J.D. Power 2017: Aanraders en Afraders

0

Hier lees je het laatste verslag van Autointernationaal.nl over het tevredenheidonderzoek van bureau J.D. Power onder 14.000 Duitse autoconsumenten. Het eerste gedeelte ging over de winnaar op modelniveau (Hyundai met de i30) en het voorlaatste gedeelte over de drager van de rode lantaarn op merkniveau (Fiat). Tussendoor heb je in de Nieuwstelex kunnen lezen dat Kia de winnaar was op merkniveau, maar dat vond Autointernationaal.nl geen apart verslag waard omdat de importeur (bewust?) geen correcte weergave gaf van het onderzoek. Men deed voorkomen dat Kia gewonnen had vanwege de minste storingen, maar J.D. Power voerde een bredere analyse uit naar de algehele klanttevredenheid. Daarbij spelen ook aspecten als het rijgedrag, het zitcomfort en de praktische bruikbaarheid van de bekerhouders een rol.

In dit laatste gedeelte kan je het overzicht lezen van de af & aanraders per segment. De onderstaande tabel spreekt voor zich. Genoemd zijn alle modellen die van J.D. Power het predikaat ‘groen’ kregen (de aanraders) en de modellen met een ‘rood’ label (de afraders). Er zijn ook modellen die een ‘geel/oranje’ etiket kregen, maar die zijn voor de overzichtelijkheid (omdat de kans bestaat dat je anders door de bomen het bos niet meer ziet) buiten beschouwing gelaten. Bovendien: dit verslag is bedoeld om jou te helpen met het maken van een goede autokeuze. En om jou te waarschuwen voor modellen waar relatief veel klachten over zijn.

Segment Aanraders Afraders
A 1. Opel Adam 6. Fiat 500
  2. Hyundai i10 7. Smart Fortwo
  3. Mitsubishi Space Star  
B 1. Toyota Yaris 10. Volkswagen Polo
  2. Skoda Fabia 11. Seat Ibiza
  3. Dacia Sandero 12. Audi A1
  4. Hyundai i20  
  5. Renault Clio  
C 1. Hyundai i30 13. Renault Mégane
2. Skoda Rapid 14. BMW 1-serie
  3. Toyota Auris 15. Audi A3
4. Volkswagen Golf Sportsvan 16. Mercedes A-klasse
  5. Seat Leon  
  6. Mazda 3  
  7. Ford Focus  
D 1. Opel Insignia 10. Audi A5
  2. Skoda Superb  
  3. Ford Mondeo  
  4. BMW 4-serie
E 1. Mercedes E-klasse 3. BMW 5-serie
SUV 1. Kia Sportage 14. BMW X1
  2. Peugeot 2008 15. Mazda CX-5
2. Skoda Yeti  
  4. Opel Mokka  
  5. Renault Captur  
  6. Volkswagen Tiguan
7. Audi Q5

In het A segment won de in Nederland ietwat miskende (of onbegrepen?) Opel Adam. De enige serieuze klacht was dat de tankklep van dit model wat zwaar opent en sluit. Nou, als dat alles is … Over de Fiat 500 waren meer dan 2 keer zoveel klachten (een PP-100 index van 170, oftewel 170 problemen per 100 exemplaren, versus 79 mekkerpunten bij de Opel Adam). Het design van de Italiaan doet na 10 jaar nog steeds de harten smelten, maar de kater komt later. Kopers van de Fiat 500 vinden het model rumoerig en de interieurkwaliteit tegenvallen. Nog slechter was de score van de Smart Fortwo: een PP-100 index van 216. En dat voor een fabrikant die premiumauto’s zegt te bouwen!

In het B segment behaalt de Toyota Yaris de beste papieren (PP-100 index: 110). Ondanks dat het ontwerp niet meer echt okselfris meer is (het stamt uit 2011), weet de Japanner nog steeds te bekoren. Dit in tegenstelling tot het trio Volkswagen Polo, Seat Ibiza en Audi A1 waarvan de onderzochte edities globaal even oud zijn. Volgens de verkoopstatistieken is de Polo zeer populair, maar mensen die eenmaal zo’n Volkswagen hebben, denken daar anders over (PP-100 index: 157). De Seat Ibiza behaalde een PP-100 index van 158. Dit model scoort op veel tevredenheidsaspecten ondermaats. Bij familiegenoot Audi A1 (PP-100 index: 175) doen zich relatief veel storingen voor. Dat bezorgt dit premiumproduct (?) de laatste plaats in het B segment.

Eerder werd door Autointernationaal.nl al bericht dat de Hyundai i30 er op modelniveau met de tevredenheidsbokaal vandoor gaat. Deze Koreaan wint (dus) ook in het C segment. Hyundai laat met de i30 zien hoe een nagenoeg (PP-100 index: 72) probleemloze auto er uit ziet. Daar kunnen de Renault Mégane (PP-100 index: 180; er zijn vooral klachten over de remmen, de besturing en de elektronica), de BMW 1-serie (182; onrustig weggedrag), de Audi A3 (188; scoort over de hele linie slecht, behalve als het om de carrosserieafwerking gaat) en de Mercedes A-klasse (206; te veel windgeruis en zwaar openende portieren, waardoor dit vlot gelijnde model de Opel Kadett E van de 21ste eeuw is: dat was ook een klapperkast).

Opel heeft sindsdien haar bouwkwaliteit aanzienlijk weten te verbeteren. Dit is het enige merk dat 2 segmenten op zijn naam weet te zetten, want de Insignia (PP-100 index: 114) gaat bij de grote middenklassers qua tevredenheid aan kop. Waarom ontgaat het veel autoconsumenten dat de auto’s van Opel robuuster zijn dan die van Audi, BMW en Mercedes? Nou, onder andere omdat wij hier een luie importeur hebben! Kia maakt direct werk van de uitslag en voor Opel zijn er dus ook aanknopingspunten om met een pakkend persbericht te komen, maar vanuit Breda is het oorverdovend stil. Stelletje sukkels. Maar goed, dit verslag heeft geen betrekking op de tevredenheid over de importeur, maar over auto’s. En die is bij de Insignia dus hoog. Dat blijkt de beste allrounder te zijn. De Audi A5 (PP-100 index: 240; meer 2 keer zo hoog als bij de Opel Insignia dus!) blijkt volgens eigenaren echter allesbehalve premium te zijn. De klachtenlijst is lang. Zijn meerprijs ten opzichte van volumeproducten niet waard dus.

In het E segment wint de Mercedes, maar hoe trots kan je daar op zijn als de PP-100 index 126 bedraagt, terwijl de Hyundai i30 een waarde van 72 scoort? Afijn, autoconsumenten in de prijsklasse van het merk met de ster hebben meer noten op hun zang, dat zal duidelijk zijn. En dan ga je klagen over de kwaliteit van de luidsprekers of de spraakbediening van het multimediasysteem. Over de BMW 5-serie (PP-100 index: 232) hebben Duitsers veel meer te mekkeren. Er doen zich vaak problemen voor met de verlichting.

Tot slot het SUV segment. Daar gaat Kia met de Sportage aan kop. Vorig jaar scoorde dit model in de 2016 editie van het J.D. Power tevredenheidsonderzoek ook al uitstekend. Klanten zijn vooral vol lof over de interieurkwaliteit. Daardoor is de PP-100 index er eentje om door een ringetje te halen: 77. Over de BMW X1 zijn bijna 3 keer zoveel klachten (PP-100 index: 195). Verzachtende omstandigheid is dat het hier om de vorige generatie gaat (J.D. Power heeft respondenten ondervraagd wiens auto 1 tot 3 jaar oud is). De nieuwe/actuele X1 kan het eigenlijk niet slechter doen. Nou ja, misschien ook wel, want de Mazda CX-5 was in het SUV segment de drager van de rode lantaarn (PP-100 index: 231). Dat komt omdat klanten ontevreden zijn over de stoelen en over het infotainmentsysteem.

Reageren is niet mogelijk.