Peugeot wil met pick-up mondiale speler worden

0

De aanval is de beste verdediging. En ‘aanvallen’ doe je niet met sportieve modellen. Althans dat is de mening van Jean-Philippe Imparato, de merkchef van Peugeot. Hij denkt de wereld beter te kunnen veroveren met een pick-up. En dus belandt de sportieve tak van Peugeot (tijdelijk) op een zijspoor.

Concreet betekent dit dat wij van het Franse merk geen nieuwe GTI ‘Peugeot by Sport’ hoeven te verwachten. Noch een productie versie van de conceptstudie 308 R met hybride aandrijving en 500 pk. Na de pensionering van de huidige hete versies van de 208 en 308 is het gedaan met de sportieve modellen van het merk. En gelet om het feit dat veel beslissingen op PSA niveau worden genomen, zit er bijvoorbeeld ook geen opvolger voor de DS3 Performance in. Noch een nieuwe editie van de Opel Corsa OPC. Deze Duitser gaat namelijk gebaseerd worden op de Peugeot 208.

Imparato wil dat de Franse trots een heus wereldmerk wordt en daarvoor zijn minimaal 2 miljoen verkopen op jaarbasis nodig. Omdat de Europese autoverkopen niet veel groei meer zullen laten zien en de concurrentie uiterst fel is, kan Peugeot allen haar mondiale voetafdruk vergroten door meer dan de helft van haar auto’s buiten Europa te verkopen. En dat betekent een focus op modellen die in werelddelen honderdduizenden keren te verkopen zijn, in plaats van nichemodellen als de RCZ.

Peugeot wil met de nieuwe volumemodellen vooral zijn slag slaan in China en in Afrika. Voor dat continent denkt Imparato aan de introductie van een pick-up truck. Daarvoor wil de merkchef gaan samenwerken met Toyota, of beter de gezamenlijke projecten met deze Japanse collega (A segment modellen, lichte bedrijfswagens) verder uitbreiden. Peugeot wil bovendien terugkeren op de Noord Amerikaanse markt en ook daar scoor je beter met een pick-up dan met een hete hatchback of sportwagen.

Mocht Peugeot eenmaal mondiaal goed op de kaart staan met jaarlijks 2 miljoen verkopen, dan wil Imparato een sportief model overwegen. Hij zegt dan niet over één nacht ijs te zullen gaan: “Als we het doen, doen we het goed. Niet met een RCZ sportwagen (daar heeft Peugeot een verkoopkater aan overgehouden, red.) maar met een auto die het ronderecord op de Nordschleife kan pakken”. Met Peugeot Sport denkt Imparato een afdeling in huis te hebben die daarvoor kan zorgen. “Ja, er zit een prijskaartje aan, maar wat dan nog. We zijn ertoe in staat”.

Reageren is niet mogelijk.