakt. Ford, Amerika’s nummer 2, spreekt van 1.400 ontslagen in de komende maanden. Die cijfers zullen ongetwijfeld niet in de smaak vallen bij president Donald Trump, die van meer werkgelegenheid in de Verenigde Staten zijn stokpaardje had gemaakt. De auto-industrie is in Amerika namelijk op haar eentje goed voor 5 procent van alle banen. +++
+++ De Nederlandse schade VERZEKERING markt krimpt ook zonder technologische disruptie met 13 procent in de komende 10 jaar. Vooral de automarkt loopt harde klappen op. Dit stellen Baken Adviesgroep en Trend-Rx in het rapport ‘Schademarkt in 2026’. Volgens de onderzoekers is er in deze periode sprake van substantiële premiedalingen. Op de particuliere markt daalt het premievolume 19 procent en op de zakelijke markt 7 procent. Vooral het particuliere autosegment wordt met een volumedaling van 31 procent hard geraakt, zo blijkt uit het rapport: Ook zal de winstgevendheid zeer laag blijven. Op lange termijn wordt een gematigde economische groei verwacht. Dit leidt tot relatieve verarming en lagere waarde van bezit. Zo daalt het aantal verkochte nieuwe auto’s met een derde. De veroudering van het wagenpark zorgt voor een daling van de gemiddelde premies. De zware concurrentie, veroorzaakt door een groot aantal spelers van vergelijkbare omvang, stuwt deze ontwikkeling verder. Hierdoor herstelt de winstgevendheid van het autosegment niet. Volgens het onderzoek moeten verzekeraars door onder andere deze reden in de kosten snijden: “Vooral in de administratieve afhandeling zullen technologische doorbraken plaatsvinden”. Alleen al op de particuliere markt moeten verzekeraars de komende 10 jaar 630 miljoen euro besparen. Volgens marktanalist Daniël Koudijs, waarmee door Automobiel Management werd gesproken, zal de sector in aanloop naar de echt grote technologische doorbraken rond 2030 moeten werken aan een zachte landing van het huidige business model: “De huidige focus op micro-innovatie als antwoord op marktontwikkelingen leidt de aandacht af van de uitdagingen op strategische gebied”. +++
