Volkswagen valt Tesla aan

0

Volkswagen kiest voor de radicale ommekeer. Om het negatieve imago dat ontstaan is na de sjoemeldiesel affaire van zich af te schudden, kiest het Duitse autoconcern resoluut voor elektrische mobiliteit. Maar opmerkelijk is dat de Duitsers nog steeds toekomst zien in de dieselmotor.

Efficiënter en productiever werken in combinatie met een elektrische modellenoffensief. Dat zijn de pijlers onder het ambitieuze toekomstplan van de Volkswagen Groep. In 2020 zal het offensief geresulteerd hebben in een gamma van 30 elektrische modellen. Doelstelling is om dan zo snel mogelijk te groeien naar de verkoop van 1 miljoen elektrische auto’s per jaar. In 2025 wil Volkswagen marktleider zijn op het gebied van elektrische mobiliteit.

De Duitsers willen Tesla daarmee in het defensief drukken. Deze concurrent heeft trouwens ook een productiedoelstelling van 1 miljoen elektrische auto’s per jaar in 2020. “Alles wat Tesla doet, zullen wij beter kunnen doen”, aldus Matthias Müller, de CEO van de Volkswagen Groep. De Amerikanen mikken vooral op de premiummarkt, maar hebben met de Model 3 een beter betaalbaar model klaar. Maar juist op dat vlak hoopt Volkswagen Tesla de pas af te snijden: “Wij kunnen profiteren van gigantische schaalvoordelen”, aldus Müller.

In de afgelopen jaren investeerde de Volkswagen Groep al 3 miljard euro in het ontwikkelen van auto’s die rijden op alternatieve brandstoffen. De komende 5 jaar wordt dat bedrag verhoogd naar 9 miljard euro; een verdrievoudiging dus. Eind 2018 moeten de eerste resultaten van die investering zichtbaar zijn. Dan staat er 10 (extra) elektrische modellen in de showrooms van de merken van de Volkswagen Groep. Momenteel heeft het hoofdmerk alleen de e-Up en de e-Golf in het gamma. Dat het de Duitsers menens is met de elektrische auto, bewijzen heel wat conceptstudies op recente autoshows, zoals de I.D. Concept, de I.D. Buzz en I.D. Crozz.

“Tegen 2025 willen we de nummer één zijn op het vlak van elektrische mobiliteit”, aldus Müller. Tegen die tijd wil het concern 1 miljoen elektrische auto’s per jaar verkopen. De klant hoeft niet perse een particulier te zijn: de Duitsers verwachten veel van nieuwe mobiliteitsdiensten, zoals autodelen, dus ook bedrijven die zich in dergelijke services gaan specialiseren ziet het bedrijf als een belangrijke afnemersgroep.

Müller denkt dan na 2025 de auto-industrie volledig veranderd zal zijn. De CEO denkt dat Volkswagen dan getransformeerd zal zijn van een autofabrikant naar een wereldleider op het gebied van mobiliteitsdiensten. “Volkswagen moet voor een andere aanpak kiezen, want in de volgende 10 jaar zal onze industrie fundamenteler veranderen dan in de afgelopen 100 jaar”. Het gloednieuwe Excellence Center van het concern in Salzgitter zal zijn expertise op het vlak van batterijmodules en -cellen ter beschikking stellen van de 12 merken van de groep.

Toch wil Volkswagen klassieke verbrandingsmotoren niet bij het grof vuil zetten: “Die zijn een deel van de oplossing en geen deel van het probleem”, aldus Müller. Hij stelt dat motoren over 3 jaar 10 tot 15 procent zuiniger zullen zijn. Müller bevestigt eveneens dat de dieselmotor ook in de toekomst onmisbaar zal zijn.

Partnerschappen vormen een cruciaal element bij de transformatie van de Volkswagen Groep naar de mobiliteit van de toekomst en om nieuwe commerciële kansen te kunnen benutten. Eerder dit jaar sloot het concern uit Wolfsburg een akkoord met de Indiase fabrikant Tata Motors om toegang te krijgen tot het segment van de budgetauto’s in India. Er is ook een basis gelegd voor een joint venture met het Chinese JAC om goedkopere elektrische modellen te ontwikkelen. Verder zijn er tal van nieuwe projecten en samenwerkingsvormen opgezet met diverse spelers die mobiliteitsdiensten aanbieden.

Reageren is niet mogelijk.