Mini en de toekomst van de 3-deurs hatchback

0

Iedereen die het autonieuws een beetje volgt, weet: de 3-deurs hatchback is op zijn retour. Niet alleen in de Golf klasse, maar ook in het A en B segment. Buiten Europa was er überhaupt al weinig vraag naar en ook in onze marktregio wordt steeds vaker de voorkeur gegeven aan een praktischer 5-deurs model.

Als we naar het B segment kijken, dan zien we dat Renault jaren geleden straffeloos de 3-deurs uitvoering van de Clio heeft gesaneerd. De populariteit van deze hatchback heeft er niet onder geleden. In de jongste saneringsronde hebben Kia, Seat en Volkswagen er voor wat betreft 3-deurs B segment hatchbacks er de brui aan gegeven (Rio, Ibiza en Polo). In 2018 volgt Peugeot als de huidige 208 zal worden vervangen. Alleen Ford probeert het nog een keer met een achterportierloze uitvoering van de Fiesta, vooral om het sportieve karakter van de ST uitvoering te accentueren. Maar dat zou wel eens een misrekening kunnen zijn.

Er zijn meer autosegmenten waar grote veranderingen gaande zijn. Zoals het D segment, waar volumemerken steeds minder in de pap te brokkelen hebben, met als gevolg sterk dalende verkopen. De premium fabrikanten weten hun afzet wél op peil te houden. Geldt dat ook voor het 3-deurs gedeelte van het B segment? Nee, alles wijst er op dat ook de premium fabrikanten in dit deel van de markt geen gezonde businesscase meer zien voor een achterportierloos model. Zelfs zonder de herpositionering van Alfa Romeo zou de MiTo geen opvolger gekregen hebben. DS zet zijn kaarten in het B segment vanaf 2018 in op een cross-over. En de nieuwe Audi A1 zal alleen leverbaar worden in 5-deurs uitvoering.

Deze ontwikkelingen doen mijn blik richten op Mini. Hoe ziet dit merk de toekomst van haar 3-deurs Hatch? Het is nu nog verkooptechnisch een belangrijkere carrosserievorm dan de uitvoering met achterportieren, maar blijft dat zo? Zo niet: haalt Mini niet de ziel uit haar merk indien zij de 3-deurs hatchback schrapt? Tegenwoordig heeft de BMW dochter een breed gamma waar ook een cabriolet, een stationwagon en een cross-over onderdeel van uitmaken, maar de ruggengraat wordt nog steeds gevormd door de 3-deurs Hatch. Je zou zelfs kunnen stellen dat een échte Mini geen achterportieren (nodig) heeft. En historisch is dat natuurlijk ook zo.

De kans is groot dat BMW bij de generatiewisseling van de Mini Hatch de 3-deurs variant het voordeel van de twijfel gunt, maar daarna? Stel dat de mondiale verkopen verdampen tot 20.000 à 30.000 stuks. Dat kunnen de ontwikkelingskosten niet meer terugverdiend worden door Mini, dat sowieso moeite heeft om rendabel te zijn. Dat de rol van de Volkswagen Beetle is gemarginaliseerd, kan niet los worden gezien van zijn onpraktische, achterportierloze carrosserievorm. Wordt ook de 3-deurs Mini slachtoffer van wat je de gebruiksgemaktrend kan noemen?

Mini heeft toekomst, maar ik durf er geen vergif op in te nemen dat er in 2030 nog een 3-deurs hatch zal zijn. Het merk zal de komende 7 à 8 jaar nog gezelschap hebben van de Ford Fiesta, maar daarna wordt het stil in het subsegment. Net zoals de spoeling bij ‘betaalbare’ sportwagens dunner wordt. En de cabrioletcoupé (met metalen klapdak) vrijwel volledig is uitgestorven. Als de 3-deurs hatchback straks niet meer rond te rekenen valt, zal Mini haar imago op andere peilers moeten baseren. Zoals een bovengemiddeld lichtvoetig weggedrag of een retro interieur dat met niets anders te vergelijken valt. En: een 5-deurs Hatch die wél aantrekkelijk oogt zou natuurlijk ook helpen …

Reageren is niet mogelijk.