Nieuwstelex

0

+++ FIAT CHRYSLER Automobiles heeft afgelopen maand op de Italiaanse markt dankzij 53.600 (+12,6%) verkopen een marktaandeel behaald van bijna 29%. De groei is vooral te danken aan Alfa Romeo, dat 23,1% meer klanten trok (4.700 stuks). Ook Jeep deed het goed met 18,7% hogere verkopen (4.019 eenheden). Hoofdmerk Fiat wist 15,8% te plussen en kwam uit op 40.269 registraties. Lancia is evenwel ook in eigen land duidelijk op zijn retour. Van dit merk zakte de afzet met bijna 18% in tot 4.610 exemplaren. Het merk Fiat domineert de Italiaanse modellen top5 met de Panda, Tipo en 500L. De Punto is weer terug in dit overzicht dankzij messcherpe kortingen voor dit langlopende model. De Lancia Ypsilon belandde voor het eerst buiten de top5, maar staat nog wel in de top10, net als de 500 en de 500X. Voor de Alfa Romeo Giulia is die positie nog niet weggelegd, maar de zakensedan is wel leider in het Italiaanse D segment. +++

+++ HONDA komt definitief moet met een automaatuitvoering van de Civic Type-R. Een transmissie met dubbele koppeling klinkt weliswaar sexy en zou het afzetpotentieel van de hete Japanner zeker vergroten, maar een dergelijke versnellingsbak is te zwaar. Honda wilde perse dat de Civic Type-R zo licht mogelijk zou worden. De motor en de hoogwaardige vooras constructie leggen al kilo’s genoeg in de weegschaal. Bovendien zou een automaat de balans van de auto in het gedrang brengen. +++

+++ In ITALIE heeft Fiat Chrysler Automobiles afgelopen semester 48.000 meer auto’s geproduceerd. Dat betekent een groei van 12,6% ten opzichte van dezelfde periode in 2016. De stijging is vooral te danken aan de Jeep Renegade, de Alfa Romeo Giulia en de Maserati Levante. Opmerkelijk is dat ook de Alfa Romeo MiTo vaker van de Italiaanse band rolde. De Maserati modellen Ghibli, Quattroporte waren evenwel minder in trek. In de herfst van hun leven werden er wel meer exemplaren van de GranTurismo en GranCabrio gebouwd. Dit model zou oorspronkelijk dit jaar uit productie zijn gegaan, maar heeft levensverlenging gekregen tot eind 2018. De Italiaanse autoproductie kan een extra impuls krijgen als het licht definitief op groen gaat voor een opvolger van de Punto. De Panda ligt goed op koers op het recordproductie aantal uit 2016 dit jaar te overtreffen. Na 6 maanden staat de verkoopteller inmiddels op 122.392 eenheden; voor een A segment model een bijzonder knappe prestatie. Van de Alfa Romeo modellen Giulia en Stelvio zijn dit jaar inmiddels 63.409 exemplaren geproduceerd. Maar het is de Fiat Professional fabriek Sevel in Atessa die misschien nog wel de meeste indruk maakt. Sinds januari zijn daar liefst 148.500 bedrijfswagens gebouwd; een stijging van 42,2% ten opzichte van 3 jaar geleden. In Maranello is bij Ferrari de productie met 15% toegenomen. In het eerste halfjaar zijn daar sportwagens geproduceerd. Ferrari zal de productie de komende jaren verder uitbreiden want het wil groeien naar een afzet van 16.000 auto’s. De helft moet daarbij op conto van een SUV komen. +++

+++ LAND ROVER werkt aan een directe concurrent voor de Bentley Bentayga. De huidige Range Rover is natuurlijk luxe genoeg, maar komt net niet aan het niveau van zijn concurrent. Dus lijkt het Land Rover wel wat om nog een stapje hoger te gaan. Gerry McGovern, de designbaas, denkt dat een Range Rover in het topsegment nog succesvoller kan zijn dan de Bentayga. “Bentley heeft qua SUV modellen niet de authenticiteit en de geschiedenis die wij dankzij de Range Rover hebben”, aldus de ontwerper. Toch doet de Bentayga het uitstekend met meer dan 5.000 verkopen in 2016. Land Rover heeft nu 4 Range Rover modellen in haar gamma: de Evoque, de Velar, de Sport en het topmodel zonder extra typeaanduiding. McGovern wil het liefst meer modellen op de markt brengen, ook al zitten de huidige types qua formaat dicht op elkaar. “Ik denk dat het niet uitmaakt als twee Range Rovers precies even groot zijn. Als ze verschillende persoonlijkheden hebben, zullen ze aantrekkelijk zijn voor verschillende klanten”. Dat is natuurlijk geen al te gewaagde uitspraak. Immers, BMW weet sinds de X3/X4 en de X5/X6 niet beter. +++

+++ MCLAREN heeft eerdere berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij overweegt om modellen met vierwielaandrijving te introduceren. Reden is dat het huidige repertoire dicht bij de limiet zit wat voor louter achterwiel aangedreven modellen verantwoord is. Als McLaren met vierwielaandrijving komt, zal het geen mechanisch systeem zijn. Een elektromotor moet dan de voorwielen voor zijn rekening gaan nemen. “Onze hybride architectuur is heel flexibel”, aldus topman Mike Flewitt. “Het is gewoon niet handig om met een as te werken die in lengterichting door de auto loopt”. Flewitt denkt overigens gewicht te kunnen besparen door bij de straatmodellen à la raceauto’s het subframe achter weg te laten. Of dit met het oog op de veiligheid haalbaar is, is evenwel nog niet duidelijk. +++

+++ De nieuwe generatie Leaf wordt de allereerste NISSAN met ProPilot Park. Het systeem parkeert de elektrische auto zelfstandig in. De bestuurder hoeft niets meer te doen. Sensoren en camera’s rond de auto geven met een druk op de knop input over de handelingen, zodat de elektrische Nissan zichzelf probleemloos parkeert, zowel vooruit als achteruit en parallel of haaks in een parkeervak. De Leaf remt, accelereert en stuurt zelfstandig. De bestuurder kan op een display het gebied rond de auto in de gaten houden en indien nodig remmen. De onthulling van de nieuwe editie vindt plaats op 6 september, in aanloop naar de IAA autoshow in Frankfurt. De tweede generatie Leaf komt met 60 kWh op de markt, of 40 kWh voor als het iets minder mag zijn. Dat is een verdubbeling van de huidige capaciteit en in lijn met wat concerngenoot Renault deed bij de Zoe. Volgens Nissan zal het bereik uitkomen op zo’n 500 km. Dat is globaal even veel als de de Opel Ampera-e biedt, maar de nieuwe Leaf wordt niet of nauwelijks duurder dan het huidige model en daarmee duizenden euro’s goedkoper dan zijn Duitse concurrent. De eerste exemplaren gaan begin 2018 geleverd worden. +++

+++ OPEL is nog steeds aangenaam verrast door de belangstelling voor de Karl. Het instapmodel verkoopt al sinds de marktintroductie in 2015 boven verwachting. Inmiddels zijn er 21.424 exemplaren van de Karl verkocht in Nederland. Dit jaar staat de afzetteller na 6 maanden al op 5.547 stuks. De Edition uitvoering met handbak is met een verkoopaandeel van 28 procent het populairst. De Karl genereert 30 procent van zijn verkopen met een Private Lease constructie. +++

Comments are closed.