Volvo stopt met dieselmotor

0

Het Zweedse personenwagenmerk Volvo zal geen nieuwe dieselmotoren meer ontwerpen. De reden is dat dergelijke krachtbronnen vanwege de stikstofuitstoot te duur worden. Håkan Samuelsson, de CEO van het bedrijf, heeft dat in een interview bevestigd.

“Vanwege het hedendaagse perspectief zullen we geen nieuwe generatie dieselmotoren meer ontwikkelen”, aldus Samuelsson. De huidige generatie units, die sinds 2013 op de markt zijn en al zijn aangepast voor een lagere uitstoot, zullen nog tot ongeveer 2023 gemaakt blijven worden. Daarna valt het doek voor de dieselmotor bij Volvo. De Zweden wilden aanvankelijk hun 2,0 liter 4 cilinder D2/D3/D4/D5 blok wel verder ontwikkelen, maar kijkend naar het financiële plaatje op de lange termijn is dit volgens Samuelsson geen goed idee.

Het Zweedse personenwagenmerk zal in plaats hiervan gaan investeren in elektrische en hybride auto’s. De eerste volledig elektrische Volvo komt in 2019 op de markt. Het moet een topproduct worden. “We zien in dat het Tesla al is gelukt om zo’n auto te maken en dat mensen daarvoor in de rij staan. Toch denken we dat er ook plek voor ons is in het segment voor elektrische auto’s, vanwege onze hoge kwaliteit en aantrekkelijke design”, aldus Samuelsson. In een later stadium komt Volvo met een goedkoper elektrisch model.

Samuelsson gaf eerder aan dat door de emissieregulering de prijs van dieselauto’s zodanig zullen stijgen dat hybride modellen een aantrekkelijker alternatief zullen worden. De uitstoot moet in Europa van gemiddeld 130 gram naar 95 gram koolstofdioxide per kilometer in 2021 teruggebracht worden. De controle op emissie van auto’s is strenger geworden sinds Volkswagen in de Verenigde Staten probeerde tests te beïnvloeden. Volgens investeringsbank Goldman Sachs zouden dieselauto’s maar liefst 300 euro duurder worden als ze minder gaan uitstoten, terwijl ze sowieso al 1.300 euro meer kosten dan benzinemodellen.

Langzamerhand gaan steeds meer bedrijven mee met de groene beweging. Zo is bijvoorbeeld straks ook bij Shell groene stroom te ‘tanken’, en is er bij Hyster een elektrische vorkhef truck in de maak. Ook Volvo wil zich nu op een groenere manier profiteren. Zeker in Scandinavië met buurland Noorwegen als ultiem voorbeeld als het gaat om een emissievrije toekomst op het gebied van mobiliteit is dat erg belangrijk.

Comments are closed.