Autoverkopen Europa: bescheiden plus

0

De verkoop van nieuwe personenauto’s in Europa is in juni met 2,1 procent gestegen tot 1.540.299 exemplaren in vergelijking met een jaar geleden. Het verkoopvolume kwam hiermee vorige maand bijna uit op het niveau van juni 2007, kort voordat de economische crisis de autosector trof. De verkoop lag daarmee dus op het hoogste niveau in bijna 10 jaar.

Er was wel een wisselend beeld te zien in de grote Europese automarkten. Zo ging in Italië, Frankrijk en Spanje de verkoop omhoog, maar nam die af in Duitsland en Groot-Brittannië. In Nederland klom de verkoop met meer dan 5 procent tot ruim 41.000 voertuigen. Over de eerste 6 maanden van dit jaar ging de autoverkoop in Europa met 4,6 procent omhoog tot 8.461.476 exemplaren. Nederland behoorde hier bij de Europese koplopers met een verkoopgroei van bijna 17 procent.

Merk jan/juni-16 jun-16 jan/juni-17 jun-17 =
Volkswagen 11,2% 11,0% 10,8% 10,8% – –
Renault 7,4% 9,0% 7,4% 8,8%
Ford 7,0% 6,8% 6,9% 6,4% – –
Opel/Vauxhall 6,7% 6,8% 6,2% 6,2% – –
Peugeot 5,9% 5,7% 5,9% 6,1% +
Mercedes-Benz 5,3% 5,4% 5,5% 5,6% + +
Fiat 5,2% 5,0% 5,5% 5,4% + +
BMW 5,3% 5,5% 5,1% 5,1% – –
Audi 5,5% 5,0% 5,2% 4,9% – –
Skoda 4,3% 4,4% 4,4% 4,5% + +
Toyota 3,9% 3,6% 4,4% 4,1% + +
Citroën 3,8% 3,8% 3,8% 3,8% o
Nissan 3,7% 3,4% 3,7% 3,5% +
Dacia 2,8% 3,1% 2,9% 3,4% + +
Hyundai 3,2% 3,2% 3,2% 3,2% o
Kia 2,7% 2,7% 3,0% 2,8% + +
Seat 2,3% 2,3% 2,5% 2,6% + +
Volvo 1,9% 2,0% 1,9% 1,9%
Mini 1,3% 1,6% 1,3% 1,6% o
Suzuki 1,3% 1,3% 1,5% 1,5% + +
Mazda 1,6% 1,5% 1,4% 1,5%
Land Rover 1,1% 0,8% 1,0% 0,8%
Honda 1,1% 1,0% 0,9% 0,8% – –
Mitsubishi 0,8% 0,7% 0,7% 0,7%
Jeep 0,7% 0,7% 0,6% 0,6% – –
Smart 0,7% 0,7% 0,6% 0,6% – –
Alfa Romeo 0,4% 0,4% 0,5% 0,6% + +
Porsche 0,5% 0,4% 0,5% 0,5% +
Jaguar 0,4% 0,4% 0,5% 0,4% +
Lancia/Chrysler 0,5% 0,4% 0,4% 0,3% – –
DS 0,5% 0,5% 0,3% 0,3% – –
Lexus 0,3% 0,3% 0,3% 0,3% o
Subaru 0,3% 0,2% 0,2% 0,2%
Maserati/Dodge 0,0% 0,0% 0,1% 0,1% + +

Het best verkochte automerk in Europa was Volkswagen. Daarna kwamen Renault, Ford, Opel/Vauxhall en Peugeot. Mercedes was met afstand het populairste premiummerk en wist zijn voorsprong op zijn landgenoten Audi en BMW duidelijk te vergroten. Diens stadsautodochter kwakkelt nogal. Misschien kunnen de Electric Drive uitvoeringen van de Fortwo en de Forfour Smart weer op spanning brengen.

In de tabel zien we dat Fiat dankzij de goede autoverkopen op de thuismarkt de rug in de wind heeft. Ook Alfa Romeo kan weer opgelucht ademhalen, al zijn er signalen dat de belangstelling voor de Giulia toch wat tegenvalt. Bij Jeep lijkt de nieuwe Compass precies op het goede moment te komen. Lancia mag nu langzaam maar zeker gaan doodbloeden. Wie weet verkoopt Maserati volgend jaar rond deze tijd meer auto’s in Europa.

Bij de Japanse merken zien we een uitstekend presterend Toyota. Dat is (natuurlijk) te danken aan de C-HR maar ook aan de vernieuwde Yaris. Dat model is door de facelift geen knapperd geworden, maar hij oogt wel fris en fruitig. En de hybride uitvoering heeft nog steeds het rijk alleen. Had Honda zijn hybride modellen maar nooit geschrapt. Dan zou dit merk er nu wellicht beter voor staan. Suzuki biedt tegenwoordig wél hybride modellen aan en dat kan je terugzien in de verkoopresultaten.

Van het Zuid Koreaanse merkenduo draait Kia momenteel het best. Dat is te danken aan de nieuwe Picanto en Rio, terwijl ook de Niro marktverruimend werkt. Nieuwe troef is de Stonic: een B segment cross-over. Hij oogt minder wild en avontuurlijk dan de Kona van zustermerk Hyundai, maar Kia zal waarschijnlijk bewijst gaan leveren dat ‘minder’ (soms) ‘meer’ is. De Stonic is namelijk eenvoudiger van opzet en kan daarom voor een lagere prijs worden aangeboden. Reken op een instaptarief onder de 19 mille. Vrijwel alle concurrenten zijn duurder.

Bij de volumemerken doen de grootste jongens (Volkswagen, Renault, Ford, Opel) het slecht. De fabrikant uit Wolfsburg krijgt nog steeds veel negatieve pers en raakt op de thuismarkt steeds meer uit de gratie. De nieuwe Polo zal in zijn eentje dit tij niet kunnen keren. Bij Renault lijkt het modellenoffensief van de laatste jaren uitgewerkt te zijn. Dat moet een ongemakkelijk gevoel geven, want er zitten geen nieuwe auto’s in de pijplijn. De verkoopmotor van Ford hapert door de generatiewisseling bij de Fiesta, terwijl de Focus en Mondeo hun glans verloren hebben. Iets wat vanaf dag één nooit op de Ka+ heeft gezeten. Opel kan nu los gaan met de nieuwe Insignia en Crossland X, al is het de vraag of de laatste niet compleet overschaduwd zal worden door de technisch identieke, en veel speelsere Citroën C3 Aircross. De Grandland X is qua interieurambiance in ieder geval geen partij voor zijn donorauto, de Peugeot 3008. Dat dit Franse merk weer in de lift zit, is dan ook geheel te danken aan deze succesvolle SUV.

Comments are closed.