Prijsvergelijking Toyota Yaris GRMN

0

De prijs van de Toyota Yaris GRMN is bekend. Met een vermogen van 212 pk is hij krachtiger dan de concurrentie. Toyota denkt daardoor blijkbaar dat prijstechnisch alle remmen los kunnen: de Yaris GRMN (de afkorting staat voor: Gazoo Racing Meisters of Nürburgring) gaat namelijk 46.490 euro kosten.

Toyota prijs zich daarmee volkomen uit de markt, iets wat de fabrikant niet lijkt te deren want de oplage voor Europa zal worden beperkt tot 400 exemplaren. In Japan worden door Toyota al enkele jaren sportieve GRMN modellen geleverd. Voor Europa is deze Yaris de eerste. In Nederland is de GRMN uitvoering overigens relatief duur vanwege de grote dorst (en navenante CO2-uitstoot) van zijn 212 pk motor. Zonder die fiscale straf zou het model afgerond 40 mille gekost hebben.

Met 212 pk (afkomstig van een 1.8 VVT-i motor met met variabele kleptiming en supercharger) is de Yaris GRMN wel iets krachtiger dan de Peugeot 208 GTI (208 pk; 29.900 euro), de Renault Clio RS (200 pk; 30.290 euro) en de nieuwe Volkswagen Polo GTI (200 pk; 29.590 euro), maar die zijn stukken goedkoper. Dat geldt ook voor de Trophy uitvoering van de Renault Clio RS (33.990 euro), die met 220 pk bovendien sterker is.

Toyota Audi Mini
Yaris S1 Hatch
GRMN 2.0 TFSI Quattro JCW
46.490 euro 45.045 euro 42.902 euro

Bij de Yaris GRMN gaat het dus vooral om de exclusiviteit en de verzamelaarwaarde. De supersportieve uitvoering is geïnspireerd op de WRC versie waarmee Toyota aan het wereld rally kampioenschap meedoet. De 1.135 kilo wegende Yaris GRMN kan in 6,3 à 6,5 tellen naar 100 km/u sprinten (afhankelijk van de definitieve homologatie; het vermogen kan namelijk ook uitkomen op 215 pk) en heeft een begrensde topsnelheid van 230 km/u. Het maximale vermogen wordt bij 6.800 toeren naar de voorwielen gestuurd, terwijl het maximum koppel van 249 Nm bij 5.000 omwentelingen vrijkomt. De Yaris GRMN beschikt over een sperdifferentieel en een handgeschakelde 6-bak.

Om de wegligging naar een hoger plan te tillen, is de Yaris GRMN, die afgelopen maart tijdens de autosalon van Genève zijn debuut beleefde, 24 millimeter verlaagd. De schokdempers komen van Sachs Performance, terwijl BBS de 17-inch velgen leverde. Daar omheen zitten 205/45 metende Bridgestone Potenza banden. De voorste remschijven zijn van het geventileerde type. De carrosserie is door de Japanners zelf verfraaid met strepen van Toyota Gazoo Racing en specifieke GRMN kleuren. Andere optische kenmerken zijn een centraal geplaatste uitlaatpijp, een dakspoiler en een achter diffusor. In het interieur treffen we sportstoelen, een sportstuur en aluminium pedalen aan.

Reageren is niet mogelijk.