Autoverkopen Europa: Fiat passeert Opel

0

Nederland behoorde in mei tot de groep landen van Europa waar de verkoop van nieuwe auto’s het sterkst steeg. De verkoop ging in ons land met 26,7 procent omhoog tot 36.484 auto’s, zo blijkt uit cijfers van brancheorganisatie ACEA.

Voor heel Europa werd vorige maand een verkoopgroei met 7,7 procent gemeten op jaarbasis, tot bijna 1.433.236 voertuigen. Alleen in Hongarije, Roemenië en Kroatië steeg de verkoop sterker dan in Nederland. Verder nam in alle grote automarkten in Europa de verkoop duidelijk toe, met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk, waar de verkoop juist daalde. Volgens ACEA kwam de Europese verkoop in mei bijna uit op het niveau van dezelfde maand in 2007, kort voordat de economische crisis de autosector trof.

Merkjan/mei-16mei-16jan/mei-17mei-17 =
Volkswagen11,3%11,2%10,7%11,2%
Renault7,0%7,7%7,2%7,6% o
Ford7,0%6,6%7,1%6,4% o
Fiat5,2%5,6%5,6%6,1%+ +
Opel/Vauxhall6,7%6,6%6,8%6,1% o
Peugeot6,0%6,0%6,0%6,0% o
Mercedes-Benz5,2%5,2%5,2%5,6% +
Audi5,6%5,6%5,3%5,3% – –
BMW5,2%5,2%5,2%4,9%
Skoda4,3%4,5%4,3%4,6% +
Toyota3,7%3,8%4,3%4,2% + +
Citroën3,8%3,9%3,9%4,0% + +
Dacia2,7%2,8%2,9%3,4% + +
Nissan3,8%3,4%3,8%3,3%
Hyundai3,2%3,3%3,3%3,3% +
Kia2,9%3,0%2,9%2,9%
Seat2,2%2,3%2,5%2,4% + +
Volvo1,8%1,8%1,8%1,8% o
Suzuki1,3%1,3%1,3%1,4% +
Mini1,3%1,4%1,3%1,3%
Mazda1,6%1,4%1,5%1,3% – –
Land Rover1,1%0,9%1,1%0,8%
Honda1,1%0,9%0,9%0,7% – –
Mitsubishi0,8%0,8%0,8%0,7%
Smart0,7%0,8%0,7%0,7%
Jeep0,7%0,7%0,6%0,6%– –
Alfa Romeo0,4%0,4%0,5%0,6%+ +
Porsche0,5%0,5%0,5%0,5% o
Lancia/Chrysler0,5%0,6%0,5%0,4%
Jaguar0,4%0,4%0,4%0,4%o
DS0,5%0,5%0,3%0,3% – –
Lexus0,3%0,3%0,2%0,3%
Subaru0,3%0,3%0,2%0,2%– –
Maserati/Dodge0,0%0,0%0,1%0,1%+ +

Volkswagen was vorige maand wederom het meest verkochte merk in Europa met 155.973 auto’s. De ergste afzetschade als gevolg voor de sjoemeldiesel affaire lijken de Duitsers achter de rug te hebben omdat het marktaandeel gestabiliseerd is op 11,2 procent. Met dochter Skoda gaat het verkooptechnisch prima en met Seat zelfs uitstekend. Porsche zit met 0,5 procent marktaandeel aan het maximum van haar potentieel. Ietwat zorgelijk is de situatie bij Audi, dat structureel op verlies staat. Dat komt omdat de jongste A4 niet aanslaat. Het is niet voor niets dat de baan van merkchef Rupert Stadler op de tocht staat.

Bij de andere volumemerken valt op dat Fiat afgelopen maand meer auto’s wist te verkopen dan Opel en diens Britse zustermerk Vauxhall. Dat is veelzeggend. Fiat behoort hierdoor weer tot de grote jongens in het autolandschap: het merk wist in mei de 4de plek in de statistieken te claimen. Tegelijkertijd is Opel gezakt naar de 5e plaats. Dit merk liet vorig jaar nog ronkend weten het 2de automerk van Europa te willen worden, maar die doelstelling is verder weg dan ooit. Ook op de thuismarkt draait Opel slecht en is het in de verkoopstatistieken royaal ingehaald door Ford.

Fiat profiteert van een gezonde vraag naar auto’s op de thuismarkt (al pluste Duitsland anderhalf keer zoveel) maar ook van de koopverschuiving in Europa richting compacte, relatief goedkope modellen. Om deze reden wisten ook Citroën, Dacia en Suzuki duidelijk te plussen. Voor Fiat dochter Jeep komt de nieuwe Compass geen moment te vroeg en Lancia gaat nu overduidelijk haar laatste fase in. Tegelijkertijd is Alfa Romeo met een stevige opmars bezig en heeft Maserati zich weer op de verkoopradar gemeld dankzij de Levante.

In het Aziatische kamp zien we dat Toyota dankzij de C-HR structureel op winst staat en haar marktaandeel heeft weten op te voeren tot ruim boven de 4 procent. Dat is voor het ambitieuze Hyundai vooralsnog een droom. Honda en Subaru doen het onverminderd slecht. Het eerste merk staat u in de spotlights met de Civic Type R; qua uitdossing de spirituele opvolger van de WRX STi, maar daar verkoop je geen grote aantallen mee. De Civic lijkt voor die taak vanwege zijn omstreden uiterlijk überhaupt ongeschikt. Ook de Jazz en HR-V hebben bij Honda niet tot een nieuwe verkoopzomer geleid. Dan blijkt er weinig over, want de nieuwe CR-V is net even te Amerikaans qua maatvoering (en te duur) om voor grote orderaantallen te kunnen zorgen in Europa. Maar misschien zet het nieuwe, voor september aangekondigde elektrische model Honda weer stevig op de kaart, net zoals de originele Civic in 1972 voor een doorbraak zorgde.

Mazda gold lange tijd als een succesvolle speler op de automarkt, maar de glans is er duidelijk af. En niet alleen in de verkoopstatistieken. De nieuwe CX-5 ziet er vlot uit, maar heeft tot nu toe eigenlijk nog geen enkele vergelijkingstest in Europa weten te winnen. De ‘2’ en ‘3’ zijn sowieso tweede garnituur geworden. Dat kan een signaal zijn dan de SkyActiv techniek zijn uiterste verkoopdatum begint te naderen. En dat een nieuwe investeringsronde nodig is, bijvoorbeeld in een 7-traps automaat met dubbele koppeling of een conventioneel 8-traps exemplaar. Ook begint het op te vallen dat dit merk in het segment voor (deels)elektrische auto’s nog steeds ‘nee’ moet te verkopen. Mazda pas op! Voor je het weet zit je in dezelfde neerwaartse spiraal als Honda en Subaru.

Reageren is niet mogelijk.