DS 7 Crossback moet PSA in China redden

0

PSA heeft net een nieuwe overeenkomst ondertekend met zijn Chinese joint venture partner Changan. De 2 belangrijke doelstellingen zijn: het versterken van de samenwerking tussen beide partijen en het versnellen van de uitrol van het merk DS in Azië.

De Franse autobouwer zit momenteel in een dip in Azië. Tijdens het eerste kwartaal heeft PSA slechts 83.045 auto’s verkocht in de regio. Daarmee is het afzetresultaat in één jaar tijd bijna gehalveerd. Deze situatie wordt door grote baas Carlos Tavares als “onaanvaardbaar” omschreven. Met name van China wordt het potentieel hoog ingeschat. “Ik ben van mening dat wij het daar beter moeten én kunnen doen”. Dus van ‘opgeven’ kan wat Tavares betreft geen sprake zijn.

China blijft een prioriteit voor PSA. Daarom heeft het bedrijf net een overeenkomst getekend voor de joint venture met ChangAn. De belangrijkste doelstelling: het verwerven van een solide marktpositie voor DS in China. Dit Aziatische land had de primeur voor wat betreft de verzelfstandiging van de luxedivisie van Citroën. In China heeft de lettercombinatie ‘DS’ geen iconische status, waardoor het lanceren van een serie halfbakken producten als de 5LS sedan, de compacte SUV 4S en de 6 WR niet tot protesten zou leiden, zo was de redenatie van PSA.

Maar de Chinese autoconsument laat zich geen knollen voor citroenen verkopen. De genoemde DS modellen slaan totaal niet aan. Tussen januari en maart konden er nog niet eens 2000 orders voor worden genoteerd op ‘s werelds grootste automarkt. Daarom zal DS nu een herstart maken. Het plan is om vanaf 2018 één ​​model per jaar te lanceren.

De eerste zal de 7 Crossback zijn. Een elektrisch voertuig is aangekondigd voor 2019. Daarnaast zal er een nieuw regionaal hoofdkantoor voor het merk DS worden gevestigd in Shenzhen. Voorts zal de productie in de fabriek aldaar worden verhoogd door ook auto’s voor andere labels te gaan bouwen. Daarmee kunnen de kosten voor DS afnemen.

De overeenkomst zal PSA en Changan ook in staat stellen hun samenwerking op diverse terreinen voor alle merken, platforms, elektrische auto’s en serviceprogramma’s uit te breiden. Zo is het idee om samen een pick-up te gaan ontwerpen. De overeenkomst voorziet in een investering van 500 miljoen euro door beide partijen in 2017.

Reageren is niet mogelijk.