Nieuwstelex

0

+++ Volgens Stephan Winkelmann, de baas van de AUDI Sport divisie, zouden toekomstige RS modellen van het merk hun Quattro vierwielaandrijving kunnen inruilen voor achterwielaandrijving. Dat is opvallend nieuws, want Audi is een fervent verdediger van tractie rondom en het merk verschafte zichzelf in 1980 toegang tot het premiumsegment met deze ‘voorsprong door techniek’. Vandaag zijn bijna alle duurdere modellen van het merk uitgerust met vierwielaandrijving, zeker op de S en RS versies. Maar net nu Mercedes-AMG en BMW M ook op tractie rondom overstappen voor hun sportiefste uitvoeringen, begint Audi Sport achterwielaandrijving te overwegen. Niet voor niets liet de divisie vorig jaar de naam ‘Audi Quattro’ vallen. Winkelmann zegt daar nu over: “wij vonden de naam Quattro voor ons bedrijf verwarrend. Quattro is de naam van onze vierwielaandrijving en het is één van de zaken die van Audi het merk hebben gemaakt dat het vandaag is. Maar volgens ons is deze naam niet geschikt voor de sportafdeling van het merk. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat wij in de toekomst ook modellen met achterwielaandrijving gaan aanbieden”. Dat laat vermoeden dat we van Audi binnenkort ook modellen mogen verwachten voor driftliefhebbers. Grootste kanshebber is overigens niet een RS4 of RS6 Avant met louter achterwielaandrijving, maar een afgetrainde versie van de R8. Dat maakt het nieuws toch wat minder spectaculair. +++

+++ Vanaf 3 juli gaat de Rotterdamse MAASTUNNEL in noord/zuid richting wegens groot onderhoud de komende 2 jaar dicht. De tunnel is één van de drie verbindingen tussen het centrum van Rotterdam en Rotterdam Zuid. “We verwachten de grootste problemen tijdens de avondspits”, zegt Sander van Beurden, hoofd stedelijk beheer van Stadsbeheer Rotterdam. “We hopen dat mensen onze campagnes hebben gezien en er voor kiezen om buiten de spits te rijden. Daarnaast kunnen de automobilisten nog steeds gebruik maken van 2 alternatieven voor de Maastunnel, namelijk de Erasmus brug en de Willemsbrug”. Stadsbeheer heeft de omleidingen in het centrum zo ingericht dat zij verwachten dat automobilisten gelijk over de 2 alternatieven worden verdeeld. De Maastunnel is de oudste verkeerstunnel van Nederland. De bouw begon in 1937 en werd in 1942 voltooid. De tunnel is niet alleen toegankelijk voor automobilisten maar ook voor voetgangers en fietsers. Voor hen blijft de Maastunnel gedurende de renovatie gewoon geopend. +++

+++ Na het recordjaar 2016 verwacht MCLAREN de opgaande lijn vast te houden en verder te groeien. Vorig jaar werden er bijna dubbel zoveel auto’s verkocht als in 2015 en dat is de sterkste stijging voor McLaren sinds zijn wedergeboorte. Opnieuw een verdubbeling zit er niet in, maar McLaren verwacht wel een fikse stijging waardoor het record van 2016 gaat sneuvelen. De Britten zijn zeer ambitieus met hun verklaring dat ze tegen 2020 jaarlijks circa 4.500 auto’s aan hun klanten zullen kunnen afleveren. Om die doelstelling te kunnen realiseren, zal McLaren sterker gaan inzetten op de markt voor hybride sportwagens. Dit jaar moet de groei komen van de 720S en de 570S Spider. Mclaren zet ook sterk in op de Noord Amerikaanse markt dat vorig jaar goed was voor liefst een derde van de totale verkopen. +++

+++ MITSUBISHI heeft geen concrete plannen voor een vervanger van de Lancer Evolution. Toch verzekert Trevor Mann, de Chief Operating Officer van de Japanse autobouwer, dat de sportieve vlam van het merk niet zal uitdoven: “Voor Mitsubishi kan het denk ik interessant zijn om in de toekomst een sportief model uit te brengen. Hiervoor zullen we echter wel zeker 6 jaar geduld moeten hebben, want Mann wil die comeback laten samenvallen met de terugkeer van Mitsubishi naar de internationale autosport: “Autosport is iets waar we het recent al veel over hebben gehad. Het hoort bij ons erfgoed en daarom moeten we het in overweging nemen. Het past bij het merk, we hebben er de technologie voor en onze ingenieurs weten van aanpakken. We moeten er dus weer over nadenken”. Hopelijk deelt de alliantie Renault-Nissan, dat Mitsubishi onlangs overnam, deze visie. +++

+++ Na meer dan een halve eeuw is definitief het doek gevallen voor de gele PRAATPAAL langs de snelweg. Automobilisten hebben tegenwoordig vrijwel zonder uitzondering een mobiele telefoon, wat voor Rijkswaterstaat en ANWB reden was de relatief dure palen te ontmantelen. De 3.300 iconische palen werden nog altijd zo’n 10.000 keer per jaar gebruikt, maar zijn vandaag buiten werking gesteld. De eerste 500 palen zijn voor 299 euro te koop gezet. Later deze maand wordt een nieuwe voorraad palen te koop aangeboden. +++

+++ Als je een aantal biertjes op hebt, stap je waarschijnlijk niet zo snel achter het stuur. Maar als je drugs hebt gebruikt, stap je dan wel in de auto? “Drugsgebruikers onderschatten de gevaren van drugs in het verkeer”, vertelt Sjoerd Houwing van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Daarom komt de politie met een nieuwe test. Vanaf deze maand gebruiken agenten een SPEEKSELTEST naast de bekende blaastest. Eerst kon drugsgebruik alleen worden getest met een bloedonderzoek, waarvan de uitslag pas weken later bekend werd. De politie zet de speekseltest in als er aanwijzingen zijn dat een automobilist drugs heeft gebruikt. Denk aan: bijzonder rijgedrag, verwijde pupillen of overmatig zweten. “Het is een soort zwangerschapstest maar dan met spuug”, vertelt Houwing. Bij de chauffeur wordt een beetje wangslijm afgenomen, dat op een indicatorstrip wordt gesmeerd. Na tien minuten krijgt de strip een kleur waaruit blijkt of de chauffeur drugs heeft gebruikt of niet. Zo wordt het testen een stuk makkelijker. “Hiervoor moesten agenten zich focussen op uiterlijke kenmerken van drugsgebruik en inschatten of er een bloedonderzoek nodig zou zijn”, vertelt Houwing. “Nu is dat niet meer nodig”. Het probleem van drugsgebruik in het verkeer is groot, legt hij uit. Niet zo groot als het alcoholprobleem, maar er vallen zeker 60 verkeersdoden per jaar door drugs, zegt Houwing. “Veel drugsgebruikers denken dat ze gewoon nog auto kunnen rijden. Sommigen zeggen zelfs dat ze door drugs béter auto gaan rijden. Dat klopt helemaal niet”. Volgens Houwing is het daarom heel belangrijk om het drugsgebruik in het verkeer aan te pakken. In België wordt de speekseltest al toegepast. “En daar werkt het goed, dus dat verwachten we ook in Nederland”. +++

+++ TESLA vergroot haar schulden met 800 miljoen dollar om de ontwikkeling van de Model 3 op tijd af te ronden. Tesla staat nu voor iets meer dan 3,8 miljard dollar bij de banken in het krijt. Tesla leende in december en maart ook al grote hoeveelheden extra geld, eveneens om de ontwikkeling van Model 3 af te ronden. Waar de Model S het topmodel blijft, wordt de Model 3 een voor velen toegankelijk model met in de Verenigde Staten een instapprijs van rond de 35.000 dollar. De presentatie van Model 3 riep vorig jaar veel enthousiaste reacties op waardoor Tesla al 400.000 orders kon noteren. De Model 3 zou het bedrijf eindelijk financieel gezond moeten maken. Het is de bedoeling dat de productie deze zomer start, maar zoals CEO Elon Musk eerder al zei, zal er voor die tijd nog veel geld moeten worden geïnvesteerd. +++

+++ VOLKSWAGEN gaat haar 12.300 Slowaakse werknemers 14,2 procent meer loon betalen. De salarisstijging (verdeeld over 2 jaar) is afgedwongen na 6 dagen staking. Het was voor de eerste keer in 25 jaar dat het werk werd neergelegd in de Volkswagen fabriek in Bratislava. Slowakije heeft zich sinds de val van het ijzeren gordijn altijd proberen te promoten als ‘lage lonenland’. Een succesvolle strategie, want nergens ter wereld worden per hoofd van de bevolking zoveel auto’s geproduceerd. Volkswagen bouwt in Bratislava de Up (en de Seat/Skoda derivaten Mii/Citigo) en de grote SUV modellen Touareg/Audi Q7/Porsche Cayenne. Andere grote autoproducenten in Slowakije zijn Kia en PSA. Het land is dolblij met al die fabrieken, maar de laatste tijd groeit de ergernis over de loonachterstand. Een werknemer van Volkswagen verdient in Bratislava (waar één van de meest productieve fabrieken ter wereld staat) 1.800 euro en dat is fors minder dan hun Duitse collega, die gemiddeld per maand 4.500 euro mee naar huis neemt. Volkswagen verzette zich aanvankelijk tegen de looneis met het argument dat de salarissen in de betreffende fabriek dubbel zo hoog zijn dan het landelijk gemiddelde en wilde niet verder gaan dan 8,7 procent extra. Maar omdat de Slowaakse regering zich vierkant achter de werknemers heeft geschaard, is het Duitse merk alsnog door de knieën gegaan. +++

+++ Als het aan 3 Noordelijke bedrijven ligt, dan staan er binnen 2 jaar 9 nieuwe tankstations in de Noordelijke regio. Niet om benzine, diesel of gas te tanken, maar WATERSTOF . Al eerder is geprobeerd om waterstoftankstation te bouwen, maar tot op heden met weinig succes. Nederland telt momenteel slechts 2 stations waar waterstof te verkrijgen is. Maar als het aan de Holthausen Groep, GreenPlanet en de GasUnie ligt, gaat dit snel veranderen. De waterstof die verkocht zal gaan worden is volgens een woordvoerder 100 procent duurzaam. Er wordt namelijk uitsluitend zon & windenergie gebruikt voor de productie van de waterstof. Het project is bedoelt om de ‘kip-en-ei’ discussie te doorbreken: wat moet er eerst zijn, de auto die rijdt op waterstof of het tankstation om de waterstof te tanken? De klandizie moet in eerste instantie komen van gemeenten en provincies. De gemeente Groningen heeft inmiddels aangegeven wel te voelen voor een wagenpark op waterstof. Maar niet iedereen is even optimistisch. Volgens Wim Turkenburg, emeritus hoogleraar Science en Techniek, is er nog een lange weg te gaan voor waterstof een rendabel model oplevert. Volgens hem zit het ‘m in de productie van waterstof. Dat is nu nog te duur. Waardoor de kostprijs per kilometer in vergelijking met elektrische auto’s en benzine of diesel auto’s nog veel te hoog is. Turkenburg benadrukt wel waterstof zeker op termijn een serieuze optie is. Maar dan moet het eerst veel goedkoper worden om waterstof te maken. +++

Comments are closed.