Nieuwstelex II

0

+++ De Franse overheid wil tegen 2040 de verkoop van BENZINE en DIESEL auto’s verbieden. Precieze details heeft de nieuwe milieuminister Nicolas Hulot nog niet gegeven. Hoe Hulot de verkoop wil verbieden en of hybride auto’s ook onder het verbod vallen, is niet duidelijk. Volgens de minister betekent het voornemen van de regering logischerwijs een zware last voor de eigen autofabrikanten. Frankrijk, bij uitstek een dieselland, was de afgelopen jaren al vaker kritisch over auto’s met verbrandingsmotor. Zo besloot de vorige regering in 2015 het belastingvoordeel op diesel terug te draaien. In Parijs worden diesels op den duur mogelijk helemaal geweerd. Nu al zijn er milieuzones in de Franse hoofdstad die alle dieselauto’s van vóór 2001 en alle benzineauto’s van vóór 1997 buitensluiten. In Nederland zijn er ook al gesprekken geweest tussen de politieke partijen om de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor te verbieden. 2025 werd daarbij genoemd als streefjaar, maar de plannen zijn nog niet concreet. Wel kent Nederland, net als Frankrijk, in sommige grote steden milieuzones waar oudere, meer vervuilende auto’s niet in mogen. +++

+++ Batterijen van ELEKTRISCHE auto’s als buffer gebruiken voor de opvang van wind & zonne-energie. Met het huidige aantal elektrisch aangedreven voertuigen in Nederland kunnen we al een heel eind komen volgens energiemaatschappij Engie. Nu nog een kwestie van doen. Het Nederlandse wagenpark bestaat voor ruim 2 procent uit elektrisch aangedreven auto’s. Bij een aandeel van 3 procent is het al mogelijk om stroompieken van zon en wind op te vangen, mits de batterijen van die auto’s zijn aangesloten op het elektriciteitsnet. “Dan kunnen we dus de onbalans op het Nederlandse elektriciteitsnet tackelen”, stelt Jacco van der Burg, Manager Innovation & Development bij Engie. “De stekkerauto zien we dan ook als een versneller van de energietransitie”, gaat Van der Burg verder. “Als we energie lokaal kunnen opslaan, dan stopt onze business zelfs. Dan zijn er geen grote energiemaatschappijen meer nodig die centraal energie opwekken, opslaan en leveren. Decentralisatie is de toekomst. Mensen kunnen straks zelf energie opwekken met zonnepanelen of wind en in batterijen opslaan. Dat wordt de toekomst. Voor ons, voor Engie, zien we dan vooral een rol weggelegd in faciliteren en dienstverlening”. Engie denkt bijvoorbeeld aan applicaties voor bijvoorbeeld mobiele telefoons, waarmee mensen hun eigen energiehuishouding kunnen controleren en sturen. Applicaties die het proces zelfs helemaal automatisch kunnen aansturen. “We zijn er al mee bezig. Er moet nog veel gebeuren, zeker. En wellicht zijn ook laadpalen nodig die we kunnen sturen. Dat die ook uit een autobatterij kunnen terugleveren aan het net. Dat kan nu nog niet. Ook een beloningsstructuur voor rijders van een elektrische auto om de batterij als buffer te mogen inzetten is onderdeel van studie”. De ontwikkelen gaan snel. Elektrisch rijden neemt vooral in steden toe. In Rotterdam zijn in 2016 al 12 miljoen elektrische kilometers afgelegd. Tussen 2014 en 2016 is het aantal laadsessies bij openbare laadvoorzieningen verdrievoudigd. Binnen de gemeentegrenzen zijn er inmiddels zo’n 2.000 laadpunten. Het zijn cijfers die volgens Lutske Lindeman van gemeente Rotterdam aantonen dat zich een omslag aftekent. +++

+++ JAGUAR heeft eerdere berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij binnenkort de XJR 575 zal introduceren. Onder de motorkap van deze extra krachtige limousine schuilt net als in de reguliere XJR (met 550 pk en 680 Nm) de bekende 5,0 liter supercharged V8. In de XJR 575 produceert die motor, zoals de typeaanduiding al doet vermoeden, 575 pk oftewel 25 pk meer dus dan de reguliere XJR. Prestatiegegevens zijn daardoor nog niet bekend. De gewone XJR accelereert in 4,6 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 280 km/u. De prijs is (uiteraard) nog niet bekend, maar de XJR met 550 pk kost 201.320 euro. +++

+++ Het handelsakkoord tussen de Europese Unie en JAPAN is klaar Als gevolg hiervan worden onder meer de handelstarieven voor auto’s en onderdelen afgebouwd. Het akkoord is een politiek signaal tegen protectionisme en dus gericht op de Amerikaanse president Donald Trump, die richting Amerikaans protectionisme beweegt. Voor auto’s, het gevoeligste punt voor de Europese Unie, gaan de handelstarieven ook richting nul. Naar verwachting komt er een overgangsperiode van 7 jaar. Beide partijen zullen op het vlak van autoveiligheid & onderdelen nauw samenwerken bij het ontwikkelen van nieuwe internationale standaarden. Ook sluiten ze hun databanken voor overheidsaanbestedingen op elkaar aan. Wanneer de verdragen in werking treden is nog onduidelijk. De Europese fabrikantenorganisatie ACEA waarschuwde al bij het begin van de onderhandelingen in 2012 dat het evenwicht in dit handelsakkoord ver te zoeken was. De EU importheffing op Japanse personenauto’s bedraagt nu 10 procent. Bij bedrijfswagens gaat het om 10 tot 22 procent. ACEA stelt dat Zuid Korea, ondanks het soortgelijke vrijhandelsakkoord uit 2011, nog steeds handelsbarrières heeft voor Europese auto’s. Maar het is al langer bekend dat dit Aziatische land er oneerlijke handelspraktijken op na houdt. Voor Autointernationaal.nl is dit een goede reden om Europa minnende autoconsumenten te adviseren met een grote boog om de modellen van Hyundai en Kia heen te lopen. Secretaris-generaal Erik Jonnaert van de ACEA stelt in een verklaring dat het met het oog hierop van vitaal belang is dat de EU de afspraken met Japan op een robuuster manier vastlegt. Daarbij moet er ook een mogelijkheid komen om niet-naleving van de afspraken aan de orde te stellen. Het idee is dat Japanse auto’s op den duur niet meer met een Europese importheffing belast zullen worden, maar dat werkt natuurlijk alleen als de regering van dit land anders dan dat van Zuid Korea zich wel aan de afspraken houdt. De Europese Unie en Japan willen hun handelspositie versterken door over en weer zo’n 99 procent van de importheffingen af te schaffen. Op den duur moet het verdwijnen van de importheffing natuurlijk ook aan het prijskaartje van nieuwe Japanse auto’s te merken zijn. Daarvoor moeten we nog wel even geduld hebben, want de eerste effecten van de vrije handel zullen pas in het begin van 2019 merkbaar worden. +++

+++ MAZDA introduceert in 2019 een volledig elektrische auto. Het model zal niet gebaseerd zijn op een bestaand ontwerp. “De auto wordt vanaf het begin als elektrische auto ontwikkeld”, zo laat een woordvoerder weten. “Wat voor soort auto het is, kan ik op dit moment nog niet melden. Ook over de actieradius kan ik ook nog geen uitspraken doen. Mijn persoonlijke visie is dat elektrische auto’s vooral als stadsauto kans van slagen hebben. Dat lijkt in mijn optiek de meeste logische stap”. Mazda werkt waarschijnlijk aan een compacte elektrische cross-over, vermoedelijk voor het B segment. Die kan dan half boven de ‘2’ in het gamma komen. Eerder toonde Mazda al een elektrische auto die ter maximalisatie van de actieradius een 330 cc grote rotatiemotor aan boord had. Die draaide op een constant toerental van 2.000 omwentelingen per minuut en had een vermogen van circa 30 pk. De rotatiemotor wordt door Mazda om deze reden nog steeds verder ontwikkeld met als doel deze in de toekomst opnieuw te introduceren, maar dan niet meer als hoofdkrachtbron. Het Japanse merk werkt stap voor stap naar elektrificatie van jaar modellen. Voor 2021 staat er een stekkerhybride in de agenda. Tot die tijd blijft Mazda zijn huidige benzine & dieselmotoren verder ontwikkelen, want volgens het merk hebben brandstofmotoren nog heel veel potentie. Het probleem is alleen dat steeds meer politici, die er eigenlijk geen verstand van hebben, er heel anders over denken. +++

+++ ONAFHANKELIJKE WERKPLAATSEN krijgen het de komende tijd moeilijker. Dat komt omdat de werkplaats & onderdelenactiviteiten bij de grote autofabrikanten een steeds belangrijker rol gaan spelen. De verkoop van nieuwe personenauto’s levert een alsmaar kleinere winst op en dus zoeken de fabrikanten en hun dealers het nog meer in aftersales, zegt het Duitse onderzoeksbureau BBE Automotive. “De fabrikanten zullen in de toekomst de tweede, derde en vierde bezitter van een auto niet meer aan de vrije onderhoud & onderdelenmarkt overlaten” aldus Markus Frömgen van BBE in een vraaggesprek met Automobiel Management. “Hun doel is de klanten gedurende de gehele levenscyclus van een voertuig aan zich te binden, van de verkoop via de service tot aan het inruilen voor een nieuwe wagen”. Die ontwikkeling wordt nog bevorderd door langere garantietermijnen en door speciale diensten zoals Service&Smile van Mercedes, Euro Repar bij Peugeot en Economy Service van Volkswagen. “Met hun loyaliteits- en klantenconcepten willen de autofabrikanten de naar de vrije werkplaats afgedwaalde klanten weer terug zien te winnen”. +++

+++ PORSCHE introduceert in 2019 de elektrische Mission E. Die auto, een 5-deurs liftback die qua formaat een slag kleiner is dan de Panamera, vormt het startsein voor een compleet elektrisch wagenpark van het merk. Ook Porsche moet de gemiddelde CO2-uitstoot zien te verlagen. Het elektrificeren van modellen is de meest ideale oplossing, vindt CEO Oliver Blume. Hij zegt dat in 2023 de helft van nieuwe Porsche modellen elektrisch moet zijn. Na de Mission E komt het merk 1 of 2 jaar later met een volledig elektrische, coupéachtige SUV. En rond 2022 introduceert Porsche de opvolger van de huidige Porsche Macan. Die zal volgens Blume alleen in elektrische uitvoering verkocht gaan worden. Om dit drietal emissieloze modellen te kunnen bouwen, maakt het merk de komende jaren in haar fabriek in Zuffenhausen productiecapaciteit voor zo’n 60.000 auto’s per jaar vrij. Die ruimte is vooral bedoeld voor de Mission E en de coupéachtige SUV. Over de techniek van de elektrische Porsche modellen laat Blume zich nog niet uit, maar het ligt voor de hand dat het merk hiervoor intensief zal samenwerken met zustermerk Audi. +++

+++ In de hoop om de verkeersveiligheid te verbeteren, voert het Openbaar Ministerie op 11 provinciale wegen TRAJECTCONTROLES in. Op veel provinciale wegen in Flevoland, Friesland, Limburg, Utrecht en Zeeland gebeuren veel ongelukken. Dat moet veranderen. Trajectcontroles moeten daarbij helpen. Het systeem is simpel: de snelheid van automobilisten wordt gemeten met behulp van meerdere flitspalen die aan elkaar gekoppeld zijn. De trajectcontroles moeten over 2 jaar gerealiseerd zijn. Veilig Verkeer Nederland (VVN) is blij met de maatregel van het OM omdat uit ervaring blijkt dat automobilisten zich bij een trajectcontrole over een langere afstand beter aan de snelheid houden. VVN hoopt dat er meer onderzoek komt naar meer gevaarlijke wegen, zodat ook daar trajectcontroles ingevoerd kunnen worden. En dat gaat ook gebeuren. Want het OM kan al melden dat er binnenkort nog meer locaties volgen waar trajectcontroles op provinciale wegen worden gepland. Het overzicht met de provinciale wegen waarop in de toekomst trajectcontroles zullen plaatsvinden, lees je hier. Flevoland: N706 (Vogelweg tussen de A27 en Lelystad Airport); Friesland: N351 (tussen Wolvega en Oosterwolde), N381 (tussen Drachten en Donkerbroek); Limburg: N275 (tussen Blerick en Nederweert), N564 (tussen Weert en grens België), N277 (tussen Ysselsteyn en Zeeland), N270 (tussen Venray en Ysselsteyn); Utrecht: N230 (provinciale deel van de Zuilense Ring (Oostelijk gedeelte)), N414 (tussen Eembrugge en Bunschoten); Zeeland: N253 (Rondweg Sluis), N256 (Zeelandbrug). +++

Comments are closed.