Open nóg overweldigender: McLaren 570S Spider

0

Waarom de korte test?

McLaren lanceert alweer een nieuw model: een Spider variant van de 570S. Voor een eerste kennismaking ruilde ik de Nederlandse regen in voor de hete Spaanse zon boven de bergen rond Barcelona.

Wat voor auto is het?

Eigenlijk is de 570S Spider een variatie op een bekend thema. De 570S kenden we natuurlijk al als coupé en met het knappe Spider concept konden we al eerder testen op de open versies van de 650S en 675LT. Nu laten beide zich dus ook combineren, waardoor ook de zogeheten Sport Series modellijn over een cabriolet beschikt.

Voor het geval je het nog niet wist of door de bomen het bos niet meer ziet: het McLaren gamma telt 3 modellijnen: de al uitverkochte (een opvolger is in de maak) P1 en zijn GTR afgeleide vorm(d)en de Ultimate Series, de nieuwe (650 opvolger) 720S neemt vooralsnog in zijn eentje de honneurs voor de Super Series waar en de 570S, de 570GT en de wat minder krachtige 540C maken deel uit van de Sport Series. Dat zijn ook de goedkoopste (of beter: minst dure) McLaren modellen, al kost de Spider wel een pak meer dan de gesloten 570S.

Zoals bij wel meer open varianten van (echte) sportwagens, is de 570S Spider strikt genomen slechts een ‘halve’ cabriolet. Dat wil zeggen: de Brit heeft een zogeheten targa dak. De achterste raamstijlen blijven altijd staan, en alleen het bovenste deel van het dak kan worden open/weg geklapt. Het telt 2 panelen uit vrij licht kunststofmateriaal en in 15 seconden laten die zich elektrisch oftewel volautomatisch achter de stoelen opbergen. In een ruimte waarin, als het dak dicht blijft, plaats is voor een pyjama en een zwembroek. Voorin de auto past trouwens een middelgrote koffer. Het open en sluiten van die panelen kan ook al rijdend, maar natuurlijk niet op de snelweg. Om veiligheidsredenen werkt de elektrische bediening tot 40 km/u. In de file kan je dus wel met het dak gespeeld worden.

Het karakteristieke McLaren carrosserieconcept met de cel uit koolstofvezel is zó efficiënt dat de structuur van de sowieso al relatief lichte sportauto niet aangepast hoefde te worden. Coupé of Spider: beide versies zijn vrijwel even stijf. Dat is eigenlijk een must als je als sportwagenfabrikant een ‘geloofwaardige’ cabriolet wilt aanbieden. Om dezelfde neerwaartse druk als bij de gesloten 570S te realiseren, monteerde McLaren achter een iets grotere spoiler.


De motor van de 570S Spider is de inmiddels welbekende, dubbel geblazen 3,8 liter V8 die centraal achterin (tussen cockpit en achteras) is geplaatst. Zoals het cijfer in de typeaanduiding aangeeft, is hij 570 pk sterk. Dat vermogen gaat samen met het koppel (600 Nm) via de achterwielen naar het asfalt. Dat gebeurt met een gerobotiseerde 7-traps automaat met dubbele koppeling. Qua schakelgedrag kan er gekozen worden uit de modi Comfort, Sport en Track. Dezelfde keuze biedt McLaren voor de dempers. Een circuit heb ik niet bezocht, dus die Track modus heb ik dus ook niet geprobeerd. Maar de leuke Sport stand wel.


Is het wat?

Zogeheten Targa dak modellen zijn normaliter niet vrij van windturbulenties. Zij hebben er doorgaans zelfs meer last van dan een volwaardige cabriolet. Maar bij deze 570S Spider valt dat geweldig mee omdat een doorzichtige windgeleider achter de hoofden van bestuurder en passagier beschermt tegen storende windstromen. Dat achterruitje heeft trouwens ook een elektrische bediening. Je kan het ook open laten staan als het dak dicht is. Dat kan je doen om nog wat beter te genieten van de motorklank, al is de krachtbron in de 570S Spider ook vrij discreet. Hij verhindert bij normale snelheden in elk geval geen liefdesverklaringen of andere leuke gesprekken met je passagier.

Ondanks dat het Spider dak voor een meergewicht van 46 kilo zorgt (het totaal komt uit op 1.359), is de open variant nauwelijks trager dan de gesloten uitvoering. Tenzij je open rijdt, want dan blijft de topsnelheid bij een op zich niet onaardige 315 km/u steken. Met gesloten dak gaat het desgewenst de 328 km/u aantikken. Dat is het effect van wel of geen ‘verstoorde’ aërodynamica. Maar relevanter is de tijd die de 570S Spider nodig heeft om naar 100 km/u te kunnen sprinten: met de ‘launch control’ functie ingeschakeld 3,2 seconden. Dat is even snel als de coupéversie. Bij de sprint naar 200 km/u is er wel verschil (9,6 in plaats van 9,5 seconden), maar als je dat voelt, ben je een computer en geen mens.

Net als de coupéversie van de 570S biedt ook de Spider uitvoering heel veel rij plezier. Alle emoties die de gesloten variant al losmaakte, zijn ook bij de open McLaren aanwezig. Oftewel: je krijgt als koper die haast perfecte mix van comfortabel, beschaafd gebruiksgemak in de stad (en bij braaf cruisen) en de extreme begeestering als je het onderste uit de kan wilt halen. In het laatste geval moet je, mede door de spoorgevoeligheid van de voortrein, echt wel goed blijven opletten. De besturing is heel direct, de feedback optimaal. De koolstofkeramische remmen zijn heel efficiënt, maar in het begin is het wel even zoeken naar de juiste dosering van het pedaal.

Het dashboard met alleen een digitaal instrumentarium is relatief compact en oogt precies om die reden ook sportief. Een beetje als een racewagen zelfs. Het multimediasysteem beviel evenwel minder goed. Er zijn teveel submenu’s, al went dat natuurlijk snel als de auto eenmaal de jouwe is en je geen eenmalige tester bent. Maar dan nog. Als je open rijdt en de zon fel schijnt, worden de navigatiegegevens moeilijk leesbaar. Gelukkig wordt de belangrijkste informatie ook in een hoekje van het instrumentarium getoond. Voorruit projectie zou nog handiger zijn. Voor verbetering vatbaar zijn de stoelen. De knoppen voor de elektrische verstelling zijn onnodig ingewikkeld en ik slaagde er nooit in een perfecte zitpositie te vinden. Dat vergroot op lange afstanden de kans op rugpijn.

90%
90%
Awesome

In het supersportwagen segment is McLaren nog steeds een beetje een outsider. Het merk heeft, met alle respect, nog steeds niet hetzelfde begeerlijke imago als Ferrari of Lamborghini. En daarnaast is de 570S Spider vooral vanwege de optisch nogal zware achterkant misschien niet de knapste van zijn soort. Maar soortgelijke kanttekeningen kan je ook plaatsen bij de Audi R8 Spyder.

De McLaren 570S Spider gaat in Nederland 272.150 euro kosten. Daarmee is hij 34 mille goedkoper dan de Ferrari F488 Spider. Het betekent dat de Britten een niche voor zichzelf gecreëerd hebben, want de de Lamborghini Huracan Spider is nóg duurder (294.182 euro), terwijl Aston Martin, Maserati en Mercedes-AMG voor hun open sportwagens een andere technische opzet hebben gekozen. En formeel geldt dat ook voor de Porsche 911 Cabrio. Vanuit die optiek is het niet verwonderlijk dat de productie van de 570S Spider (hij wordt in 11 dagen met de hand gebouwd) is uitverkocht.

  • 9
  • User Ratings (4 Votes)
    9.4

Comments are closed.