Chery komt naar Europa

0

Daar kon je opwachten: Chery, een zeer ambitieuze Chinese autoproducent, wil auto’s in Europa gaan verkopen. Op de volgende maand te houden IAA autoshow van Frankurt zal (in conceptvorm) het debuutmodel worden gepresenteerd. Daar zie je hier een plaagfoto van.

Het betreft, hoe kan ook anders, een compacte SUV. De verkoop moet binnen 5 jaar starten. Chery is nog op zoek naar een pakkende merknaam. Later volgen meer modellen die allemaal in China ontwikkeld zullen worden. Dat ‘Chery’ niet als merknaam gebruikt gaat worden, heeft te maken met het feit dat dit te veel associaties oproept met een roestgevoelig Datsun modelletje uit de jaren zeventig (de Cherry).

Dat Chery maximaal 5 jaar nodig denkt te hebben om de verkoop in Europa op te kunnen starten, komt omdat er nog geen dealernetwerk is. Het tonen van deze conceptversie van de SUV is de eerste stap om ondernemers hun handtekening te laten zetten. Het model zal worden gebaseerd op een compleet nieuw platform. Er zijn alleen (deels)elektrische varianten gepland. Chery wil uiteindelijk actief worden in meerdere marktsegmenten. De hier getoonde SUV is bestemd voor “jonge stadsbewoners met een progressieve instelling”. Chery belooft een bouwkwaliteit, veiligheidsuitrusting en rijeigenschappen op Europees niveau.

Chery is de grootste auto-exporteur van China. Sinds er 14 jaar geleden gestart werd met de verscheping van auto’s, zijn er al 1,2 miljoen voertuigen buiten de landsgrenzen verkocht. In 2016 kwam de jaarproductie van Chery uit op meer dan 700.000 auto’s. Dat betekende een groei van 28 procent ten opzichte van het jaar er voor. De export nam in 2016 toe met 30 procent tot 100.000 auto’s. Chery zegt met 4 fabrieken in eigen land een productiecapaciteit te hebben voor meer dan 1 miljoen voertuigen, 1 miljoen motoren en 600.000 transmissies. Daarmee denkt men voldoende slagkracht te hebben om de Europese markt te veroveren. Buiten China zijn er overigens 10 assemblagefaciliteiten. Chery opent binnenkort een R&D centrum in Europa als aanvulling op soortgelijke vestigingen in Wuhu en Sjanghai.

Jonge autoconsumenten zijn zoals gezegd de doelgroep: mensen met een open instelling, die niet bij voorbaat met een grote boog om een Chinees product heenlopen. Door alleen (deels)elektrische modellen aan te bieden, wil het merk inspelen op de toenemende vraag naar auto’s met geen of een lage CO2-uitstoot. Verder wil Chery uitpakken met ongekende connectiviteit mogelijkheden in de auto en tal van aankleedmogelijkheden om het voertuig aan te passen aan de persoonlijke smaak. Daarmee denken de Chinezen een ‘emotionele’ band met de cliëntèle op te bouwen. Het klinkt allemaal wel heel erg als de aanpak die Lynk & Co, het nieuwe premiummerk van landgenoot Geely, los wil laten op de Europese autoconsument. Maar misschien smaakt Babi Pangang ook overal wel hetzelfde.

Reageren is niet mogelijk.