Volkswagen loodst je veilig door vakantiefiles

0

Vakantiereizen gaan vaak gepaard met lange files en verkeersopstoppingen op overvolle reisroutes. Op die momenten neemt het risico op een kop/staart botsingen fors toe. Het innovatieve Traffic Jam Assist systeem van Volkswagen biedt echter een revolutionaire oplossing.

Het hulpsysteem kan in bepaalde verkeerssituaties, bijvoorbeeld bij files, de auto op een bijna autonome wijze voortbewegen. Het is in combinatie met de DSG versnellingsbak verkrijgbaar op de Volkswagen modellen Golf, Golf Variant, Tiguan, Touran, Passat, Passat Variant en Arteon.

Constant remmen en optrekken in de file is voor de bestuurder bijzonder inspannend. Traffic Jam Assist ontziet niet alleen de bestuurder, maar vermindert bij dergelijk fileverkeer ook het aanrijdingrisico. Want juist in fileverkeer ontstaan klassieke situaties waarbij de bestuurder wordt afgeleid, bijvoorbeeld door z’n kinderen op de achterbank.

Velen zullen de situatie herkennen waarbij de bestuurder zich omdraait omdat de passagiers op de achterbank vragen hoe ver het nog is. Als de voorganger op dat moment plotseling remt, is een aanrijding vaak al gebeurd voor de bestuurder met zijn ogen kan knipperen. Traffic Jam Assist kan het gevaar in dergelijke situaties verminderen.

Relevante crashanalyses van EuroNCAP tonen aan dat auto’s die met een dergelijk hulpsysteem zijn uitgerust liefst 38 procent minder vaak betrokken zijn bij kop-staartbotsingen. Hoewel Traffic Jam Assist de bestuurder (nog) niet kan vervangen, ondersteunt het systeem hem weldegelijk in fileverkeer en zorgt het voor een meer ontspannen vakantiereis voor alle inzittenden.

Het hulpsysteem werkt met behulp van de adaptieve cruise controle en het Lane Assist systeem. Een radarsensor controleert het verkeer dat voor het voertuig rijdt, terwijl een camera in de voorruit de wegmarkeringen volgt. Traffic Jam Assist houdt de Volkswagen bij file rijden keurig tussen de lijnen (ook tijdelijke lijnen bij weg opbrekingen) en zorgt tot een maximale snelheid van 60 km/u voor voldoende afstand tot de voorliggers. De bestuurder houdt natuurlijk altijd de controle en kan op elk gewenst moment ingrijpen en het systeem overrulen.

Comments are closed.