Duitsers sceptisch over autonoom rijden

0

Hoewel sommigen er van uit gaan dat zelfrijdende auto’s over een jaar of 10 al een normale verschijning in het wegbeeld zullen zijn, blijken andere meer sceptisch over de opkomst van zelf rijd technieken. Volgens deskundigen van Deutsche Bank wordt het wel 2040 voordat autonoom rijden gemeengoed wordt.

“De branche staat voor enorme technologische uitdagingen om een chaotisch systeem als het wegverkeer te automatiseren. Omdat er ook in de toekomst veel niet- of slechts gedeeltelijk gedigitaliseerde voertuigen en andere verkeersdeelnemers op de weg zijn, is een overgangstijd van meerdere decennia te verwachten”, zegt analist Eric Heymann in een vraaggesprek met Automobiel Management.

Zijn afdeling gaat er wel van uit dat de autofabrikanten in de technologische wedloop met digitale voorlopers als Google en Apple zich goed staande zullen kunnen houden. Dat komt vooral door het grote aanpassingsvermogen van de autofabrikanten zelf en anderzijds de hoge barrières voor externe ondernemingen om in de autosector binnen te dringen. De internetbedrijven zouden zich volgens Deutsche Bank daarom beter kunnen richten op de autodata markt.

De onderzoekers stellen tenslotte dat voor de verdere ontwikkeling van autonoom rij technieken, anders dan bij elektrische auto’s, geen steun van de overheid nodig zal zijn. “Nieuwe systemen worden stapsgewijs in de nieuwste modellen ingebouwd. De meerprijs in de 3 of 4 cijfers is niet te vergelijken met de extra kosten voor elektrische mobiliteit”.

Met deze laatste constatering slaat de Deutsche Bank in de ogen van Autointernationaal.nl evenwel de plank mis. In de eerste plaats omdat steeds meer deskundigen het er over eens zijn dat de meerkosten van een elektrische aandrijflijn ten opzichte van en verbrandingsmotor de komende jaren tot nul zullen dalen. In de tweede plaats gaat Volkswagen er zelf van uit de kosten van autonome rij techniek al snel 6.000 euro zullen bedragen. Dat is absoluut geen ‘meerprijs van 3 cijfers’.

Het hoe en waarom autonome rij techniek wel eens het ‘wankelmotor echec’ van de 21ste eeuw zou kunnen worden (deze krachtbron werd in de jaren zestig van de vorige eeuw nog als dé toekomst voor de auto-industrie) gezien, kan je lezen in mijn column in het juni nummer van Automobiel Management.

Britten

De Britse regering wil zeker 900 miljoen euro uittrekken om onderzoek en ontwikkeling van autonoom rijden en van elektrische auto’s te steunen. Op die manier hoopt Groot-Brittannië na Brexit een wereldleider bij die nieuwe technologieën te worden. Volgens Londen kan het nieuwe rijden en alles wat daar omheen speelt tegen 2035 zeker 30 miljard euro voor de economie opbrengen.

Het draait Londen niet alleen om geld, ook de regelgeving en infrastructuur zal worden aangepast en gemoderniseerd. Zo komen er uniforme regels en standaarden voor laadpunten zodat die te gebruiken zijn door elektrische modellen van alle merken. Verder wordt het voor benzinestations en ‘servicestations’ langs de snelweg verplicht dergelijke laadpunten te installeren.

De Britse regering steekt verder een kleine kwart miljard euro in onderzoek naar het aanpassen van de wegen en infrastructuur om autonoom rijden mogelijk te maken. In een aantal grote Britse steden lopen al proefprojecten met zelfrijdende auto’s. Leuk, maar wat moeten al die Caterham, Lotus, Morgan rijders daarmee? Zolang die niet kunnen communiceren met hun modernere verkeersdeelnemers (en dat zal, zoals de Duitsers terecht observeren, decennialang het geval zijn), zal de automobilist nooit volledig kunnen vertrouwen op de techniek.

Als ergens de duivel hem in de details zit, dan is het wel bij systemen waarvan fabrikanten (en overheden) denken dat daarmee autonoom rijden mogelijk is. De wankelmotor heeft uiteindelijk ook niet de eindstreep weten te halen vanwege “ontwikkelingonvolkomenheden”.

Reageren is niet mogelijk.