Pagani Zonda reïncarneert als Fantasma Evo

0

Net als een kat heeft de Pagani Zonda blijkbaar 9 levens. Officieel is de Italiaanse exoot al vele jaren uit productie, maar telkens weet de voorganger van de Huayra weer in het nieuws te komen. Het jongste levensteken is deze, speciaal in opdracht gebouwde Zonda Fantasma Evo.

Horacio Pagani heeft de reputatie een perfectionist van het extreemste soort te zijn. Zijn doel was om de perfecte sportwagen te creëren en in de ogen van de Argentijn is zijn in 2011 geïntroduceerde Huayra dat. Maar ‘veel’ klanten hebben de oudere Zonda hoger zitten, ondanks diens hoogbejaarde leeftijd van 18 jaar.

Of dat pijn doen bij Horacio is niet bekend, maar vanwege de aanhoudende liefde voor de Zonda levert dit model hem ongetwijfeld meer geld op dan hij had voorzien. De productie van deze Italiaanse supersportwagen stopte officieel in 2011. Maar daarna liet de Zonda zich meerdere keren reanimeren. Nu herrijst de beroemde Pagani als Fantasma uit zijn graf (de naam betekent vrij vertaald ‘spook’). Dit exemplaar, dat als extra typeaanduiding ‘Evo’ draagt, is volgens Horacio gebouwd voor “een zeer speciale vriend” van het bedrijf.

Die wordt dan wel opgescheept met oude wijn in een nieuwe zak (maar dat kan ook lekker zijn), want de Fantasma Evo zag feitelijk al in 2005 het levenslicht. Als een oranjekleurige Zonda F met chassisnummer 53. Jarenlang ging de bolide als zodanig door het leven, maar in 2012 raakte hij betrokken bij een lelijk ongeluk. Inmiddels is die Zonda helemaal gerevalideerd en in dat herstelproces heeft hij ook de verbeteringen van de ‘760 Kiryu’ gekregen, plus de carrosserie van de ‘Cinque’ en ‘R’ uitvoering. Verder is de sequentiële versnellingsbak met 7 verzetten vervangen voor een klassieke handgeschakelde 6-bak en heeft de 7,3 liter V12 motor van AMG meer vermogen gekregen. Een nieuwe carrosseriekleur maakt de Zonda Fantasma Evo helemaal af.

Reageren is niet mogelijk.