+++ AUDI werkt aan een e-Tron uitvoering van de Q5. De stekkerhybride versie zal waarschijnlijk begin 2018, op een Amerikaanse of Chinese autoshow, worden gepresenteerd. De Q5 e-tron volgt het traditionele ‘plug-in’ recept, wat betekent dat een efficiënte brandstofmotor assistentie krijgt van een elektrische collega, die zijn stroom uit een oplaadbaar accupakket haalt. Audi kiest er voor om zijn stekkerhybride modellen qua vermogen goed te bedelen en ze bovenin het gamma te positioneren en dat zal bij de Q5 e-Tron niet anders zijn. De SUV krijgt waarschijnlijk de relatief zuinige 190 pk variant van de 2.0 TFSI motor. In tegenstelling tot de stekkerhybride uitvoering van de Q7 fungeert er dus geen dieselmotor als basisunit. Het transmissiewerk wordt verzorgd door de 7-traps S-tronic automaat met dubbele koppeling. De elektromotor wordt 110 pk sterk en bevindt zich bij de achteras. Hij neemt de aandrijving van de achterwielen voor zijn rekening, waardoor de Q5 e-Tron een ‘Quattro’ wordt. Het accupakket bevindt zich in de kofferbak en biedt een actieradius van 50 kilometer. De Q5 e-Tron gaat concurreren met de Mercedes GLC 350e en de Volvo XC60 T8. Ook de nog te introduceren BMW X3 xDrive40e iPerformance is een rivaal. +++
+++ UK Power Networks, de beheerder van het elektriciteitsnet in heel Londen en het zuiden van Engeland, wil de mogelijkheid krijgen om oplaadpalen voor ELEKTRISCHE auto’s op afstand uit te schakelen als de bezitters van een elektrische auto die te veel tijdens piektijden opladen. Dat is volgens het Britse bedrijf nodig om te voorkomen dat al die opladende voertuigen grootschalige stroomstoringen gaan veroorzaken. “Voorspellingen suggereren dat elektrische auto’s de vraag tijdens piektijden kunnen opdrijven tot ver boven wat de bestaande centrales kunnen opwekken en wat de bestaande netwerken kunnen transporteren”, zegt een woordvoerder van UK Power Networks. Om problemen te voorkomen, willen de overheid en de elektriciteitsbedrijven eigenaren van een elektrische auto er toe aanzetten hun voertuig zoveel mogelijk op te laden tijdens rustige uren, zoals ’s nachts, en niet allemaal tegelijk als ze ’s avonds thuis komen. Het prijsbeleid kan daarbij helpen, is de gedachte. UK Power Networks vreest echter dat dit onvoldoende zal zijn als er geen stok achter de deur beschikbaar is. “We moeten in kunnen grijpen als autobezitters zich niet aan die regels houden. Het is onze belangrijkste verantwoordelijkheid om het licht te laten branden. Als al dat opladen op een oncontroleerbare manier gaat gebeuren, dan moeten we in kunnen grijpen”, aldus Suleman Alli, directeur veiligheid en strategie bij UK Power Networks, in een vraaggesprek met Automobiel Management. +++
+++ Het Italiaans/Amerikaanse autoconcern FIAT CHRYSLER mag weer nieuwe pick-ups en SUV modellen die worden aangedreven door dieselmotoren verkopen. De Amerikaanse milieuwaakhond EPA keurde de aanpassingen die de automaker deed aan de software goed. De ban op de verkoop van de modellen wordt daarom opgeheven. Het concern werd eerder op de vingers getikt omdat het sjoemelsoftware zou hebben geïnstalleerd in circa 104.000 dieselwagens om zo de uitstoot van de voertuigen te verbloemen. De beschuldigingen aan het adres van Fiat werden eerder dit jaar door EPA naar buiten gebracht. Fiat Chrysler heeft altijd ontkent dat het iets fout heeft gedaan. Desondanks kreeg de software van zowel de Jeep Grand Cherokee als de RAM 1500 een update. Fiat Chrysler wacht nog wel een juridische strijd omdat het bedrijf eerder officieel is aangeklaagd vanwege vermeend gesjoemel. +++
+++ Audi gaat 4 van zijn 7 directieleden ontslaan. Het bestuur kwam de laatste maanden onder vuur te liggen door de handelswijze rond het SJOEMELDIESEL schandaal. Als gevolg daarvan hebben financieel directeur Axel Strotbek, productiechef Hubert Waltl, personeelsdirecteur Thomas Sigi en verkoopdirecteur Dietmar Voggenreiter te horen gekregen dat ze moeten vertrekken. Naast het emissieschandaal, ligt Waltl ook onder vuur doordat hij nog geen plan heeft gepresenteerd om productieorders binnen te halen voor de 2 Duitse fabrieken van Audi. Zijn collega in het Belgische Vorst lukte dat wel: bij onze zuiderburen zullen een tweetal volledig elektrische modellen gebouwd gaan worden. Er is dus duidelijk paniek in de directieburelen van Audi. Dat komt ook door de magere verkoopprestaties van Audi in de afgelopen jaren. Mercedes en BMW doen het duidelijk beter. Audi is zijn voorsprong (door techniek) dus kwijt. China domineert de productie van zonnecellen, Tesla die van elektrische auto’s en qua mondiale digitalisering zetten Google en Apple de toon. +++
+++ TESLA zal op korte termijn stoppen met de productie van de instapvariant van de Model S, de ’75’ uitvoering. Daarmee wil de autofabrikant verkooptechnisch meer ruimte scheppen voor de Model 3. De beslissing betekent dat de Model S alleen nog met vierwielaandrijving verkrijgbaar zal zijn. Eerder saneerde Tesla al de ’60’ uitvoering. De nieuwe instapversie wordt de ’75 D’, die een extra elektromotor voor de vooras heeft en dus vierwiel aangedreven is (de letter ‘D’ betekent ‘Dual Drive’). Voor Nederland betekent dit dat er pas na betaling van 88.785 euro ingestapt kan worden in de Model S. De Model 3 wordt hooguit half zo duur. De kleine Tesla wordt op termijn overigens ook leverbaar met vierwielaandrijving. +++
+++ TOYOTA is in Duitsland met de website ‘toyota-kauft-dein-Auto.de’ gestart waarmee de bezitter van een gebruikte auto die kan aanbieden en verkopen. Via de website kan hij of zij een niet verbindend bod krijgen van de dichtstbijzijnde dealer. Op basis van de belangrijkste gegevens ontvangt de klant een bod dat vergelijkbaar is met de gemiddelde marktwaarde, stelt Toyota. De site geeft vervolgens niet alleen gegevens van de dichtstbijzijnde dealer maar ook van nog enkele andere dealerbedrijven in de omgeving waaruit de aanbieder vervolgens kan kiezen waar de auto wordt aangeboden. De betrokken dealer geeft daar na beoordeling van de auto zelf een definitief bod op af. Toyota reageert met de nieuwe dienst op het ook in Duitsland toenemende aantal sites waar autobezitters hun wagen te koop kunnen aanbieden. De dealers krijgen op hun beurt de beschikking over waardevolle marketingdata omdat de klant zijn adres en email moet opgeven. +++
+++ VOLKSWAGEN topmanager Oliver Schmidt (verantwoordelijk voor het Environmental and Engineering Center van het merk in het Amerikaanse Michigan) wordt een hoofdrol toegedicht in het sjoemeldiesel schandaal. Sinds januari zit hij daarom achter de tralies, nadat hij was opgepakt vlak voordat hij in een vliegtuig richting Duitsland wilde stappen. Tegen hem zijn 11 aanklachten ingediend die samen goed zijn voor een maximale gevangenisstraf van 169 jaar. Je kunt dus wel stellen dat de Amerikaanse justitie de fraude met de uitstootwaarden van de Volkswagen dieselmotoren heel serieus neemt. Volgens een rechtbankwoordvoerder heeft Schmidt laten weten dat hij wil bekennen, hetgeen betekent dat die maximale straf er niet zal komen. Toch is de kans klein dat hij letterlijk en figuurlijk wegkomt met een taakstraf. De Amerikanen willen een duidelijk voorbeeld stellen en laten zien dat frauderende bedrijven niet onbestraft blijven, noch hun managers. Omdat het hier om een bijzonder omvangrijke zaak gaat, kan het nog wel even duren voordat Schmidt echt weet waar hij aan toe is. De aanklagers hebben meer dan 4,3 miljoen documenten verzameld en dat geeft wel aan dat dit een tijdrovende juridische klus is. De sjoemeldiesel affaire smeult dus nog wel even door. +++
+++ Britse verzekeraars hebben de titel ‘veiligste gebruikte auto’ toegekend aan de VOLVO V40. Mits die wel is uitgerust met het optionele Driver Support Package. Deze titel is pas kort geleden ingesteld om duidelijk te maken waar verzekeraars op letten als ze auto’s in hun risicoanalyse en premieberekening opnemen. Men ziet de robuuste Volvo V40 sowieso al als een veilige auto, maar met dat extra pakket valt er maar weinig meer te wensen op dit gebied. De Zweedse compacte middenklasser staat zónder het Driver Support Package trouwens ook al in de top10 van veiligste occasions. In 2012 werd de V40 door EuroNCAP uitgeroepen tot ‘veiligste auto ooit getest’. Maar goed, dat is 5 jaar geleden en de ontwikkelingen gaan hard. Intussen is de V40 qua veiligheidsscore door de grotere S90 en V90 voorbij gestreefd. Maar die dure Volvo modellen zijn niet voor iedereen weggelegd. Met een tweedehands V40 doe je dus letterlijk en figuurlijk een veilige keus als er minder te besteden valt. +++
+++ Iedereen weet het: rijd niet over de Route du Soleil op de dag dat de vakantie begint. Maar toch stappen genoeg mensen met kinderen en kampeerspullen op de gevreesde ZWARTE ZATERDAG in de auto. Heleen de Geest van de ANWB: “De ergste files worden toch wel op de Route du soleil (de A6 en A7) verwacht. Lyon is een heel erg knelpunt. De tolstations zijn natuurlijk knelpunten, ook op de route vanuit Parijs. Ook op de A10 richting Bordeaux heb je met heel veel vertraging te maken. Maar het is niet alleen Frankrijk, eigenlijk zijn alle Europese snelwegen dit weekend overvol”. Maar hoe laat moet je nou vertrekken als je hier allemaal aan wilt ontkomen? “De meeste mensen met kinderen denken vaak: we gaan lekker midden in de nacht rijden, dan kunnen de kinderen lekker slapen. Maar dat is juist geen goed idee”, zegt De Geest. “Eigenlijk kun je het beste lekker uitslapen en zo laat mogelijk in de ochtend vertrekken, dat scheelt je uren file”. Omrijden heeft volgens De Geest niet zoveel zin: de meeste alternatieve routes zijn ook druk. +++
