Genesis G70 valt BMW 3-serie aan

0

De BMW 3-serie is in zijn 42-jarige carrière al vaak aangevallen. In 1982 bracht Mercedes-Benz de 190 in stelling en later volgde Lexus met de IS, Cadillac met de ATS, Jaguar met de XE en Alfa Romeo met de Giulia. Nu komt ook Genesis, het premiumlabel van Hyundai, met een achterwiel aangedreven, compacte sportsedan: de G70.

De G70 is technisch nauw verwant aan de Kia Stinger. Dit betekent dat hij met dezelfde motoren leverbaar wordt. Paradepaard is de dubbel geblazen 3,3 liter V6. Deze G70 Sport is 370 pk sterk. Voor autoconsumenten die genoegen nemen met een onsje minder is er de 2.2 CRDi diesel (200 pk) en de 2.0 T-GDi (254 pk). In vierwiel aangedreven Sport uitvoering kan de G70 in 4,7 seconden naar 100 km/u accelereren. Ter vergelijking: de Kia Stinger GT heeft met dezelfde aandrijflijn 4,9 seconden nodig voor de sprint naar 100 km/u. De V6 versie van de Genesis G70 is er ook louter met achterwielaandrijving.

De G70 maakt gebruik van hetzelfde onderstel als de G70 en is 4,69 meter lang en 1,85 meter breed. Hoogte en wielbasis bedragen respectievelijk 1,40 en 2,84 meter. De carrosserie is afgewerkt met aluminium deurgrepen, veel chroom, ovalen uitlaatpijpen, achterlichten met LED techniek en beschikt over korte overhangen. Dit laatste design kernmerk moet de G70 een atletische uitstraling geven.

Het dashboard is standaard voorzien van een 8,0-inch touch screen dat MirrorLink, Apple CarPlay en Android Auto ondersteunt. Optioneel is een geluidsinstallatie van Lexicon met 15 speakers. Met meubilair is bij de Sport uitvoering bekleed met leder in Quilt patroon. De speakers hebben een metalen rooster. Voor de rest zegt de Koreaanse fabrikant veel zachte materialen te hebben gebruikt. Veiligheid biedt de G70 in de vorm van Forward Collision-Avoidance Assist, Highway Driving Assist, Blind Sport Collision Warning and Driver Awareness Warning. Genesis zegt er van overtuigd te zijn dat de sedan 5 sterren zal scoren in crashtests.

De kans dat EuroNCAP de G70 tegen een betonblok zal parkeren, is evenwel klein. Hyundai heeft namelijk geen plannen om de Genesis G70 in Europa te gaan verkopen. Reden is dat, zo schat Autointernationaal.nl in, met een dergelijk model (ongeacht zijn kwaliteiten) niet of nauwelijks 0,1 procent marktaandeel te behalen valt. Althans, als er geen Duits premiumlogo op de motorkap zit.

Daar komt bij dat de G70 er weliswaar keurig verzorgd uit ziet, maar ook nogal conservatief is vormgegeven. De meer traditioneel ingestelde autoconsumenten die je met een dergelijk design aanspreekt, zijn echter bovengemiddeld trouw en niet snel geneigd om een nieuw merkavontuur aan te gaan. Kia heeft met haar Stinger vanuit deze optiek meer kansen: de 5-deurs liftback carrosserievorm is veel minder ingeburgerd dan de sedan en dat biedt grotere scoringskansen om de autoconsument te verleiden om over te stappen.

Hyundai richt de Genesis G70 pijlen daarom op andere marktgebieden, namelijk Noord Amerika, Rusland en het Midden Oosten. Aldaar moet de verkoop begin 2018 starten. Het publieksdebuut in de Verenigde Staten vindt plaats op de in december te houden autotentoonstelling van Los Angeles. In 2019 introduceert Genesis de GV70: een cross-over op basis van de hier getoonde sedan. Daarmee zal het premiumlabel van Hyundai wel actief worden op de Europese automarkt.

Comments are closed.