Pagani Zonda neemt afscheid als Barchetta

0

Pagani is typisch zo’n merk dat tijdens de Monterey Car Week op Pebble Beach niet mag ontbreken. Het is voor de minuscule Italiaanse autofabrikant een mooie aanleiding om deze bijzondere, maar vooral extreme, Zonda HP Barchetta te tonen.

Volgens Horacio Pagani, de oprichter van het Italiaanse supersportwagenmerk, is het de perfecte Zonda. Hij viert er zijn 60ste verjaardag mee. Er zullen slechts 3 exemplaren van deze 1.250 kilogram zware HP Barchetta uitvoering worden geproduceerd. Eén daarvan verdwijnt in de privé collectie van Horacio Pagani zelf. De andere twee exemplaren zijn al verkocht aan verzamelaars.

De grootste verschillen tussen een reguliere Zonda Roadster en deze nieuwe HP Barchetta uitvoering zitten hem onder meer in de gehalveerde voorruit, licht gewijzigde achterlichten, de koolstofvezel overkappingen die de achterwielen à la de Group C Le Mans competitiemodellen grotendeels aan het zicht onttrekken en een forse luchtinlaat boven het interieur compartiment. Die luchtschep komt waarschijnlijk uit dezelfde mal als waarmee de Zonda Cinque werd gemaakt.

Ook de extra grote spoiler achterop doet aan dat model denken. De stoelen, met een bekledingspatroon is Mercedes stijl, komen uit de Huayra BC. De Zonda HP Barchetta staat op hetzelfde rubber, namelijk P Zero Corsa van Pirelli. Zo ligt deze dakloze versie net iets lekkerder op de weg en stuurt hij ongetwijfeld nóg strakker. Horacio weet in dat opzicht wat hij doet. De wielen zijn links goud en rechts knalblauw.

Volgens Pagani houdt het na het produceren van de deze 3 exemplaren van de HP Barchetta nu echt op voor de Zonda. De uit 1999 stammende supersportwagen is sinds 2012 officieel uit productie, maar hij is een soort Heintje Davids op wielen die maar geen afscheid kan nemen. Pagani produceert nog altijd unieke exemplaren voor liefhebbers in de vorm van 760-modellen. Of Pagani ook daarmee stopt, zal de toekomst leren.

Feit is dat de Zonda nog altijd zeer geliefd is. Ja, de Huayra is nieuwer, maar schijnbaar worden veel rijken der aarden toch liever in de Zonda gespot. Linksom of rechtsom is Pagani daarmee toch een blijvertje op de sportwagenmarkt. Alleen Koenigsegg heeft hetzelfde uithoudingsvermogen. In 1992 begon oud Lamborghini medewerker Horacio Pagani met zijn eigen bedrijf, Modena Design. Dit groeide uit tot Automobili Pagani. Het eerste wapenfeit was de Zonda, vernoemd naar een wind in het Andes gebergte. Op instigatie van Juan Manuel Fangio gebruikte Pagani motoren van Mercedes. In dit geval een atmosferische V12 met 394 pk.

De Zonda werd in 2012 opgevolgd door de Huayra met geblazen 12 cilinder motor. Althans, dat was de bedoeling. Want geregeld kwam er dan toch weer een speciale variant van de Zonda. Het gerucht gaat dat deze HP Barchetta de motor uit de Huayra krijgt. Een hebbeding, al is het alleen maar omdat nu dan toch écht het einde in zicht lijkt te zijn voor de excentrieke sportwagen.

Comments are closed.