Nieuwstelex

0

+++ Nederlandse ondernemingen weten steeds meer de zakelijke DEELAUTO te vinden. Dat blijkt uit onderzoeksresultaten van Arval Car Sharing, waarover Automobiel Management bericht. Ten opzichte van 2014 zitten er bij Arval in het eerste kwartaal van dit jaar 3 keer zoveel deelauto’s in het wagenpark. Zakelijke deelauto’s worden beschikbaar gesteld aan medewerkers binnen een bedrijf of bedrijventerrein en zijn steeds vaker een vast onderdeel van het mobiliteitsgebruik. Cijfers ondersteunen de visie van Arval dat dit aantal in de komende jaren sterk zal blijven groeien. Matthijs Wouters, commercieel directeur Arval, licht dat toe: “Binnen Europa bekleedt Nederland een toppositie, als het gaat om de inzet van zakelijke deelauto’s. Dit blijkt uit grootschalig onderzoek dat het Corporate Vehicle Observatory jaarlijks voor ons uitvoert. Bedrijven zien de mobiliteitswensen van hun werknemers veranderen. Een behoorlijk aantal blijft de vaste leasewagen nodig hebben, maar ook heel veel werknemers willen flexibel zijn in hun mobiliteitsgebruik. In de stad kan het openbaar vervoer de beste keuze zijn, maar voor een zakelijke afspraak aan de andere kant van het land, biedt een representatieve auto uitkomst. Dat die voor gezamenlijk gebruik onder alle werknemers is, maakt dan niet uit. Zo lang de werknemer maar keuzevrijheid en gebruiksgemak ervaart. Daarnaast maakt Car Sharing het voor de werkgever mogelijk het wagenpark zeer efficiënt in te zetten”. Hij vervolgt: “Vooral bedrijven met een wagenpark van meer dan 50 auto’s lopen voorop in Europa. Van deze werkgevers maakt 42 procent al gebruik van gedeelde auto’s, nog eens 9 procent verwacht binnen 3 jaar deze vorm van flexibele mobiliteit in te zetten, volgens de CVO Barometer. Maar ook bij middelgrote bedrijven, met 10 tot 49 auto’s in het wagenpark, zien we de bereidheid toenemen. We mogen dus verwachten dat Car Sharing de komende jaren verder gaat groeien”. Arval Car Sharing is in 2014 in Nederland geïntroduceerd als de Arval Wisselwagen. Internationale interesse voor de dienst heeft Arval in april doen besluiten er een internationale naam aan te geven: Arval Car Sharing. De goed uitgeruste leasewagens zijn te reserveren en te openen via een app op de mobiele telefoon en worden betaald naar gebruik. +++

+++ Het Franse autoconcern PSA heeft eerdere berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat DS vanaf nu jaarlijks een nieuwe (deels)elektrische auto op de markt zal brengen. “We willen de ontwikkeling van geëlektrificeerde voertuigen versnellen”, aldus Eric Apode, R&D chef bij het premiummerk van PSA. “DS stapt nu net de wereld van elektrische auto’s binnen. Maar als het eenmaal 2025 is, zal meer dan een derde van alle verkochte voertuigen van DS een hybride of volledig elektrisch zij”. De eerder dit jaar gepresenteerde 7 Crossback gaf het Franse merk in de vorm van de E-Tense uitvoering al een alleraardigste aftrap van dit ambitieuze project. De C segment cross-over combineert in deze vorm een 200 pk sterke 1.6 THP benzinemotor met 2 elektromotoren van elk 109 pk, wat resulteert in een gecombineerd vermogen van 300 pk. De 7 Crossback E-Tense is bovendien in staat om een afstand van maximaal 60 kilometer volledig elektrisch af te leggen; dat is doorgaans genoeg voor de meeste woon/werkritten binnen de Randstad. +++

+++ GENERAL MOTORS heeft een industrieel systeem ontwikkeld om de autonoom rijdende uitvoering van de Chevrolet Bolt (Opel Ampera-e) op de lopende band te kunnen bouwen. Daaruit kunnen we afleiden dat de Amerikanen plannen hebben om die versie in grotere volumes te gaan produceren. Tot nog toe worden zelfstandige rijdende auto’s met de hand gemaakt. Op de lopende band heeft General Motors nu 130 exemplaren gebouwd. De volgende stap is massaproductie van auto’s zonder bestuurder. Primaire afnemer wordt het platform Lyft, dat deelwagens ‘op aanvraag’ aanbiedt. In dat bedrijf investeerde General Motors in januari 2016 al 500 miljoen dollar. Vanaf volgend jaar wil het concern duizenden exemplaren van de zelfstandig rijdende Bolt op de openbare weg loslaten om zo zijn rivalen te snel af te zijn op het gebied van autonome mobiliteit. +++

+++ HYUNDAI heeft eerdere berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij na de Kona nog 2 andere cross-overs zal introduceren. Het B segment model zal gezelschap krijgen van een A segment en een E segment auto. Hyundai heeft tot nu toe in Europa al 1,4 miljoen cross-overs annex SUV modellen verkocht. De Kona wordt vanaf volgend jaar ook leverbaar in elektrische uitvoering. Hyundai verwacht van dergelijke auto’s in Europa meer dan van (stekker)hybride modellen, die fiscaal minder aantrekkelijk zijn. De uit 2 lagen bestaande frontverlichting van de Kona zal het Koreaanse merk ook gaan toepassen op andere cross-overs. Hyundai wil daarmee een groter onderscheid creëren tussen dit type modellen en conventionele auto’s als de i20 en i30. De eerstvolgende Hyundai die de uit 2 lagen bestaande frontverlichting krijgt, is de nieuwe Sante Fe. +++

+++ INFINITI heeft laten weten dat Pirelli één van de technische ontwikkelingspartners is voor ‘Project Black S’. Die keuze maakt de kans een stuk groter dat de extra gespierde uitvoering van de Q60 er daadwerkelijk gaat komen. De Project Black S versie van de coupé heeft naast een dubbel geblazen 3,0 liter V6 een KERS systeem. Het gecombineerde vermogen bedraagt 500 pk. +++

+++ KIA hoopt veel extra autoconsumenten naar de showrooms te lukken zodra de Stinger aldaar is gearriveerd. Dat zal later dit jaar het geval zijn. Met deze achterwiel aangedreven liftback denkt het Koreaanse merk op zich geen grote verkoopaantallen te kunnen realiseren. Maar de Stinger is wel belangrijk om Kia een sportiever imago te geven. Daarvan zal de verkoop van de andere modellen profiteren. De Stinger komt in 3 uitvoeringen op de markt: als 2.0 T-GDI, als 2.2 CRDi en als GT 3.3 V6 T-GDI. Of de Nederlandse importeur het E segment in het gamma gaat opnemen, is nog altijd niet duidelijk. Dat hangt af van het verkooppotentieel. In heel Europa verwacht Kia per jaar nu tussen de 8.000 en 12.000 exemplaren van de Stinger te verkopen. Dat is meer dan de oorspronkelijke raming, waarin uitgegaan werd van een afzetvolume van 6.000 stuks. De positieve recensies die de Stinger tot nu toe gekregen heeft, onder andere van Autointernationaal.nl , heeft Kia doen besluiten om de verkoopprognose te verhogen. +++

+++ In de aanloop naar het debuut van de Phantom VIII brengt ROLLS-ROYCE bijzondere exemplaren van de 7 eerdere generaties bij elkaar in Londen. Daaronder zijn de Phantom van danser Fred Astaire en die van  de Britse veldmaarschalk Montgomery. De bolides, waarvan de eerste 92 jaar geleden werd geïntroduceerd, zijn vanaf eind juli te zien op de tentoonstelling ‘The Great Eight Phantoms’. Tot de opening onthult Rolls-Royce elke week bijzonderheden over een exemplaar dat daar te zien zal zijn. Als laatste komt de Phantom VIII aan bod. Eén van de tentoongestelde exemplaren is de Phantom III van Montgomery, de belangrijkste Britse generaal tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij had er tijdens de oorlog 3 in gebruik. Montgomery hield deze auto tot 1962. Van de Amerikaanse danser, zanger en acteur Fred Astaire wordt zijn Phantom I geëxposeerd. Hij bestelde hem in 1928. Astaire liet de auto, zoals gebruikelijk, aanpassen aan zijn eigen wensen. Hij behield hem tot 1950. De nieuwe generatie vervangt de Phantom VII, waarvan vorig jaar de productie werd gestaakt. Dit luxe paardje werd in 2003 geïntroduceerd en in meerdere uitvoeringen gebouwd. +++

+++ Heeft de nieuwe SEAT Ibiza een bovengemiddeld hoge restwaarde? Een onderzoeksbureau meent nu al te weten dat dit het geval zal zijn. Die voorspelt dat de nieuwe Ibiza de hoogste restwaarde in zijn segment zal hebben. Seat was er als de kippen bij om die prognose over te nemen. Concreet wordt gesproken van een 4 à 9 procent hogere restwaarde in vergelijking met het huidige model. Maar dat is een open deur, want een nieuwe generatie scoort altijd beter qua waardevastheid dan de uitgaande editie. Maar de mededeling van Seat is altijd prettig voor met name bedrijven, die hun keuze voor auto’s op basis van aankoopprijs, onderhoudskosten en restwaarde maken. Ook particuliere klanten zullen het een fijne gedachte vinden als ze na enkele jaren een goede prijs terugkrijgen. Het is niet duidelijk of Seat open staat voor schadeclaims indien de waardevastheid van de nieuwe Ibiza alsnog tegenvalt. +++

+++ De Japanse airbagmaker TAKATA vraagt mogelijk deze maand al faillissement bescherming aan. Dat zeggen bronnen rond het bedrijf. Dat zou eerst in Japan en later ook in de Verenigde Staten gebeuren. Takata zou met de faillissementsbescherming een overname door de Amerikaanse concurrent Key Safety Systems willen voorbereiden. Het Amerikaanse bedrijf en zijn Chinese moeder Ningbo Joyson Electronic wordt door Takata als belangrijkste overnamekandidaat gezien. Takata is in de problemen gekomen door enorme terugroepacties. Sinds 2008 zijn meer dan 100 miljoen airbags van het bedrijf vervangen omdat het opblaasmechanisme een stof gebruikt die bij langdurige blootstelling aan warmte en vocht onstabiel kan worden. Daardoor kunnen stukjes metaal de auto in worden geslingerd. Zeker zeventien sterfgevallen zijn door het defect veroorzaakt. In januari kwam Takata in de Verenigde Staten een schikking van 1 miljard dollar overeen met de autoriteiten. +++

+++ De TESLA Model X is de veiligste SUV die ooit door de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) is getest. Sterker nog: het elektrische ruimtewonder scoorde 5 sterren in elke (sub)categorie en volgens testgegevens van het veiligheidsinstituut is er geen andere SUV waarin de kans op verwondingen kleiner is. Een en ander heeft te maken met de architectuur van de auto, die voor een groot deel bestaat uit het verstevigde accupakket dat onder de vloer is verstopt. De kans op over de kop slaan is, in tegenstelling tot de beruchte Ford Explorer, daardoor nihil. De tests van de NHTSA zijn enerzijds gericht op de (sterkte van) de structuur van de auto, die als het goed is zoveel mogelijk energie opvangt zodat de klap voor de inzittenden wordt verkleind. Anderzijds wordt aandacht besteed aan voorzieningen die de kans op verwondingen moeten verkleinen zoals gordels en airbags.
beide zaken worden getest door middel van 9 verschillende (sub)categorieën en bij allemaal scoorde de Model X de volle 5 sterren. De kans dat inzittenden zonder heftige verwondingen weglopen na een dikke klapper is 93 procent. Wat dat moge betekenen, is niet helemaal duidelijk. Of zoals Freek de Jonge het ooit zei: “48 procent van de statistieken klopt, waarvan 7 procent op de verkeerde deur”. +++

+++ Nederland is het walhalla voor massaclaims. Over de slagingskansen zijn de meningen verdeeld, maar dat Stichting Volkswagen Car Claim aangekondigd heeft VOLKSWAGEN juist voor de Nederlandse rechter te slepen, is geen toeval. “Nederland heeft een hele laagdrempelige manier om grensoverschrijdend en collectief schade te verhalen”, zegt Marius Hupkes van het Amsterdamse advocatenkantoor Hupkes Advocaten, dat gespecialiseerd is in collectieve juridische procedures. Nederland kent de Wet Collectieve Afwikkeling Massaschade (WCAM), waarmee compensatie en schadevergoedingen algemeen bindend kunnen worden verklaard. Nederland is daarin uniek in Europa. Stichting Volkswagen Car Claim wil aan de hand van deze wet voor alle 180.000 Nederlandse bezitters van een sjoemeldiesel van de merken Audi, Porsche, Seat, Skoda en Volkswagen een collectieve schadevergoeding uit het vuur slepen. Als die door de rechter vervolgens algemeen bindend wordt verklaard, kunnen de 8,5 miljoen Europese gedupeerden ook aanhaken. “In het buitenland hebben ze misschien geen WCAM, maar Nederlandse jurisprudentie is wel geldig in overige Europese landen”, zegt Patrick Haas, advocaat van advocatenkantoor AKD dat door Stichting Volkswagen Car Claim in de hand is genomen om de zaak te behartigen. De Stichting wil desnoods inzetten op ontbinding van het koopcontract, waardoor Volkswagen de aanschafprijs van de auto’s moet terugbetalen. “Dat is niet reëel, want dat zou het einde van Volkswagen betekenen en dan komt het nooit tot een schikking”, zegt Hupkes. “Maar een paar duizend euro per auto, zou wel kunnen op basis van ervaringen in de Verenigde Staten”. ConsumentenClaim gelooft evenwel niet in een collectieve schadeafwikkeling voor bezitters van een sjoemeldiesel. “Het is helemaal niet duidelijk of er schade is”, zegt Stef Smit van deze organisatie. De bewering van Volkswagen Car Claim dat de restwaarde van sjoemeldiesels lager ligt, wordt door restwaarde-instituut Autotelex ontkent. “Wij zien geen verschil”, aldus woordvoerder Steven Willigenburg. “Diesels doen het slechter op de Europese markt, maar dat geldt voor alle merken”. Volkswagen laat in een schriftelijke verklaring weten geen reden te zien tot een collectieve afwikkeling. “Wij zien geen wettelijke basis voor consumentenacties. Alle getroffen voertuigen zijn technisch veilig en verkeersveilig”. Verder wijst de Duitse autobouwer op de aanpassingen die zijn verricht aan de getroffen diesels. “Die zijn uitgevoerd onder toezicht van de KBA (Duitse Rijksdienst voor Wegverkeer, red.). KBA bevestigt dat de aanpassingen niet leiden tot hoger brandstofverbruik en lager motorvermogen”. ConsumentenClaim heeft onder de naam Dieselclaim namens beleggers wel een zaak tegen Volkswagen lopen. Smit: “Als de claim van autobezitters kansrijk is, haken we aan”. Volgens Hupkes is het belangrijk dat claimstichtingen de handen ineen slaan. Hij verwijst naar de Staatsloterij affaire, waarin 2 stichtingen verschillende procedures tegen misleiding hadden aangespannen en de goedkoopste regeling uiteindelijk bindend werd verklaard. “Volkswagen zal ook proberen de goedkoopste regeling algemeen bindend te verklaren”. +++

Reageren is niet mogelijk.