Nieuwstelex

0

+++ Autoverzekeraars gaan op jacht naar malafide AUTOSLOPERS . Dit meldt het Algemeen Dagblad. Het gaat om autoslopers die handelen in gestolen onderdelen of auto’s omkatten. De verzekeraars pakken hen aan via de civiele rechter. Het Algemeen Dagblad meldt dat de Stichting Verzekeringsbureau Vervoerscriminaliteit (VbV) nu 5 rechtszaken voert om geld terug te halen van verdachten of veroordeelden van heling of diefstal van auto’s. Bij 3 kwesties zaken zou hier een totaalbedrag mee gemoeid zijn van 8,6 miljoen euro. Volgens de kant gaat het om Autodemontage Nijs in Millingen aan den Rijn, autosloperij De Kleine Winst in Nijmegen en Ciko Cars & Parts in Schiedam. VbV dient namens de verzekeraars sinds 2013 claims in: “De afgelopen jaren zijn grote criminelen op dit gebied gepakt, dus het gaat om grote claims”. +++

+++ DAIMLER heeft als eerste de Duitse kartelautoriteiten informatie verstrekt over de onderlinge afspraken die de autofabrikanten al jaren zouden hebben gemaakt over dieselmotoren en andere zaken. Eerder werd gemeld dat Volkswagen als eerste als klokkenluider optrad maar dat is volgens Duitse media niet juist. “Daimler heeft zich veel eerder bij de autoriteiten gemeld”, zo laat een redacteur van de Süddeutsche Zeitung aan Automobiel Management weten. Als dat inderdaad het geval is, dan krijgt Daimler zo goed als zeker in ieder geval een veel lagere of mogelijk helemaal geen boete in de kartelzaak. Dat is dan mooi meegenomen want de boetes kunnen, als de beschuldigingen bewezen worden geacht, oplopen tot 10 procent van de omzet ofwel vele miljarden euro’s. Overigens houden de commissarissen of Raden van Toezicht bij zowel Daimler als de Volkswagen Groep intern spoedberaad over de in de openbaarheid gekomen kartelbeschuldigingen. +++

+++ Tegen 2020 moeten alle DIESEL auto’s geweerd worden uit de Belgische steden. Dat is wat milieuorganisatie Greenpeace voorstelt. Die krijgt bijval van Frans Fierens, directeur van de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu. “Dieselauto’s aanpassen, zal niet voldoende zijn. En dergelijke personenwagens weigeren op momenten dat de uitstoot hoog is, ook niet. Er moet een structureel verbod komen op diesels”, zo oordeelt een Duitse rechter. “Volkomen terecht”, stelt Joeri Thijs van Greenpeace België. “Wij pleiten ervoor om ook bij ons alle dieselauto’s tegen 2020 uit de steden te bannen. Want de gevolgen van die hoge uitstoot zijn groot. Het gas irriteert de luchtwegen en de ogen en op lange termijn lokt het hart & vaat ziekten uit. Bovendien draagt het bij tot de vorming van ozon en fijn stof”. “Europa heeft de maximumgrens voor NO2 in 2010 op 40 microgram per vierkante meter op jaarbasis gelegd. De Vlaamse Milieumaatschappij voert geregeld metingen uit en dan zien we dat we op veel plaatsen in Vlaanderen erboven zitten”, stelt Frans Fierens, directeur van de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu. Bij Febiac, de federatie van de auto-industrie, zien ze een volledige dieselban evenwel niet zitten. +++

+++ Autofabrikanten in DUITSLAND zijn dicht bij een akkoord over het repareren van sjoemeldiesels. De voorgestelde reparaties en investeringen gaan zo’n 5 miljard euro kosten, zo melden ingewijden. Met de reparaties willen de fabrikanten, die elkaar op 2 augustus treffen op de zogeheten Dieseltop in Berlijn, tegemoetkomen aan de publieke ophef over hun dieselauto’s. De voertuigen stoten meer broeikasgassen uit dan beloofd, als gevolg van gesjoemel in testen met uitstootwaardes. De voorgestelde reparaties zouden verder gaan dan wat de fabrikanten eerder voorstelden. Naast reparaties wordt ook gesproken met de Duitse overheid over verhoogde investeringen in elektrisch rijden en het aantrekkelijker maken van het inruilen van diesels. De overheid zou in ruil voor de reparaties meer geld uittrekken voor laadpalen. Volkswagen, Mercedes’ moederbedrijf Daimler, BMW en het Duitse ministerie van Transport willen nog niet reageren. Volkswagen gaf in september 2015 toe met slimme software testen om de tuin te hebben geleid, waardoor diesels schoner leken dan ze in werkelijkheid waren. In de naspeel van de zogeheten sjoemeldiesel affaire bleek dat ook diesels van andere merken een hogere uitstoot hebben dan toegestaan. Recent kwamen daar nog de beschuldigingen over een groot Duits autokartel bovenop. Verschillende instanties onderzoeken berichten in Duitse media over verboden afspraken van de fabrikanten over het delen van kosten, technologieën, strategieën en uitstootnormen voor diesels. +++

+++ ELEKTRISCH rijden is in. Meer en meer ‘batterijen met wielen’ verschijnen op het asfalt. En die stijging zal met de komst van steeds goedkopere modellen, zoals de Tesla Model 3, alleen maar toenemen. Niet alleen Tesla zet groot in op elektrisch rijden. Ook Volvo, Opel, Nissan, Renault en Toyota zijn druk bezig met het ontwikkelen van elektrische auto’s voor de massa. Maar is elektrisch rijden op dit moment echt schoon? Nee, niet echt. In Nederland is de uitstoot van een elektrische auto te vergelijken met een stoomlocomotief op kolen. Hoezo vooruitgang? Hoezo klimaatneutraal? Zo’n 94 procent van de elektriciteit in Nederland wordt gemaakt van kolen, gas en kernenergie. Elektrisch rijden in Nederland is dus rijden op fossiele brandstoffen, met alle ellende van dien. Dat is geen houdbare situatie, zeker niet als Nederland de doelstellingen van het klimaatakkoord in Parijs wil halen. Maar er is hoop. En die hoop komt uit Delft en Breda. Samenwerking tussen de TU Delft en het Power Reseach Electronics resulteerde in een nieuw soort snellader: de Vehicle 2 Grid Charger. De lader stopt stroom uit zonnepanelen zonder omzetting, direct in de accu van de auto. Maar kan de stroom ook weer uit de accu halen om te gebruiken in huis of terug te leveren aan het net. Het geheim zit hem in de efficiëntie. Bij oudere laders en zonnepaneelsystemen moet de stroom steeds worden omgezet van gelijkstroom naar wisselstroom. Bij elke omzetting gaat er energie verloren. De nieuwe snellader slaat bijna alle omzetting over en is hierdoor veel efficiënter. Omdat de lader ook energie uit de accu kan halen, is de auto nu niet meer alleen een vervoermiddel maar wordt het ook een opslagplek van energie. En dit biedt tal van interessante commerciële mogelijkheden. +++

+++ Vanaf september dit jaar komen alleen nieuwe modellen nog door de Europese typegoedkeuring waarvan de KILOMETERTELLER “afdoende beveiligd” is tegen manipulatie.  Dat schrijft de Europese Commissie in een deze maand gepubliceerde nieuwe verordening. De maatregel is bedoeld om fraude met kilometertellers, zoals het terugdraaien van tellerstanden bij importoccasions, tegen te gaan. “De fabrikanten zorgen ervoor dat herprogrammering van de kilometerstand, het boordnetwerk of enige regeleenheid in de aandrijflijn en indien aanwezig de zendeenheid voor gegevensuitwisseling op afstand onmogelijk is”, vermeldt EU verordening 2017/1151. “De fabrikanten passen systematische manipulatie bestrijdingsstrategieën en schrijfbeveiliging toe om de integriteit van de kilometerstand te beschermen. Methoden die een afdoende mate van manipulatie beveiliging bieden, worden door de goedkeuringsinstantie goedgekeurd”. Onder meer de RDW gaat vanaf september de beveiliging van de kilometertellers beoordelen bij de toelatingskeuring van nieuwe automodellen. Het effect van deze maatregel wordt pas duidelijk wanneer deze auto’s op de markt komen als gebruikte auto. Volgens een schatting van de RDW heeft 2 procent het Nederlandse wagenpark een “onlogische” tellerstand. Dat zou neerkomen op 163.000 auto’s. Dit zijn schattingen, omdat er geen zicht is op garages die wel kilometerstanden controleren en repareren, maar niet RDW erkend zijn. Minister Schultz van Infrastructuur & Milieu werkt aan keurmerk voor controle op kilometertellers voor garages die kilometertellers van auto’s controleren en repareren. Daarnaast ondertekende de minister in juni het nieuwe Eucaris verdrag waarin Europese landen informatie uitwisselen over voertuigen en rijbewijzen om fraude te bestrijden. Het terugdraaien van kilometertellers is in 2014 daadwerkelijk strafbaar gesteld. Er is nog geen enkele arrestatie en veroordeling geweest voor het terugdraaien van kilometertellerstanden sinds de invoering van een wet die dit strafbaar maakt. +++

+++ Ford toont zich van zijn kleinzielige kant. De Amerikaanse autofabrikant heeft de Chinese Geely Holding aangeklaagd vanwege diens registratie van het nieuwe automerk Lynk & Co. in de Verenigde Staten. Ford vindt dat deze naam te veel als haar luxelabel LINCOLN klinkt. Het U.S. Patent & Trademark kantoor heeft het bezwaar gegrond verklaard, hetgeen betekent dat de Amerikaanse autobouwer tot 15 november de tijd heeft om een officiële procedure op te starten. Het argument van Ford is: “Lincoln is een 100 jaar oud merk en wij willen de reputatie daarvan beschermen”. De autobouwer is bang dat de consument de aanstaande modellen van Lynk & Co. zal verwarren met het repertoire van haar luxedochter. Dat is nogal vergezocht omdat het eerste ontwerp van de Chinezen, de ’01’ SUV totaal niet lijkt op het repertoire van Lincoln. Bij de Geely Holding was niemand bereikbaar voor commentaar. Pikant: de Chinezen zijn slechts voor 50 procent eigenaar van Lynk & Co. De rest van de aandelen zit bij een andere divisie en Volvo. En dit Zweedse automerk was tot 2010 eigendom van Ford. Zouden de Amerikanen spijt hebben van verkoop? +++

+++ Bandenspecialisten kunnen jou altijd informeren over de inzet van de juiste band op basis van o.a. jouw rijgedrag en autospecificatie. De eisen die aan WINTERBANDEN gesteld worden in Duitsland is een item waar consumenten vaak vragen over stellen. Veel (on)bekende termen zijn dan de M+S markering en het ‘Sneeuwvlokje’ symbool. De wetgeving in Duitsland vereist het gebruik van winterbanden bij winterse omstandigheden. Echter, Vanaf 1 januari 2018 zal de definiëring van een “winterband” in Duitsland veranderen. Er is alleen sprake van erkenning als ze het sneeuwvloksymbool dragen. Enkel de M+S markering volstaat dan niet meer. – All season en winterbanden met enkel M+S die tot en met 31 december van dit jaar geproduceerd worden, kunnen tijdens de winterperiode in Duitsland nog gebruikt worden tot ten laatste 30 september 2024. Voor meer informatie en het juist advies kan je natuurlijk altijd terecht bij jouw plaatselijke bandenspecialist. +++

Reageren is niet mogelijk.