Nieuwstelex

0

+++ In de maand mei zijn in Europa in het totaal 1,4 miljoen nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat cijfer betekent een stijging met 7,6 procent ten opzichte van vorig jaar en levert ook de status van ‘beste meimaand van het afgelopen decennium’ op. Maar niet alle carrosserietypen profiteerden van het grote consumentenvertrouwen en de economische stabiliteit. 3-DEURS modellen zijn namelijk uit de gratie. De verkoop van auto’s met deze carrosserievorm daalde in mei namelijk met 8,4 procent tot slechts 76.800 exemplaren. En dat is teleurstellend weinig aangezien het A/B/C segment (waar de 3-deurs lange tijd een flinke vinger in de pap had) het hart van de Europese automarkt vormt. 4/5-deurs modellen (cross-overs en SUV types niet meegerekend) gingen in dezelfde periode 5,1 procent vaker over de toonbank, namelijk 594.300 keer, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Jato Dynamics. Verklaring is dat de autoconsument vaker voor gemak kiest en daar hoort blijkbaar een set achterportieren bij. De verkoop van 3-deurs hatchbacks gaat al jaren achteruit. In 2009 werden er nog 2,45 miljoen van verkocht in Europa. In 2016 weren dat er minder dan 1 miljoen. Renault zag de bui tijdig hangen en investeerde niet meer in een achterportierloze uitvoering van de Clio. Hetzelfde geldt voor Seat (Ibiza) en Volkswagen (Polo). Uitzondering op de regel is Ford, dat haar jongste generatie van de Fiësta wél aanbiedt met 3 deuren. Maar hadden de Amerikanen hun dollars niet beter kunnen investeren in een opgerekt platform met meer beenruimte achterin, een grotere kofferbak en een lagere tildrempel? +++

+++ Een berucht knelpunt op de A4 bij Leiden wordt aangepakt. In beide rijrichtingen komt er over enkele jaren een derde rijstrook bij op het traject Leidschendam – Burgerveen. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) hoopt daarmee de doorstroming te verbeteren op een van de drukste stukken snelweg in Nederland. Ze had al 50 miljoen euro gereserveerd om het knelpunt met zijn fileproblemen aan te pakken. Het is nog niet duidelijk hoeveel de hele operatie gaat kosten. Een deel van de A4 bij Leiden wordt met voorrang verbreed van 2 naar 3 rijstroken. Het gaat om de flessenhals bij Leiderdorp tussen de N14 en het nieuwe knooppunt Hofvliet in noordelijke richting. +++

+++ Het Volkswagen concern is hard op zoek naar een onbesmet blazoen en een groen imago. Daarvoor wordt ook een bijdrage van AUDI verwacht. Deze luxedochter zal daarom geen geld meer in de LMP1-klasse steken, maar in plaats hiervan in de volgende 5 seizoenen deelnemen aan de Formule E. Audi neemt hiervoor Team ABT Schaeffler over en doopt het om tot Audi Sport Abt Schaeffler. Dat moet de honneurs van het merk met de 4 ringen in de elektrische raceklasse waar gaan nemen. Dat is goed voor het imago, ook voor dat van de Volkswagen Groep als geheel, dat op deze manier prominent mee kan gaan in de groene stroom. +++

+++ Hoe krijg je een Belg uit zijn auto? Nee, dit is geen inleidende zin van een mop, maar een serieuze vraag. Wij denken in Nederland een fileprobleem te hebben, maar dat is nog niks vergeleken bij de congestie bij onze zuiderburen. België kent afgerond een derde minder inwoners, maar de autoverkopen zijn globaal even hoog. Dat komt omdat zo’n beetje elke werknemer over een BEDRIJFSWAGEN beschikt. Het plan is nu om te stimuleren dat zij daar bij hun salarisonderhandelingen van af zullen zien. Het extra loon dat werknemers zullen krijgen in plaats van hun bedrijfswagen, zal belast worden tegen een gunstiger tarief. Dat bedrag wordt nog eens met 20 procent verhoogd voor wie ook een tankkaart heeft. Om misbruik tegen te gaan, zijn in de voorgestelde regeling enkele voorwaarden ingebouwd. Zo moeten werkgevers al minstens 3 jaar bedrijfswagens aan hun personeel geven. “Snel bedrijfswagens gaan huren voor één maand, zal niet helpen”, zo laat een woordvoerder van de Belgische regering weten. Werknemers van hun kant moeten de afgelopen 3 jaar minstens 1 jaar ononderbroken een bedrijfswagen hebben gehad. “De fiscale voordelen voor bedrijfswagens zijn historisch gegroeid als gevolg van te hoge belasting op arbeid. De federale regering hoopt op de nu voorgestelde manier het aantal bedrijfswagens op de weg terug te dringen”, aldus de woordvoerder. Het is evenwel afwachten of werknemers (en hun bazen) zullen toehappen. PR technisch kwam het voorstel op een heel slecht moment, want tegelijkertijd had België last van een enorme staking van buschauffeurs. +++

+++ BMW werkt aan een CS versie van de M2. Die krijgt een 410 pk en 500 Nm stekre variant van de befaamde 3,0 liter 6 cilinder lijn motor onder de kap. De reguliere M2 moet het doen met 370 pk en 465 Nm. De sprinttijd naar 100 km/u kan hierdoor worden verkort tot 4,2 seconden, ook omdat de CS versie 25 kg minder weegt dan de gewone M2. Een aluminium dak, carbon onderdelen, dunner glas en nieuwe sportstoelen zijn verantwoordelijk voor de afvalkuur. De onthulling van de M2 CS laat nog even op zich wachten. BMW presenteert het model in maart 2018 op de autosalon van Genève; enkele maanden vóór het debuut van de nieuwe 1-serie. Die zal de overstap maken naar voorwielaandrijving en daardoor de geliefde M140i variant verliezen. +++

+++ Onderzoeksbureau Aumacon presenteerde onlangs voor de 13e keer zijn jaarlijkse DEALER holding Top100. In die 13 jaar is één constante te ontdekken: de groten worden steeds groter. In 2016 waren de 50 grootste dealerholdings goed voor 59,3 procent van de verkopen van nieuwe auto’s. 13 jaar geleden was dat nog maar 33,5 procent. De Top100 is inmiddels goed voor een marktaandeel van 73,4 procent. Van die grote dealerholdings was de Stern Groep de allergrootste. Dit beursgenoteerde bedrijf verkocht vorig jaar 27.331 nieuwe auto’s. Weliswaar waren dat er een fractie minder dan in 2015, maar omdat de totale markt sterker kromp, groeide het marktaandeel van de Stern Groep verder. Afgerond kwam er vorig jaar van iedere 16 nieuwe auto’s één uit een showroom van dit bedrijf. Overigens groeide het marktaandeel van de nummer 2, Van Mossel, sneller dan dat van Stern. Oorzaak zijn vooral de overnames die dit bedrijf in 2015 en 2016 deed. Ook op een ander punt is Van Mossel de Stern Groep de baas: het aantal nieuw verkochte auto’s per dealervestiging. Van Mossel verkocht vanuit 29 vestigingen 21.142 nieuwe auto’s. Dat zijn er 729 per vestiging. Stern blijft steken op maar iets meer dan de helft: 369 per vestiging. Ondertussen neemt het aantal dealershowrooms nog steeds af. Waren dat er in 2005 nog 2.868, 10 jaar later bleef de teller steken bij 2.031 en vorig jaar ging het om 2007 vestigingen. Maar omdat de verkoop van nieuwe auto’s in de afgelopen jaren nog sneller daalde, daalde ook de afzet pers dealershowroom. Voor het eerst sinds 2011 ligt dit aantal nu onder de 200 grens, namelijk 192 stuks. Volgens Aumacon is dat veel te weinig voor een gezond rendement en stelt dat de vestigingenafbouw te traag gaat. Het aantal verkochte nieuwe auto’s per vestiging verschilt sterk per merk. Volkswagen scoort het best met gemiddeld 481 nieuwe auto’s per filiaal. Daarna volgen BMW (355), Renault (349), Audi (314) en Skoda (307). De Top3 van dealervestigingen waar verkopers het vaakst uit hun neus zitten te eten, zijn die van de merken Subaru (23), Jeep (31) en Alfa Romeo (38). +++

+++ Sinds begin dit jaar zijn er meer benzinewagens dan DIESEL auto’s in België verkocht. Dat is de eerste keer sinds lange tijd. Diesels blijven nog wel een groot marktaandeel houden bij bedrijfswagens. Dat oliegestookte modellen op hun retour zijn, komt door het optrekken van de belastingen bij onze zuiderburen en het alsmaar kleiner wordende verschil tussen de prijs aan de pomp van diesel en benzine. Daardoor is het financieel minder interessant om in een diesel rond te rijden. Voor de meeste modellen ligt het omslagpunt boven de 30.000 kilometer. Dat drijft de Belg terug naar benzine. Tijdens de eerste 5 maanden van 2017 werden er bij onze zuiderburen 254.899 auto’s verkocht. Daarvan waren er 131.161 benzine modellen, hetgeen goed was voor een afzetaandeel van 51,5 procent. De dezelfde periode van 2016 was de verhouding nog precies andersom met een aandeel van 53 procent voor diesels. Maar toen was al duidelijk dat de omslag niet lang meer op zich zou laten wachten. 4 jaar geleden werden er nog dubbel zoveel diesels als benzinemodellen verkocht in België. Zonder de bedrijfswagens zou de terugval van de diesel nog veel groter zijn geweest. De autoverhuurbedrijven in België kopen nog altijd veel meer diesels dan benzineauto’s in: 66 procent tegenover 27 procent. Maar ook dat aandeel daalt: in het eerste trimester van 2016 ging het nog om 70 procent. Dat diesels als bedrijfswagen nog altijd behoorlijk in trek zijn bij de Belgen, heeft te maken met de goede inruilwaarde en de belasting die gebaseerd is op de CO2-uitstoot. Daar scoren diesels nog altijd beter in dan benzinemodellen. Er wordt nu gebroed op fiscale maatregelen om niet zozeer de aantrekkelijkheid van benzinemodellen te vergroten, maar die van (deels)elektrische auto’s.

Reageren is niet mogelijk.