Volkswagen komt met inruilpremie

0

De Nederlandse importeur van Volkswagen gaat mensen actief aanmoedigen om hun oude diesel van het merk in te ruilen. Nog dit jaar komt er een speciaal programma, zo laat een woordvoerder weten.

Volkswagen volgt in Nederland daarmee het voorbeeld van de Duitse thuismarkt. Daar werd eerder deze maand aangekondigd dat er een bedrag tot 10.000 euro klaarligt, als klanten hun oude diesel inruilen voor een nieuwe auto van het merk. Wie dan ook nog kiest voor een (half)elektrische auto, kan van de Duitse overheid een extra bonus verwachten van maximaal 2.380 euro.

Overigens zit een aanvullend inruilbedrag er dan niet in, ongeacht de marktwaarde van het in te ruilen voertuig. Dus het aanbod van Volkswagen (en de Duitse overheid) is vooral interessant voor eigenaren van een ‘barrel’. Bovendien is de maximale inruilpremie van 10.000 euro alleen van toepassing indien er een gloednieuwe Touareg besteld wordt. Koop je een Up, dan bedraagt de inruilpremie 2.000 euro. En bij aanschaf van een nieuwe Golf kan je op 5.000 euro rekenen.

Ford

Bij de aankondiging van de Duitse regeling meldde Volkswagen al dat er voor andere landen ook een vergelijkbare deal zou komen. Maar wanneer en in welke landen, werd toen niet verder gespecificeerd. Inmiddels hebben andere autofabrikanten het voorbeeld van Volkswagen gevolgd. Zo biedt Ford in Groot-Brittannië, feitelijk de thuismarkt van de Britse divisie, iedereen met een “oud wrak’ (minstens 8 jaar oud; met een Euronorm tussen de 1 en 4) minimaal 2.000 pond en maximaal 4.000 pond korting indien er een nieuwe Euro6 model aangeschaft wordt.

Ford heeft er een mooi PR verhaal van gemaakt. De fabrikant zegt met de kortingsactie de hoop te hebben een groot aantal verouderde auto’s van de Britse wegen af te halen. De ingeruilde voertuigen gaan rechtstreeks naar de sloop. Aangezien er nog 19,3 miljoen exemplaren van dit soort oude auto’s rondrijden in het Verenigd Koninkrijk, hoopt Ford op een hoge respons. Als al die oude voertuigen zouden worden ingeruild voor een Euro6 auto, dan zou de nationale CO2-uitstoot volgens de PR afdeling afnemen met 15 miljoen ton per jaar. Maar ook de luchtkwaliteit zou er wel bij varen, want de verschillende filters op bijvoorbeeld moderne dieselmotoren verminderen de hoeveelheid fijn stof en NOx die in de atmosfeer komen.

Eerder kwamen BMW, Opel en Toyota in Duitsland en Vauxhall en Mercedes in Groot-Brittannië al met soortgelijke acties. Volkswagen kreeg van Duitse media de kritiek dat de slooppremie nauwelijks hoger is dan de reguliere kortingen die dealers geven. Een vergelijkbare inruilactie geldt overigens ook voor Audi, Seat, Skoda en Porsche. Ford ontketent mogelijk een nieuwe prijzenslag in het Verenigd Koninkrijk; qua omvang de tweede automarkt van Europa. Niemand zal immers marktaandeel prijs willen geven. Geïnteresseerden moeten wel snel zijn: op 31 december loopt het aanbod af.

Nederland

Bij ons leek (nog) geen sprake van enige douceurtjes als een oude auto ingeruild wordt, maar nu is Volkswagen dus overstag. Nederland is één van de landen waar het merk, net als in Duitsland, marktleider is. Of wij dezelfde regeling krijgen als onze oosterburen is nog niet duidelijk. Een woordvoerder van de Nederlandse Volkswagen importeur laat weten dat het om een “soortgelijke actie” zal gaan, maar kan nog geen details geven.

In Nederland is Volkswagen overigens nog altijd het best verkopende automerk. De modellen Golf en Polo stonden fier bovenaan in de statistieken in het eerste halfjaar, maar het marktaandeel loopt wel gestaag terug, met name in het leasesegment. Oorzaak daarvan is evenwel niet zozeer een afkeer van diesels maar het feit dat rijden in een stekkerhybride auto door de overheid niet meer fiscaal wordt beloond. Daardoor zijn de GTE uitvoeringen van de Golf en Passat niet langer in trek.

Sjoemelsoftware

Volkswagen gelooft nog steeds dat dieseltechnologie een toekomst heeft, maar zet wel in op een flinke vergroening van het wagenpark. Het bedrijf sleept de gevolgen van de crisis met sjoemelsoftware met zich mee. Het vertrouwen in het merk Volkswagen heeft een enorme klap opgelopen door het schandaal dat 2 jaar geleden aan het licht kwam. Sindsdien probeert het bedrijf met alle macht dat vertrouwen terug te winnen.

Er zijn evenwel steeds meer signalen dat de software update die Volkswagen heeft doorgevoerd ter compensatie van zijn sjoemelpraktijken niet helemaal storingvrij is. Steeds meer eigenaren krijgen motorproblemen na de aanpassing, met als gevolg dat de roep om een nieuwe update sterker wordt. Duizenden klanten hebben in andere Europese landen al een klacht ingediend bij Volkswagen.

De vaakst genoemde problemen zijn een gebrek aan vermogen onder bepaalde omstandigheden, een motor die schokt, het oplichten van waarschuwingslichtjes op het dashboard (vooral die van de roetfilter) en injectoren die snel stuk gaan. Aanvankelijk zei Volkswagen dat deze problemen niet het gevolg waren van de software update, maar te wijten waren aan gebrekkig onderhoud. Minder dan 1 procent van de aangepaste auto’s zou panne krijgen.

Nu er echter een nieuwe, grotere groep mensen klaagt, zegt Volkswagen eindelijk “zich bewust te zijn van het probleem”. In een brief aan Britse klanten meldt de autofabrikant dat er wordt nagedacht over een nieuwe aanpassing aan de door storingen geplaagde auto’s, mits het gaat om exemplaren die minder dan 250.000 kilometer op de teller hebben staan.

Verenigde Staten

In de Verenigde Staten heeft Volkswagen de grootste klappen gehad. Daar moest het bedrijf massaal dieselauto’s terugkopen. Inmiddels staan er parkeerplaatsen vol met diesels van het automerk. Onlangs sloot het concern wel een overeenkomst met de Amerikaanse autoriteiten. Het mag de opgekochte diesels nu gaan aanpassen en dan alsnog in de verkoop brengen. Het is alleen de vraag of Amerikanen nog geïnteresseerd zijn in auto’s met een besmet verleden. Mocht dit niet het geval zijn, dan wil Volkswagen de diesels gaan verschepen naar Latijns Amerika en ze daar op de markt dumpen.

Een voormalige manager van de Amerikaanse divisie van Volkswagen moet 40 maanden de gevangenis in voor zijn rol in het dieselschandaal. Ook heeft de federale rechter in Detroit hem een boete opgelegd van 200.000 dollar. Het gaat om de techneut James Liang. Hij is één van de acht voormalige medewerkers van Volkswagen die in de Verenigde Staten zijn aangeklaagd en de eerste die daadwerkelijk is veroordeeld. Volgens de aanklagers wist Liang van de fraude, maar verzuimde hij zijn verantwoordelijkheid te nemen. Eerder bekende Liang al schuld in de kwestie. Vanwege zijn medewerking aan het onderzoek was tegen hem niet de maximale straf van 5 jaar geëist.

Ook de hooggeplaatste ex-bestuurder van Volkswagen, Oliver Schmidt, die in de Verenigde Staten tot maart 2015 de opdracht had om alle milieuregels met gesjoemel aan de software te omzeilen, riskeert nog een flinke celstraf. Bij hem zou het maximaal kunnen gaan om 7 jaar. Schmidt heeft eveneens schuld bekend en in zijn zaak wordt naar verwachting in december uitspraak gedaan.

Comments are closed.