In detail: de Mercedes X klasse

0

In het al maar groeiende pick-up segment wordt nu ook Mercedes actief. De Duitsers brengen hiervoor de X klasse in stelling, waarmee afgelopen oktober al in spectaculaire conceptvorm kennis kon worden gemaakt. De uiteindelijke productie-uitvoering ziet er een stuk braver uit.


Mercedes begint niet met een schone lei in het pick-up segment. Of beter gezegd: het merk vangt aan met een geleende lei. De X klasse is namelijk gebaseerd op de Nissan Navara. Op concernniveau (Daimler en Renault-Nissan) wordt al jarenlang succesvol samengewerkt en de pick-up van Mercedes is het jongste voorbeeld van de krachtenbundeling.

Aan de buitenkant valt niet te zien dat de X klasse onderhuids een Navara is. Geen plaatwerkdeel is hetzelfde. Dat is positief, maar toch is het jammer dat de productieversie minder ‘dik’ oogt dan de conceptstudie (zie derde foto), die een aantal mooie designelementen had. Zo is de achterkant een stuk minder spectaculair. Maar volgens designer Bertand Janssen is dat een bewuste keuze. Volgens hem moet een laadbak vooral praktisch zij. Fragiele verlichtingunits zijn dan uit den boze. Daarnaast zijn lage productiekosten bij een pick-up belangrijker dan bij, zeg, de E-klasse.

Ook het interieur heeft Mercedes zelf ontworpen. De Duitsers spreken van de eerste ‘premium pick-up’ ter wereld. Het dashboard is een mix van bestaande Mercedes stylingelementen, inclusief de merkkarakteristieke ronde luchtroosters. De bovenkant van de boordplank kan optioneel worden bekleed met leer, maar voor de onderste helft gebruikt Mercedes altijd hard plastic. Is dat premium?

De X klasse gaat geleverd worden in 3 uitrustingsvarianten. Pure (de ruige ‘werkpaardvariant’ die onder andere te herkennen is aan de zwarte bumpers), Progressive (bij deze uitvoering ligt het accent op comfort) en Power (deze met chroom gedecoreerde variant heeft een sterk ‘lifestyle’ karakter en is primair voor particuliere klanten bedoeld. Mercedes heeft voor de Pure, Progressive en Power uitvoeringen aparte kleur & materiaalcombinaties voor het interieur bedacht. De topversie onderscheidt zich verder door onder andere de aanwezigheid van elektrisch verstelbare voorstoelen. Achter de voorstoelen is in alle gevallen een 3-zitsbank geplaatst. Voor de Progressive en Power uitvoeringen heeft Mercedes het Style pakket ontwikkeld. Aanvinken van deze optie betekent dat de X klasse over treeplanken en een elektrisch te openen achterruit komt te beschikken. Op veiligheidsgebied biedt de X klasse zaken als Active Brake Assist, Lane Keeping Assist, Traffic Sign Assist en Trailer Stability Assist.

De bodemspeling van de 5,34 meter lange X klasse bedraagt 20,2 centimeter. Wie het wenst, kan tegen meerprijs een met 2 centimeter verhoogd onderstel krijgen. Bladveren zijn de X klasse vreemd. De op een ladderchassis gebouwde Mercedes heeft een onafhankelijke multi-link achterwielophanging met schroefveren. Schijfremmen zijn zowel vóór als achter standaard. Wie het wenst, kan de X klasse zonder achterbumper geleverd krijgen. De klep opent dan in een hoek van 180 graden in plaats van 90 graden.

Er is keuze uit 4 en 6 cilinder motoren, uit alleen achterwielaandrijving of inschakelbare tractie rondom en uit een handgeschakelde 6-bak of een 7-traps automaat. Standaard huist onder de neus van de X klasse de van de Navara bekende 2,3 liter 4 cilinder dieselmotor. De versie met enkele turbo is goed voor 163 pk en de dubbel geblazen uitvoering biedt 190 pk. Halverwege volgend jaar komt er nog een 258 pk / 550 Nm leverende 3,0 liter V6 dieselmotor van Mercedes zelf. Wie deze krachtbron bestelt, krijgt standaard permanente vierwielaandrijving en de 7G-Tronic Plus transmissie. Deze topversie beschikt tevens over Dynamic Select waarmee het rij karakter van de auto in te stellen valt.

Voor de productie draagt de Frans/Japanse alliantie zorg. Nissan bouwt de X klasse in zijn fabriek in Barcelona, terwijl eind volgend jaar de productie bij Renault in het Argentijnse Cordoba van start gaat. In november komt de X klasse beschikbaar op de Europese markt. Begin volgend jaar komen daar Zuid-Afrika, Australië en Nieuw-Zeeland bij, terwijl voor begin 2019 Argentinië en Brazilië op de rol staan. De instapprijs voor Nederland bedraagt 38.480 euro exclusief BTW en BPM. Meer prijstechnische informatie volgt in een later stadium.

Comments are closed.