Autoverkopen augustus: stijgende lijn blijft

0

In augustus zijn in Nederland 29.584 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat is een stijging van 10,2 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, toen er 26.846 registraties waren. Volgens de officiële cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC / Centraal Bureau Mobiliteit Informatie zijn de eerste 8 maanden 288.164 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet: een stijging van 14,5 procent in vergelijk met dezelfde periode van 2016, toen 251.786 nieuwe personenauto’s de showroom verlieten.

De 5 bestverkochte merken in augustus waren achtereenvolgens Renault (3.042 registraties en 10,3 procent marktaandeel), Volkswagen (2.670 en 9,0 procent), Peugeot (2.349 en 7,9 procent), Opel (2.038 en 6,9 procent) en Toyota (1.943 en 6,6 procent). Daarna volgen Kia (1.827), Ford (1.599), BMW (1.435), Hyundai (1.326) en Skoda (1.232). De bestverkochte merken in de eerste 8 maanden van dit jaar zijn achtereenvolgens Volkswagen (30.360 registraties en 10,5 procent marktaandeel), Renault (26.646 en 9,3 procent), Opel (23.889 en 8,3 procent), Peugeot (20.866 en 7,2 procent) en Ford (16.742 en 5,8 procent). Volkswagen is dus nog steeds de nummer één van Nederland en zal die positie, gelet op de voorsprong op Renault, ook niet meer afstaan dit jaar.

Geen enkel automerk wist in augustus zijn afzet meer dan te verdubbelen. Alfa Romeo (vooral dankzij de Giulia; de Stelvio moet nog op gang komen), Audi (de Q2, A5 en Q5 doen het erg goed), DS (de ‘4’ beleeft een verkooprenaissance), Hyundai (de i30 slaat niet aan in Nederland, maar gelukkig heeft dit Koreaanse merk de i10, de Ioniq en Sportage nog), Jeep (de Compass begint op stoom te komen), Kia (de afzet van de Niro is meer dan verdubbeld), Land Rover (de eerste 40 exemplaren van de Velar zijn op kenteken gezet), Mazda (op de ‘2’ na zaten alle modellen in de lift), Mitsubishi (van de ASX werden bijna 2 keer zoveel exemplaren op kenteken gezet), Renault (naast de Clio deed de Mégane het heel goed; ook de Scénic was populair), Seat (Ateca), Skoda (Kodiaq, maar ook de Citigo ging vlot over de toonbank), Smart (vooral dankzij de Forfour), Suzuki (de Baleno smaakt niet meer, maar de Ignis vind de consument een koele aanbieding), Tesla (de afzet van de Model X is in augustus verviervoudigd) en Toyota (de C-HR is een rijzende ster) wisten hun marktaandeel evenwel fors uit te breiden.

Fors terreinverlies was er voor Citroën (de C4 Cactus weet niet meer te prikkelen), Dacia (met name de Logan had een moeilijke maand), Ford (vooral de grote modellen zijn uit de gratie, maar ook de Ecosport is hard toe aan een facelift), Honda (vreemd: bij dit merk laten juist de SUV modellen het afweten), Infiniti (als de Q30 niet verkoopt, dan is het direct hommeles), Lexus (de CT heeft bijna dezelfde verkooprol als de Q30), Mini (de Clubman heeft maar kort gepiekt), Opel (de Karl, Corsa en Astra waren duidelijk minder in trek, maar de Mokka smaakt de autoconsument nog steeds goed), Porsche (de concurrentiedruk voor de Macan is duidelijk toegenomen), Subaru (alleen de Forester wist meer klanten te trekken) en Volvo (de XC90 is over zijn hoogtepunt heen). Deze merken slaagden er niet in om in de groeimaand augustus meer auto’s te verkopen. Een afzetplus was er wel voor Jaguar, Mercedes, Nissan, Peugeot en Volkswagen maar bij deze merken was de verkoopstijging te gering om het marktaandeel vast te kunnen houden.

De 5 bestverkochte modellen in augustus waren achtereenvolgens de Renault Clio (912 registraties en 3,1 procent marktaandeel), de Kia Picanto (876 en 3,0 procent), de Peugeot 108 (676 en 2,3 procent), de Opel Karl (671 en 2,3 procent) en de Toyota Aygo (636 en 2,2 procent). Daarna volgen de Renault Mégane (622), de Ford Fiesta (612), de Volkswagen Up (605), de Peugeot 208 (667) en de Toyota Yaris (566). De bestverkochte modellen in de eerste 8 maanden waren achtereenvolgens de Renault Clio (7.622 registraties en 2,6 procent marktaandeel), de Volkswagen Golf (incl. Sportsvan uitvoering 7.290 en 2,5 procent), de Volkswagen Polo (7.138 en 2,5 procent), de Kia Picanto (7.087 en 2,5 procent) en de Volkswagen Up (7.067 en 2,5 procent). In het modellenrijtje heeft de Renault Clio de voorsprong op de Volkswagen modellen Golf en Polo verder verruimd. De strijd om de titel van populairste model van 2017 is echter met nog 4 maanden te gaan nog lang niet gestreden; de verschil tussen de nummer één (Clio) en nummer zes (Opel Astra) is op dit moment namelijk nog geen 600 auto’s.

Autointernationaal.nl verwacht dat er dit jaar in totaal 420.000 nieuwe personenauto’s verkocht gaan worden. Dat is 10 procent hoger dan het resultaat in dieptepuntjaar 2016, toen er niet meer dan 382.825 duizend nieuwe auto’s op kenteken werden gezet. De gemiddelde jaarafzet in de afgelopen 10 jaren was 457.000 registraties.

Reageren is niet mogelijk.