Occasion uit buitenland razend populair

0

Tweedehands auto’s uit het buitenland zijn razend populair. Het aantal auto’s dat we importeren uit Duitsland, Frankrijk en België blijft toenemen, zo stelt de Bovag. In de eerste 5 maanden van dit jaar zijn er al ruim 98.000 gebruikte auto’s uit het buitenland gehaald. Alleen al afgelopen maand ging het om ruim 17.300 exemplaren; een stijging van 23,5 procent.

“De vraag naar auto’s uit het buitenland is groot omdat het aanbod van tweedehands exemplaren in Nederland niet overeenkomt met wat kopers zoeken. Er is een mismatch”, aldus woordvoerder Paul de Waal van de Bovag. Deze situatie wordt door Jurgen Vugts van AutoScout24 bevestigd: “We hebben in Nederland met schaarste van bepaalde typen occasions te maken”.

De consument die nu op zoek is naar een tweedehands auto, heeft vooral compacte benzinemodellen op zijn verlanglijstje staan. Bijvoorbeeld een Audi A1, een Mini Hatch, een Renault Clio of een Volkswagen Polo. Liefst niet ouder dan 4 jaar oud. Maar die auto’s zijn hier maar beperkt beschikbaar. Bij AutoScout24 is het aanbod in dat segment bijvoorbeeld met 9 procent gedaald.

Dat komt omdat de markt voor tweedehands auto’s in Nederland voor een groot deel gevuld wordt uit de leasemarkt. Zakelijk rijders kozen vanwege een gunstige bijtelling vooral voor een diesel of een hybride model. Maar juist aan die auto’s is op de occasionmarkt weinig behoefte. De Waal: “Nu die auto’s in het tweedehands circuit belanden, is er amper vraag naar bij particulieren”. Zo is de Peugeot 508 1.6 BlueHDi of HYBrid4 een berucht voorbeeld die leasebedrijven na de contractbeëindiging aan de straatstenen niet kwijt kunnen. Maar tegelijkertijd kan de occasionkoper dus niet de auto vinden die hij zoekt.

Het gevolg: compacte auto’s worden massaal uit het buitenland geïmporteerd. Door particulieren, maar vooral ook door autohandelaren en bedrijven die zich in import gespecialiseerd hebben. Die auto’s moeten vervolgens op kenteken worden gezet bij de RDW. Daar wordt gekeken naar de papieren, de eventuele schade die een auto heeft, en de waarde van de auto. In 2011 werden nog ruim 90.000 auto’s uit het buitenland geïmporteerd, in 2016 waren dat er al ruim 179.000. Voor 2017 worden nog hogere aantallen verwacht. Alleen al in mei ging het om meer dan 17.300 exemplaren en dat is een stijging van 23,5 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.

Het aanbod van gebruikte auto’s is in het buitenland niet alleen groter, maar het scheelt ook in prijs? Toch gaat het niet om grote bedragen. In de praktijk ben je circa 1.000 euro goedkoper uit. Er moet over relatief nieuwe tweedehands exemplaren in Nederland namelijk alsnog BPM worden afdragen. “Ze zijn niet perse voordeliger”, is dan ook de conclusie van De Waal. Maar je hebt dus meer kans om in het buitenland de auto van je dromen (bijvoorbeeld een rode Volkswagen Polo GTI) te vinden omdat het aanbod daar groter is.

Autointernationaal.nl verwacht dat de ‘hype’ om je auto uit het buitenland te halen over een paar jaar weer zal afnemen. Omdat de bijtellingregels dit jaar voor bijna alle modellen (volledig elektrische exemplaren uitgezonderd) gelijk zijn getrokken, zal het aantal benzineauto’s op de leasemarkt toenemen waardoor de discrepantie tussen vraag en aanbod in het occasionsegment zal afnemen. Maar het duurt uiteraard nog even voordat de leasewagens van nu op de tweedehands markt zullen belanden.

Comments are closed.