Waarom niet: Ford Kuga RS

0

Een compacte SUV in een ultrasportieve uitvoering: is dat het ‘nieuwe grote ding’ in autoland? En zo ja, moet Ford dan op die trend inspelen met de Kuga RS?

Momenteel wordt het segment gedefinieerd door modellen als de Audi Q3 RS Performance, de BMW X4 M40i en de Mercedes-AMG GLA 45. De nieuwe Jaguar E-Pace wordt verkrijgbaar in 250 pk sterke R-Dynamic, Seat werkt aan een Cupra versie van haar Ateca en Toyota zou plannen hebben voor een C-HR GRMN.

Ford kan hier de Kuga RS tegenover stellen: kwestie van het onderstel aanpassen en vervolgens er de 350 pk sterke 2,3 liter Ecoboost 4 cilinder motor van de Focus RS in hangen. Een snelle rekensom leert dat je dan uit kan uitkomen op een SUV die in 6,2 seconden naar 100 km/u accelereert en een topsnelheid van 246 km/u heeft. En dat allemaal voor 59.600 euro. Ter vergelijking: de Jaguar E-Pace kost als P250 R-Dynamic 70.050 euro. Die heeft een minder hoge topsnelheid (230 km/u) en het duurt 7,0 seconden voordat je op 100 km/u zit.

Maar de medaille heeft ook een keerzijde. De Jaguar verbruikt gemiddeld niet meer dan 7,7 liter benzine per 100 km, waardoor de CO2-uitstoot beperkt blijft tot 174 gram/km. De waarden van de Kuga RS zouden uitkomen op 9,6 liter en 219 gram/km. Om het milieu op een dergelijke manier te belasten, volstaat niet eens een 440 pk sterke Porsche Macan Turbo met Performance pakket (440 pk, 272 km/u en 4,4 seconden).

Dat de Kuga RS op papier qua verbruik en CO2-uitstoot zo slecht presteert, heeft niet alleen te maken met zijn weinig aërodynamische koetswerk, maar ook met het type transmissie. De 2,3 liter Ecoboost motor is namelijk gekoppeld aan een handbak met 6 versnellingen. In de Jaguar krijg je een automaat met 9 versnellingen. In een hete hacthback schakelt menigeen liever zelf, maar geldt dat ook voor het SUV publiek? Die wil vooral gemak. Bij het in/uitstappen, het beladen van de auto (en het weer leeg halen), maar ook bij het schakelen.

Waarom is er dan wel een markt voor SUV modellen als de Audi Q3 RS Performance? Omdat die een hoog ‘branie gehalte’ hebben. En je over de heg in een gesprek met de buurman kan opscheppen over een topsnelheid van 270 km/u en slechts 4,4 seconden voor de sprint naar 100 km/u. De acceleratietijd van de Kuga RS is tegenwoordig niet meer om over naar huis te schrijven, laat staan om die buurman jaloers te maken: in een Peugeot 308 GTI met 1,6 liter motor zit je sneller op 100 km/u. Scheelt bovendien 80 gram CO2/km.

De Kuga is prestatietechnisch geboren als een dubbeltje en zal nooit een kwartje kunnen worden. Bovendien is de SUV niet echt okselfris meer. Hij heeft zijn facelift al achter de rug en dit betekent dat het nu een kwestie van aankoersen op de eindstreep is. Eventueel in RS-Line actietenue met 1.5 Ecoboost motor. In 2020 zal de Kuga waarschijnlijk worden vervangen. Ford zal, met name met het oog op de Amerikaanse afzetmarkt, de SUV wat laten groeien om zo qua ruimteaanbod de aansluiting bij de Honda CR-V en de Toyota RAV4 niet te verliezen.

Dat maakt de kansen op een Kuga RS in 2020 niet groter, maar geen nood. Ford werkt aan een compacte cross-over op basis van de nieuwe Focus. Die moet het gat met de Ecosport gaan vullen. En dat zou wel eens heel goed basismateriaal kunnen zijn voor een high performance SUV. Echter: dan wel graag met een aanzienlijk zuinigere, maar niet minder krachtigere 2,0 liter motor. Mercedes-AMG laat in de GLA 45 zien hoe het moet: 4,4 seconden sprinttijd dankzij 381 pk en toch niet meer dan 172 gram CO2 uitstoot.

Reageren is niet mogelijk.