Prijsvergelijking Aston Martin DB11 4.0 V8

0

De samenwerking tussen Mercedes-AMG en Aston Martin heeft een concrete vrucht afgeworpen in de vorm van de DB11 met V8 motor. Onder de motorkap van de Brit huist namelijk de dubbel geblazen 4,0 liter V8 die we kennen uit de AMG GT S. Alleen heeft de motor in de DB11 iets meer trekkracht.

In de AMG GT S levert de 8 cilinder 510 pk en 650 Nm. In de DB11 V8 bedraagt het vermogen eveneens 510 pk, maar dan in combinatie met 675 Nm. De sprint naar 100 km/u neemt niet meer dan 4,0 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 301 km/u. Ter vergelijking: de 608 pk / 700 Nm sterke DB11 V12 is op het sprintonderdeel 0,1 seconde sneller en houdt het pas bij 340 km/u voor gezien. Afgezien van een wat lagere (theoretische topsnelheid) en een nauwelijks merkbare tragere acceleratie zijn er alleen maar voordelen. De DB11 is met de V8 in het vooronder bijvoorbeeld 115 kilo lichter van de 5,2 liter grote 12 cilinderversie. Het tot 1.760 kilo verlaagde gewicht komt de wendbaarheid ten goede.

Een ander voordeel is de prijs. Dankzij een aanzienlijk lagere CO2-uitstoot (230 gram/km in plaats van 265 gram) wordt de DB11 in V8 vorm een stuk beter betaalbaar. De versie met 12 cilinder motor kost 275.327 euro maar de nieuwe ‘instapversie’ hangt een prijskaartje van 246.251 euro.

Aston MartinBentleyFerrari
DB11Continental GTCalifornia
4.0 V8V8 ST
245.251 euro247.013 euro240.804 euro

De komst van de V8 versie is ook goed nieuws voor autoconsumenten in landen waar belasting wordt geheven op basis van motorinhoud, zoals China. De DB11 V12 blijft volgens Aston Martin een ultieme Grand Tourer; Aston Martin wil de V8 positioneren als een sportievere alternatief. Het motormanagement systeem zou evenwel zodanig herschreven zijn, dat het blok “nu goed past bij het gevoel dat een Aston Martin moet geven”.

De V8 uitvoering van de DB11 is herkenbaar aan donkere behuizing voor de koplampen, donkergrijze lichtmetalen velgen en 2 in plaats van 4 roosters in de motorkap, die bovendien met een donkere finish zijn afgewerkt. Verder heeft het model een sportievere onderstelset-up. Dat was volgens Aston Martin nodig om vering, demping en andere onderdelen te optimaliseren voor het lagere gewicht. De DB11 V8 heeft ook een meer vergevingsgezind ESP systeem.

Dit artikel is een prijsupdate van een eerder nieuwsbericht van 22 juni 2017, 16.21 uur.

Reageren is niet mogelijk.