Morgan koopt eigen fabriek terug

0

De Morgan Motor Company is na 11 jaar weer volledig eigenaar van haar eigen productiefaciliteit aan de Pickersleigh Road in Malvern, op enkele tientallen kilometers ten zuidwesten van Birmingham.

De Britse autobouwer bestaat al 108 jaar, maar in 2006 sloeg het noodlot toe bij Morgan. De spaarpot was vrijwel leeg en het karaktervolle merk had dringend kapitaal nodig om nieuwe modellen te kunnen ontwikkelen. Morgan verkocht daarom de productiefaciliteit aan Stirling Investments en mocht het terughuren. Dat bleek een gouden zet, want er ontstond zo financiële speelruimte om weer vlees op de botten te krijgen.

Onder leiding van een nieuw management is Morgan nu weer financieel gezond. Vorig jaar groeide de winst met 14 procent, zo lieten de Britten afgelopen maart tijdens de autosalon van Genève weten. Morgan vond het daarom tijd om terug te kopen wat ooit haar eigendom was: de uit 1914 stammende fabriek aan de Pickersleigh Road. Het bedrijf is ook eigenaar geworden van het nabijgelegen bezoekerscentrum waar al meer dan 30.000 mensen zijn geweest.

“Terugkopen wat al 108 jaar de thuisbasis van Morgan is, is een investering in de toekomst van het bedrijf en de fabriek, maar ook een belangrijk moment waarvoor iedereen de afgelopen jaren hard heeft gewerkt”, aldus topman Domenic Riley. “We zijn sterker dan ooit met hogere winstcijfers, meer werknemers en een duidelijke visie voor de toekomst. De vraag naar onze producten is over de hele wereld sterk”. Morgan zal in de toekomst niet alleen auto’s met verbrandingsmotor maken, maar gaat ook op de elektrische toer. De EV3, een elektrische 3 Wheeler, is daarvan al het eerste bewijs.

Sinds het eerste exemplaar in 1909 worden alle auto’s van Morgan op bestelling en met de hand gemaakt in Malvern. Aan de Pickersleigh Road kan men zo de auto’s volledig aanpassen aan de wensen van de klant. Die kan de afwerking en uitrusting van zijn Morgan helemaal bepalen: hij kan kiezen uit 40.000 kleuren, waarvan sommige meer dan 1.000 pond per liter kosten. Voor het interieur zijn er meer dan 150 soorten leder. Daarna kiest de klant het type koetswerk en de breedte, het type kap en het materiaal, de velgen, enzovoort.

De 4/4 is momenteel het oudste model van het merk: het eerste exemplaar werd in 1936 gebouwd. In 1954 volgde er een evolutie, en daar leunt het huidige ontwerp nog sterk op. De modelfamilie omvat tegenwoordig ook de +4 en de Roadster). Verder bouwt Morgan de V8 serie (Aero en +8) met modern aluminium chassis en 367 pk sterke BMW motor en de 3Wheeler, die 60 jaar na het productie-einde van het origineel een comeback maakte. De Morgan heeft, anders dan veel mensen denken, geen houten chassis. De klassiekers worden op een klassiek stalen exemplaar, op bijna dezelfde manier als in 1936. De Aero en de +8 beschikken over een chassis van aluminium. Er wordt wel hout gebruikt, maar voor de structuur van het aluminium onderstel.

Zodra een Morgan geassembleerd is, vertrekt hij naar de verfafdeling. Daar worden de carrosseriecomponenten (spatborden, motorkap, deuren) weer gedemonteerd om afzonderlijk geverfd te worden. De laatste stap is de interieurafwerking en het bevestigen van de stoffen kap. Daarna wordt de auto weer in elkaar gezet, worden de accessoires gemonteerd en volgt er een wegtest plus een laatste inspectie alvorens de Morgan aan de klant wordt geleverd. Er zijn voor het hele productieproces ongeveer 17 dagen nodig.

Reageren is niet mogelijk.