Renault topman strijkt in Amsterdam zijn bonus op

0

Carlos Ghosn moet het als topman van Renault, van de alliantie Renault-Nissan en sinds eind 2016 ook van Mitsubishi, dit jaar toch met wat minder salaris doen dan in het verleden. Vooral op aandrang van de Franse staat is Ghosn’s totale beloningspakket (inclusief bonussen) flink teruggesnoeid. Maar het lijkt er sterk op dat de Renault baas en andere leden van zijn managementteam een manier hebben gevonden om langs een Amsterdams achterdeurtje juist tientallen miljoenen euro extra op te strijken.

Ghosn (63; op de foto links)) ving vorig jaar een salaris van in totaal 15,6 miljoen euro; de hoogste beloning voor een CEO van een Franse beursgenoteerde onderneming. Dat bedrag viel echter volstrekt verkeerd bij de Franse staat die enkele jaren geleden tot woede van de Renault haar belang in de autofabrikant tot 19 procent vergrootte om een aantal belangrijke beslissingen tegen te houden. De voornaamste tegenstander van Ghosn was toen minister van Economische Zaken Emmanuel Macron (op de foto rechts), die nu als president heel wat meer in de melk te brokkelen heeft.

Om aan de kritiek tegemoet te komen, heeft Renault het totale beloningspakket voor de topmanagers, inclusief dat voor Ghosn, flink ingeperkt. Vooral de bonussen zijn aan banden gelegd, met name door de criteria scherper te stellen. Dit betekent uiteraard dat vooral Ghosn minder zal verdienen, dat wil zeggen via Renault. Al zijn andere functies voor de alliantie vallen buiten de maatregelen van de Franse regering. Bovendien lijkt Ghosn daar een interessante oplossing voor gevonden te hebben, aldus persbureau Reuters.

Volgens de uitgelekte plannen wil Renault-Nissan een door een stichting te besturen BV oprichten in Amsterdam om vervolgens langs die weg de topmannen een bepaald percentage van de zogenaamde synergievoordelen uit te betalen. Die betalingen hebben officieel tot doel “om de managers aan te moedigen om op mogelijkheden voor synergiebesparingen te jagen”, zo schrijft Automobiel Management. Het gaat daarbij dus concreet om besparingen die bereikt kunnen worden door de autofabrikanten binnen de groep (en daar behoort ook het Russische AvtoVaz toe) steeds nauwer met elkaar te laten samenwerken.

Het voorstel van adviesbureau Ardea Partners, dat geleid wordt door een vriendje van Ghosn, gaat uit van een beloning van 8 procent van de bereikte besparingen. Als er dus bijvoorbeeld 1 miljard euro daadwerkelijk bespaard is (er van uitgaande dat zoiets berekend kan worden), dan komt de totale door de topmanagers onderling te verdelen beloning uit op 80 miljoen euro. In werkelijkheid liggen de beoogde besparingen aanzienlijk hoger, zeker door de integratie van Mitsubishi. De alliantie zelf gaat alleen al voor dit jaar uit van liefst 5,5 miljard euro, wat op papier een beloning van meer dan 400 miljoen euro. Een derde van dat bedrag zou dan naar de 6 hoogste functies gaan, waarvan er momenteel ‘toevallig’ 4 worden bekleed door Ghosn zelf.

Het uitlekken van de plannen leidde weer tot een flinke duikeling van de koers van Renault op de beurs van Parijs. De aandeelhouders daar, inclusief de Franse staat kunnen er hun zegje over doen op de eerstvolgende jaarvergadering. Die zal, zo valt aan te nemen, zeker weer net zo rumoerig verlopen als vorig jaar, in ieder geval als het agendapunt ‘beloningen’ aan de orde komt.

Reageren is niet mogelijk.