Tesla wil sexy worden

0

Tesla bereidt zich voor op de komst van de nieuwe Model 3 die onder de Model S wordt gepositioneerd. Dit nieuws leidt tot veel vragen van bestaande klanten van het merk. Zij willen weten of het verstandig is om hun Model S in te ruilen voor een Model 3.

Volgens Tesla is dat niet het geval: “de Model 3 wordt onze nieuwste auto, maar het is niet ‘versie 3’ of de volgende generatie Tesla. Onze duurdere premium modellen hebben nog steeds de meest geavanceerde technologie”, aldus een woordvoerder van de fabrikant. “De Model 3 is kleiner, eenvoudiger en zal minder optiekeuzes hebben dan Model S, maar hij zal even moeiteloos rijden en biedt een goede actieradius van tenminste 344 kilometer voor het basismodel. Elke Tesla, dus ook de Model 3, wordt standaard geleverd met volledig zelfrijdende hardware die reizen aanzienlijk veiliger laat zijn dan als een menselijke bestuurder in controle is. We zullen doorgaan met het testen en valideren van nieuwe functies, dus klanten kunnen dit jaar vaker een zogeheten ‘over the air’ software update verwachten”. De productie van de Model 3 start in juli. Pas in de loop van 2018 komen de eerste exemplaren naar Nederland.

Tesla laat weten tevens plannen te hebben voor een heuse truck. De volledig elektrische vrachtauto bestaat niet alleen op de computer. Er is volgens Tesla topman Elon Musk daadwerkelijk al een rijdend prototype. De elektrische truck ziet er anders uit dan hedendaagse vrachtwagens en heeft een veel betere stroomlijn. Elektrische aandrijving is voor vrachtauto’s voordelig, omdat er direct vanaf stilstand maximale trekkracht voorhanden is. Schakelen zoals bij een dieselmotor is niet nodig. Uiteraard moet er wel een flink accupakket in de truck gemonteerd worden om langere afstanden te kunnen overbruggen. En hoe meer batterijen, hoe zwaarder de vrachtauto wordt. De ontwikkeling van de Tesla truck is dus een hele uitdaging, al belooft Musk dat hij er ooit komt.

Er is nog meer Tesla nieuws: zo wil Musk nog minimaal 4 extra zogeheten Gigafactories bouwen als aanvulling op de al bestaande faciliteit in Nevada. Eén van die fabrieken moet in China komen te staan. Exacte details geeft Musk nog niet. Pas in een later stadium maakt Tesla de locaties bekend. Voor wat betreft het Europese productiefiliaal denkt ook Nederland in de race te zijn, maar het zou voor Tesla strategisch slimmer zijn als de fabriek bij onze oosterburen bouwt. Dan kunnen de Duitse premiummerken in hun eigen achtertuin worden aangevallen.

Er is ook nog nieuws over de Model Y, een nieuwe cross-over die Tesla in 2019 of 2020 op de markt wil brengen. Het ontwerp voor deze auto is compleet nieuw want Musk wil in de toekomst gebruik gaan maken van een veel slimmer platform. De Model Y deelt dus geen technologie met de Model 3. Musk wil bij de volgende generatie auto’s vooral besparen op materialen. Hij noemt als voorbeeld dat de complete bedrading in de Model S ongeveer 3 kilometer lang is. In de Model 3 is dat nog maar 1,5 kilometer. Die van de Model Y wordt maar 100 meter lang. Grappig detail: zodra de Model Y op de markt komt, is de modelreeks van Tesla helemaal af. De Tesla modellen vormen dan samen het woord “S3XY”.

Voorlopig valt er voor de boekhouders van Tesla evenwel nog weinig te lachen. De jongste kwartaalcijfers waren namelijk minder positief. De omzet steeg weliswaar, maar de verliezen namen ook toe. In totaal eindigde Tesla in het eerste kwartaal van dit jaar voor 330,3 miljoen dollar in het rood. Dat is 17 procent meer dan in dezelfde periode van 2016. De omzet kwam uit op 2,7 miljard dollar. Analisten blijven hoop houden, vooral omdat de Model 3 in aantocht is. Op Wall Street doet Tesla het erg goed: het bedrijf is er zo’n 51 miljard dollar waard. Voor het eerst is dat meer dan de beurswaarde van concurrent General Motors.

Reageren is niet mogelijk.