Ford Ecosport opnieuw onder het mes

0

Het is (vast) bekend dat de EcoSport in 2013 een valse start heeft gemaakt op de Europese automarkt. Het ontwerp doet het in landen die economisch nog een inhaalslag te maken hebben goed, maar de (verwende) Westerse autoconsument haalt er zijn neus voor op, met als gevolg sterk tegenvallende verkopen. Maar Ford probeert van de als dubbeltje geboren Ecosport afzettechnisch alsnog een kwartje te maken.

De Ecosport heeft daarvoor al eerder (2015; vanaf dat jaar was de auto ook zonder reservewiel achterop verkrijgbaar) een facelift ondergaan en voor het modeljaar 2018 is er opnieuw door Ford aan de compacte SUV geschaafd. Daar was budget voor want de Amerikanen willen het model ook op de eigen thuismarkt gaan verkopen, als alternatief voor de Buick Encore (Opel Mokka) en Jeep Renegade. Dan moet je natuurlijk wel goed beslagen ten ijs komen.

Met een extra facelift wil Ford ook in Europa meer autoconsumenten verleiden tot aanschaf van de Ecosport. De cosmetische correctie zorgt voor een stoerder front met onder meer gemener kijkende koplampen en mistpitten. De grille is voortaan groter en lager geplaatst. Daarnaast is de EcoSport voortaan ook verkrijgbaar als ST-Line. Vooral deze uitvoering zet de SUV wat beter in de verf, dankzij een sportieve bodykit en stoere velgen. Ook nieuw is de optie om de carrosserie in 2 kleuren te laten spuiten, waarbij het dak en de raamstijlen een contrasterende tint hebben.

Ford voorzien de EcoSport voor het modeljaar 2018 van een compleet nieuw dashboard. Dat heeft een grote optische overeenkomst met de boordplank van de jongste Fiesta. Kernelement is het 4,2 / 6,5 / 8,0 inch grote scherm van het Ford Sync3 systeem dat Apple Carplay en Android Auto ondersteunt. De middenconsole kenmerkt zich door de veel minder prominent aanwezige ‘knoppenbrij’ en hoogwaardigere materialen. Ook de stoelen zijn vernieuwd. Er zijn diverse opbergmogelijkheden, zo meldt Ford, waaronder een laadvloer die kan worden verhoogd om beter toegang te bieden tot ‘verborgen’ opslagruimte of worden verlaagd om de bagageruimte uit te breiden tot 334 liter. Voor passagiers bevat de nieuwe middenconsole een geïntegreerde opvouwbare en verschuifbare armsteun met een compartiment waarin bijvoorbeeld een tablet of de nodige snacks passen.

De cruise controle heeft een instelbare snelheidsbegrenzer en verder kan de Ecosport geleverd worden met een acteruitrijdcamera voor veiliger parkeren. Andere comfort verhogende zaken zijn een verwarmbaar stuurwiel, automatische groot lichtassistentie, een regensensor en automatische airconditioning, terwijl de veiligheid wordt verbeterd met het Ford Blind Spot informatiesysteem en Roll Stability Control; een standaard aanwezige technologie waarmee automatisch het motorkoppel en de remmen worden aangepast om de bestuurder te helpen de controle over de auto te behouden. Voor wie hier niet voldoende aan heeft (Amerikanen …) is de Ecosport voortaan optioneel met vierwielaandrijving leverbaar.

De vernieuwde Ecosport rolt straks in het Roemeense Craiova van de band. Hier is een investering van 200 miljoen euro mee gemoeid. In Craiova is productiecapaciteit gecreëerd door de bouw van de B-Max te beëindigen. Later dit jaar verschijnt de Ecosport op de Nederlandse markt. Hij zal dan verkrijgbaar zijn met de welbekende 1.0 liter Ecoboost 3 cilinder turbobenzinemotor, goed voor 100, 125 of 140 pk. Die eerste vermogensvariant is echter pas vanaf 2018 te bestellen, evenals de 125 pk / 300 Nm sterke 1.5 EcoBlue diesel. Die verbruikt gemiddeld 4,5 liter/100 km. De oliegestookte uitvoering met 100 pk is al wel binnenkort verkrijgbaar. Een automaat wordt leverbaar in combinatie met de 125 pk sterke EcoBoost.

Comments are closed.