Autoverkopen Europa: Mercedes pakt brons

0

De verkoop van nieuwe personenauto’s in Europa is in augustus met 5,5 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. In totaal werden er 903.143 exemplaren op kenteken gezet in de traditioneel rustige zomermaand. Daarmee was de verkoop in augustus op het hoogste niveau sinds 2008, kort na het begin van de economische crisis. Anders gezegd: de afzet kwam dus op het hoogste niveau uit in 10 jaar tijd.

Over de eerste 8 maanden van dit jaar gemeten ging de autoverkoop in Europa met 4,4 procent omhoog tot 10.559.543 eenheden. Nederland behoorde hier bij de Europese koplopers met een verkoopgroei van 14,7 procent op jaarbasis. Bij de 5 grootste automarkten presteerden Italië (plus 15,8 procent) en Spanje (plus 13 procent) in augustus het best, gevolgd door Frankrijk en Duitsland. De verkopen in Groot-Brittannië liepen ruim 6 procent terug.

MerkMA 8/17MA 1-8/17MA 1-8/16MA 8/16
Volkswagen11,3%10,8%11,4%12,5%– –
Renault6,4%7,2%7,1%6,1%+ +
Mercedes-Benz6,4%5,7%5,4%6,2%+ +
Opel/Vauxhall6,0%6,2%6,7%6,5%– –
Ford5,8%6,7%7,0%6,5%– –
Audi5,5%5,3%5,5%5,5%
Peugeot5,5%5,9%5,8%5,2%+ +
BMW5,4%5,1%5,3%5,5%– –
Skoda5,3%4,5%4,4%4,9%+ +
Toyota4,7%4,4%4,0%4,4%+ +
Fiat4,3%5,3%5,1%4,1%+ +
Dacia3,6%3,0%2,9%3,3%+ +
Hyundai3,5%3,3%3,3%3,6%
Citroën3,4%3,8%3,8%3,4%o
Nissan3,3%3,7%3,6%3,0%+ +
Kia3,1%3,0%2,9%3,1%+
Seat2,8%2,6%2,3%2,6%+ +
Suzuki1,8%1,5%1,3%1,5%+ +
Mazda1,8%1,5%1,6%1,7%o
Volvo1,6%1,9%1,8%1,3%+ +
Mini1,1%1,3%1,3%1,2%
Mitsubishi0,9%0,8%0,8%0,8%+
Honda0,8%0,9%1,1%1,0%– –
Jeep0,7%0,6%0,7%0,7%
Land Rover0,6%0,9%1,0%0,6%
Smart0,6%0,6%0,7%0,6%
Alfa Romeo0,5%0,5%0,4%0,4%+ +
Porsche0,4%0,5%0,5%0,5%
Lancia/Chrysler0,3%0,4%0,5%0,3%
Lexus0,3%0,3%0,3%0,3%o
DS0,3%0,5%0,5%0,3%o
Jaguar0,2%0,4%0,4%0,4%
Subaru0,3%0,2%0,3%0,3%
Maserati et al.0,0%0,1%0,0%0,1%o

Het best verkochte automerk in Europa was zoals gebruikelijk Volkswagen, ondanks dat er duidelijk marktaandeel moest worden ingeleverd. De andere podiumplaatsen zijn voor Renault en, opvallend genoeg, Mercedes. Ford en Opel / Vauxhall wisten vorig jaar augustus de zilveren respectievelijk bronzen plak te bemachtigen, maar kukelen daar nu van af. Dat Mercedes deze volumemerken gepasseerd heeft, is niet heel verrassend. Premiumlabels zijn met een gestage opmars bezig. En Mercedes is al geruime tijd de tweede partij op de grootste automarkt van Europa, Duitsland. Dat betaalt zich nu dus uit in een podiumplaats.

Opel / Vauxhall is sinds deze maand onderdeel van het PSA concern. En daarmee het grootste merk van deze Franse autoproducent. Maar voor hoe lang nog? Het marktaandeel staat onder druk terwijl Peugeot in de lift zit. Per saldo maakt dat echter niet uit: met 15,2 procent is PSA de tweede speler op de Europese automarkt, achter het Volkswagen concern (25,4 procent) maar voor de Renault Groep (inclusief Dacia 10,1 procent). Op concernniveau moet Mercedes (Daimler dus, inclusief Smart) genoegen nemen met plek 4 (7,0 procent marktaandeel).

De slechts prestaties van Opel / Vauxhall en Ford kunnen deels worden verklaard doordat Britten minder gretig een nieuwe auto kochten in augustus. Voor beide fabrikanten is dit land een belangrijke afzetmarkt. Maar zowel Opel / Vauxhall als Ford dienen ook in de spiegel te kijken. Geen van beide merken hebben een al te florissant imago. Voor Opel / Vauxhall komt daar de verouderde Corsa bij (en erger: op de opvolger is het door de nieuwe regievoering van PSA nog 2 jaar wachten) en Ford heeft misgegokt met de Ka+.

Het PSA concern staat er beter voor omdat de Peugeot 3008 een schot in de roos is en de verliezen in marktaandeel bij Citroën en DS gestopt zijn. Het kan nu alleen maar bergopwaarts gaan, als de C3 Aircross respectievelijk de 7 Crossback leverbaar worden. Landgenoot Renault kan ook tevreden zijn, niet in de laatste plaats omdat de populariteit van dochter Dacia op Europees niveau met de dag lijkt toe te nemen. Fiat heeft al maandenlang de wind in de rug dankzij een gezonde vraag naar auto’s op haar thuismarkt. En het is goed om te zien dat Alfa Romeo met een comeback bezig is.

In het Aziatische kamp zien we dat Toyota momenteel uitstekend zaken doet. Dat is te danken aan de C-HR en aan de vernieuwde Yaris. Suzuki weet eveneens een significante progressie te boeken, vooral omdat dit merk in de vorm van de Ignis een nieuw marktsegment heeft weten aan te boren. Enige probleemgeval bij de Japanners is Honda. De Civic zal het tij niet kunnen keren en ook van de nieuwe CR-V moeten we geen wonderen verwachten. Maar in 2019 zal de productieversie van de Urban EV het tij wel kunnen keren! Zowel Hyundai als Kia weten momenteel marktaandeeltechnisch niet van hun plek te komen, maar dat zal veranderen als de Kona resp. Stonic leverbaar worden.

In het premiumsegment zien we dat Mercedes royaal aan kop gaat met 6,4 procent marktaandeel. Daarmee neemt dit merk een duidelijke voorsprong op zijn landgenoten Audi (5,5 procent) en BMW (5,4 procent). Opvallend is de duikeling die Jaguar in augustus maakte. De gedaalde vraag naar auto’s op de Britse thuismarkt kan niet de enige verklaring zijn, want zustermerk Land Rover verloor geen marktaandeel. Maar een louter uit SUV modellen bestaand gamma maakt je blijkbaar immuun voor economische perikelen. Dat Jaguar ondanks de F-Pace zijn marktaandeel zag halveren, zegt beslist iets over de impopulariteit van de sedanmodellen XE en XF. Zullen die wel vervangen gaan worden?

Toch zit de echte treurnis ergens anders. Bij General Motors. Ooit ’s werelds grootste autofabrikant en eigenaar van Opel, dat in een grijs verleden de Europese marktleider was. Maar alle activiteiten zijn opgedoekt. Op een tamelijk onsuccesvolle poging om modellen van Cadillac en Chevrolet aan de man te brengen na. Het marktaandeel is nu 0,0 procent. Nul dus. Triest. Legt deze dinosaurus op termijn overal het loodje?

Reageren is niet mogelijk.