Amerikaanse autoverkopen in detail

0

De Amerikaanse automarkt heeft afgelopen maand een scherpe daling laten zien. Met name de verkoop van sedans staat onder druk. Bij veel fabrikanten is dat echter wel het gevolg van een nadrukkelijk ingezet beleid dat gekenmerkt wordt door minder transacties maar meer winst.

General Motors zag de verkopen met 15,4 procent krimpen naar 226.107 voertuigen. Dat komt hoofdzakelijk doordat de speler 80 procent minder auto’s verkocht aan wagenparkbeheerders die doorgaans hoge kortingen bedingen. Toch blijft ook de particuliere markt moeilijk, wat blijkt uit het feit dat General Motors er niet erg in slaagt om de voorraden af te bouwen. Eind juni stonden er bij de fabrieken en de dealers genoeg auto’s om 104 verkoopdagen mee vooruit te kunnen. Dat is slechts 1 dag minder dan een maand eerder, terwijl General Motors er naar streeft tegen het eind van dit jaar slechts voor 70 verkoopdagen auto’s op voorraad te hebben. Het concern deed goede zaken met de Buick Envision (zie foto). Van deze cross-over, die concurreert met onder andere de Lexus NX, werden afgelopen maand 2.812 exemplaren verkocht; een stijging van 97,9 procent. Maar tegelijkertijd klapte de afzet van de Chevrolet Spark (764 registraties) met 81,9 procent in. Dit model kende enige populariteit toen Amerikanen 4 dollar voor een gallon benzine moesten betalen, maar brandstof is al tijden relatief goedkoop in de Verenigde Staten. En dat betekent dat kleine auto’s uit de gratie zijn.

Ford verkocht in juli met 200.212 exemplaren 7,5 procent minder auto’s aan de Amerikanen. Ook hier ligt de ‘schuld’ bij de wagenparkbeheerders aan wie Ford een kwart minder auto’s verkocht dan een jaar eerder. Opvallend is dat de Focus met 16.505 registraties een goede verkoopmaand achter de rug heeft. Dit betekent een stijging van 18,1 procent ten opzichte van het resultaat van vorig jaar. De Fusion, bij ons bekend als Mondeo, had echter minder verkoopgeluk. Dit Ford model kwam in juli niet verder dan 13.886 registraties; een daling van 42,2 procent ten opzichte van het resultaat van vorig jaar. Maar middenklasse sedans hebben het zoals gezegd moeilijk op de Amerikaanse automarkt. De Fusion heeft onlangs een facelift ondergaan (de Mondeo moet nog onder handen genomen worden) en het gamma werd uitgebreid met een 325 pk sterke Sport versie, maar dat mocht niet baten.

Bij Fiat Chysler Automobiles was sprake van een daling met 10,0 procent naar 161.477 voertuigen. Bij deze autofabrikant zorgde de Chrysler 300 voor verrassingen met 3.090 registraties. Dat waren er 31,0 procent meer dan in juli 2016. Voor een model dat al zo lang op de markt is, is dat best wel opmerkelijk. Maar Fiat Chrysler is geen gewone autofabrikant. Bij deze producent had juist een cross-over model, de Jeep Renegade, het afgelopen maand moeilijk met 12 procent lagere verkopen. En zijn zustermodel, de Fiat 500X, wist niet meer dan 600 kopers te trekken. Het is volgens analisten een kwestie van tijd totdat deze cross-over van de Amerikaanse markt zal worden gehaald.

De Japanse merken deden het wat beter met een groei van 3,6 procent bij Toyota en dalingen van 3,2 respectievelijk 1,2 procent voor Nissan en Honda. Toyota kwam uit op een afzet van 222.057 auto’s en was daarmee bijna de grootste speler op de Amerikaanse automarkt. Het bedrijf heeft de wind in de rug dankzij de RAV4 waarvan 31,1 procent meer exemplaren (41.804 stuks) werden verkocht. De verkoopdaling bij de Yaris was weliswaar groter (54,5 procent), maar in absolute cijfers is dit model met 361 registraties peanuts. Deze kleine Toyota lijdt onder hetzelfde euvel als Chevrolet Spark: Amerikanen zijn momenteel niet geïnteresseerd in kleine auto’s. Honda kwam uit op een afzet van 150.980 auto’s in juli waarbij de HR-V het sterkst wist te plussen: de verkopen kwamen uit op 9.779 eenheden, hetgeen 32,3 procent meer is dan vorig jaar. Volgens Honda ging de cross-over niet eerder zo royaal over de toonbank. Voor de Ridgeline, een pick-up op personenautobasis, was 26,5 procent minder belangstelling. De verkoopteller bleef steken op 2.586 eenheden. Amerikanen hebben liever een échte pick-up met apart chassis, ook als die lang niet zo geciviliseerd rijdt. Nissan verkocht vorige maand 128.295 auto’s op de Amerikaanse markt. Grootste stijger (+1.133,9 procent!) was de Infiniti Q60, maar met 765 exemplaren is dit coupémodel een druppel op de gloeiende plaat. Dat het onderhand tijd wordt om de Juke te gaan vervangen, blijkt (ook) uit de Amerikaanse afzetcijfers: Nissan wist in juli niet meer dan 739 exemplaren te slijten; een daling van 52,9 procent.

Volkswagen meldt in de Verenigde Staten in juli 5,8 procent minder auto’s te hebben verkocht (27.091 eenheden). De binnenkort op de Amerikaanse markt te saneren Touareg (de nieuwe generatie zal de oversteek niet maken) had een laatste stuiptrekking met 475 registraties; hetgeen 54,2 procent meer was dan in juli 2016. Tegelijkertijd had de Tiguan het vorige maand erg moeilijk. De verkoopteller bleef steken op 1.484 eenheden, hetgeen een daling van 56,1 procent betekent. Wedt Volkswagen op het verkeerde SUV paard? Dat zou best wel eens kunnen. BMW kan zijn grote SUV modellen niet aangesleept krijgen in de Verenigde Staten en dan zou er geen markt zijn voor de Touareg? Dat klinkt niet geloofwaardig.

In het (stekker)hybride segment was vorige maand in de Verenigde Staten een verschuiving zichtbaar van niet via het stopcontact oplaadbare modellen (-9,6 procent naar 37.600 registraties) naar zogeheten ‘Plug-ins’ (Amerikanen rekenen ook volledig elektrische modellen tot deze categorie). Van dit laatste type gingen 16 procent meer exemplaren over de toonbank (13.400 stuks). Bij Ford is de hybride uitvoering van de Fusion duidelijk uit de gratie en hetzelfde geldt voor de Chevrolet Volt. De verkopen van de Bolt lijken evenwel eindelijk serieuze proporties aan te nemen. Alhoewel: met 1.971 registraties verkocht dit model slechts nipt beter dan de Corvette. Toyota verkocht over de hele linie minder exemplaren van haar hybride modellen, en ook het ‘i’ gamma van BMW kreeg een forse tik (-60 procent tot 656 eenheden), maar Nissan wist 21 procent meer orders te noteren voor haar Leaf (1.283 stuks). Ook was er relatief veel belangstelling bij Amerikanen voor de Honda Accord Hybrid (2.007 registraties). Op jaarbasis (januari t/m juli) zijn groene, stekkerloze modellen 11 procent meer in trek in de Verenigde Staten en de ‘Plug-ins’ wisten 39 procent te plussen. Je zou daaruit kunnen afleiden dat Amerikanen het klimaatakkoord van Parijs anders dan hun president ondersteunen …

Reageren is niet mogelijk.